EASA certifierar första elektriska flygplansmotorn
Publicerad den 6 februari 2025Efter 1500 timmars motorcertifieringstester och mer än 100 flygtimmar blev Safrans Engineus 100 godkänd av Europas flygsäkerhetsmyndighet EASA. Processen har tagit åtta år. Den franska tillverkaren av flygplansmotorer planerar att producera mer än 1000 Engineus-motorer per år, med fyra halvautomatiska produktionslinjer i Niort, Frankrike och Pitstone, Storbritannien.
EASA rapporterade att de gjort uthållighetstester i form av extrema temperaturer, höjdtester, elektromagnetisk störning och isbildning, tester jämförbara med kraven för turbinmotorer för helikoptrar.
– EASA är fullt engagerat i att stödja utvecklingen och certifieringen av framdrivningstekniker som syftar till att minska koldioxidutsläppen inom luftfarten. Vi gratulerar Safran för denna nyckelprestation, som banar väg för elektrifiering av flyget, för små flygplan och mer, säger Rachel Daeschler, ansvarig för certifieringen på EASA.
Motorn ska installeras på tvåsitsiga lätta flygplan, men målet är att skapa en större motor som ska kunna användas på passagerarflygplan med upp till 19 säten. Med en framtida generation av motorn vill Safran även möjliggöra hybridisering av kommersiella flygplan med upp till 150 passagerare – men detta ingår inte i den nuvarande certifieringen.
Flygplansutvecklare som använder Safran-motorn är Aura Aero, Bye Aerospace, CAE, Electra, TCab Tech och VoltAero. Listan på start up-företag som vill göra det elektriska flyget till verklighet är lång. Diamond Aircraft har en lanseringskund för sin helelektriska version av DA40 – och det är ingen annan än Lufthansa Aviation Training.
Engineus 100 är certifierad enligt CS-23-standard, som begränsar användningen av den nya motorna till flygplan med 9–19 säten. Andra sökande till certifieringen av en elmotor inkluderar eVTOL-utvecklarna Lilium och Volocopter.
EASA har tidigare godkänt Pipistrel Velis Electro tvåsitsiga flygplan och motor under kategorin lätta sportflygplan och i USA har den amerikanska luftfarsmyndigheten FAA certifierat ZeroAvias elektriska flygmotor.
Kommentarer
Ett batteri som ska driva en Airbus 320 kommer väga 1021 ton om det ska ha samma energimängd. De lär få större vingar iallafall…
JET A1 43,5 MJ/kg
Batteri 1.7 MJ/kg
Det är inte att få fram en el motor som är problemet, det är lätt, det är driv källan att få den att snurra som är det svåra.
Det är helt klart att nejsägarna kommer få färre och färre argument för varje år av elektrisk utveckling, och när de en dag sitter i ett flygplan som drivs elektriskt så kan de ställa frågan till sig själva vad de bidrog med i sin nejsägaranda.