Braathens Regional tar in egen Airbus A319
Publicerad den 20 juli 2024Kommentarer
Är det inte onödigt att sitta med två olika AOC om man ändå flyttar över Airbus till Braathens Regional? Varför inte lägga allt i samma AOC och spara utgifter och minska administrativ personal.
Man ser till att Airbus320 finns i Braathens Regional AB (SE.AOC.0006).
Om Braathens International AB (SE.AOC.0091) skulle gå i konkurs finns redan strukturen för att snabbt flytta över hela charterproduktionen mellan AoC med liten påverkan.
För att ha A320 i AoC behövs ett flygplan vilket man nu förbereder.
Piloter/Crew är anställda i andra bolag så de påverkas inte och kontrakten med Ving/Apollo är gissningsvis skrivna mot något av gruppens andra aktiebolag och påverkas inte vid konkurs.
Samma crew som International.
Anledningen är att BRX är IOSA-certifierat, men inte BIX. Med denna flytt av en 319 kan BRA ta fler lukrativa ACMI- eller adhockontrakt. Detta då många större bolag kräver att uppdragstagaren är IOSA certifierad.
Bra har gjort det ok att klarat sig fram tills nu, och det I en situation med många motgångar, försvinner BRA är det slutet på inrikesflyget, bara de större stamlinjerna och det lilla upphandlade kommer att beflygas.
Vem flyger denna då? Samma som på International? Eller har de skapat en egen liten sub-grupp till att flyga just denna Airbus?
Vi får hoppas att marknaden tillfrisknar. När konjunkturen vänder och räntorna går ner.
Inte mycket kvar av BRAs miljöprofilering. Från en renodlad propellertrafik inrikes till bränsletörstiga jetflyg.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten