Featured article image

EASA certifierar första elektriska flygplansmotorn

Publicerad den 6 februari 2025
Kommentarer
EU:S luftfartsmyndigheten har certifierat Safrans Engineus 100 elmotor. Det första flygplanet som använder Engineus kommer att vara Diamond Aircraft Industries eDA40, ett helt elektriskt skolflygplan som redan beställts av en av Europas största flygskolor. Nu väntar också eVTOL-utvecklarna Lilium och Volocopter på att bli certifierade.

Efter 1500 timmars motorcertifieringstester och mer än 100 flygtimmar blev Safrans Engineus 100 godkänd av Europas flygsäkerhetsmyndighet EASA. Processen har tagit åtta år. Den franska tillverkaren av flygplansmotorer planerar att producera mer än 1000 Engineus-motorer per år, med fyra halvautomatiska produktionslinjer i Niort, Frankrike och Pitstone, Storbritannien.

EASA rapporterade att de gjort uthållighetstester i form av extrema temperaturer, höjdtester, elektromagnetisk störning och isbildning, tester jämförbara med kraven för turbinmotorer för helikoptrar.

– EASA är fullt engagerat i att stödja utvecklingen och certifieringen av framdrivningstekniker som syftar till att minska koldioxidutsläppen inom luftfarten. Vi gratulerar Safran för denna nyckelprestation, som banar väg för elektrifiering av flyget, för små flygplan och mer, säger Rachel Daeschler, ansvarig för certifieringen på EASA.

Motorn ska installeras på tvåsitsiga lätta flygplan, men målet är att skapa en större motor som ska kunna användas på passagerarflygplan med upp till 19 säten. Med en framtida generation av motorn vill Safran även möjliggöra hybridisering av kommersiella flygplan med upp till 150 passagerare – men detta ingår inte i den nuvarande certifieringen.

Flygplansutvecklare som använder Safran-motorn är Aura Aero, Bye Aerospace, CAE, Electra, TCab Tech och VoltAero. Listan på start up-företag som vill göra det elektriska flyget till verklighet är lång. Diamond Aircraft har en lanseringskund för sin helelektriska version av DA40 – och det är ingen annan än Lufthansa Aviation Training.

Engineus 100 är certifierad enligt CS-23-standard, som begränsar användningen av den nya motorna till flygplan med 9–19 säten. Andra sökande till certifieringen av en elmotor inkluderar eVTOL-utvecklarna Lilium och Volocopter.

EASA har tidigare godkänt Pipistrel Velis Electro tvåsitsiga flygplan och motor under kategorin lätta sportflygplan och i USA har den amerikanska luftfarsmyndigheten FAA certifierat ZeroAvias elektriska flygmotor.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bo Henriksson
2025-02-07 15:24

Mr Bus har så rätt! Bara för att man pekar på några väldigt enkla fysiska fakta så är man inte en teknik hatare! Se mina tidigare inlägg om Heart’s hybrid plan.
Trafikflyg är mer komplicerat än att ta sej från A till B en solig dag…..

MrBus
2025-02-06 16:56

Det är inte att vara Nej-sägare att vara medveten om verkligheten. Som T skrev ovan JET A1=43,5 MJ/kg, Batteri=1.7 MJ/kg. På 30 år har batteriutvecklingen gått framåt med en faktor <2. Att det gjort att Tesla och andra biltillverkare passerat en tröskel är givetvis bra. Men det förändrar inte det faktum att alla seriösa ingenjörer i flygbranschen hävdar att rent elflyg endast kan komma för flygplan med max 4 stolar de närmsta 30 åren. Och då endast för skolning. Resekärror kommer inte ha tillräcklig endurance.

Arne
2025-02-06 14:14

I filmen nämns inte motoreffekten men av https://www.safran-group.com/pressroom/safran-obtains-easa-certification-first-electric-motor-new-air-mobility-2025-02-03 framgår att det rör sig om 125 kW (170 HK). De 19-stolarsplan som fortfarande flyger är oftast Jetstream 31/32 med 2 x 750 kW. Kul att Safran fick sin motor certifierad men för kommersiellt elflyg är nyheten irrelevant.

Bo Henriksson
2025-02-06 12:47

Tillförlitliga och effektiva elmotorer har väl funnits i runt 150 år. Så vad nyheten är vet jag inte.
Om däremot nån uppfinner ett batteri som är 100 gånger lättare / kWh och i övrigt är praktiskt och säkert nog för ett flygplan, då kan väl flygtorget återkomma!

T
2025-02-06 11:41

Ett batteri som ska driva en Airbus 320 kommer väga 1021 ton om det ska ha samma energimängd. De lär få större vingar iallafall…

T
2025-02-06 11:37

JET A1 43,5 MJ/kg
Batteri 1.7 MJ/kg

thomas
2025-02-06 11:31

Det är inte att få fram en el motor som är problemet, det är lätt, det är driv källan att få den att snurra som är det svåra.

Säg "JA" till framtiden!
2025-02-06 09:10

Det är helt klart att nejsägarna kommer få färre och färre argument för varje år av elektrisk utveckling, och när de en dag sitter i ett flygplan som drivs elektriskt så kan de ställa frågan till sig själva vad de bidrog med i sin nejsägaranda.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten