Ett bra år för Skandinaviens flygplatser

Publicerad den 16 januari 2025
Kommentarer
Alla de tre stora skandinaviska flygplatserna ökade under 2024. Köpenhamn var fortsatt den mest trafikerade flygplatsen med nära 30 miljoner passagerare under 2024, följt av Oslo Gardermoen med 26 miljoner passagerare och på tredje plats Arlanda med 22,7 miljoner passagerare. Köpenhamn avslutade året med sin bästa decembermånad någonsin.

På Arlanda ökade resandet totalt sett med fyra procent till 22 737 974 passagerare jämfört med året innan. Utrikesresandet på Arlanda ökade sju procent medan inrikesresandet minskade med tio procent under 2024 jämfört med 2023. I december hade Arlanda totalt drygt 1,6 miljoner resenärer, vilket är 90 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med sju procent till drygt 1,3 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med fyra procent till drygt 236.000 resenärer.

Totalt har 24 nya flyglinjer tillkommit under 2024. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda och Norwegian har öppnat ett flertal nya linjer via Arlanda.
I december lyfte den sista reguljärflighten med BRA från Bromma och sedan årsskiftet är nästan all inrikestrafik samlad på Arlanda.

– Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Oslo Gardermoen hade totalt 26 miljoner passagerare under 2024, en ökning med fem procent. De fyra största flygplatserna såg alla en ökning av passagerarantalet 2024 jämfört med 2023. I december hade Oslo Gardermoen knappt 1,9 miljoner passagerare.

– Antalet besökare till Norge har ökat under hela året och är nu tillbaka på den nivå vi såg innan pandemin. Vi står nu inför ett år med fortsatta kapacitetsutmaningar, vilket återigen resulterar i svagare trafiktillväxtförväntningar än vi såg 2024. För 2025 räknar vi med en tillväxt på 1,6 procent av resenärerna, fortfarande driven av den internationella marknaden, säger Abraham Foss, vd Avinor.

– Flygbolagen måste se att det är attraktivt att etablera linjer till Norge Och det är viktigt att Avinor fortsätter att vara självfinansierad och tillhandahålla de bästa tjänsterna till branschen vi betjänar, förklarar Abraham Foss.

Köpenhamns flygplats hade nära 30 miljoner resenärer 2024, en ökning med 3,1 procent jämfört med 2023. December månad blev den bästa decembermånaden någonsin på Köpenhamns flygplats. Antalet passagerare som reste via Danmarks internationella flygplats nådde 2,2 miljoner under julmånaden, en ökning med hela 11 procent jämfört med föregående år.

– Antalet passagerare var på en uppåtgående trend under hela året, och vi fortsätter att se en stor aptit och behov av resor. Vi är mycket glada över att närma oss 30 miljoner passagerare, säger Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer på Copenhagen Airports.

Europalinjerna till och från Köpenhamn växte med 12 procent under 2024, men det var linjerna till Nordamerika som hade den största tillväxten med 23 procent. Med nästan 400 000 passagerare var New York högst upp på de mest populära destinationerna med Los Angeles och San Francisco på andra och tredje plats.

Under 2024 öppnade SAS sina nya tjänster till Atlanta och JFK-New York, och American Airlines öppnade sin trafik till Philadelphia. Utöver de tre nya linjerna erbjuder SAS direktflyg till Los Angeles, Newark-New York, San Francisco, Chicago, Boston, Washington D.C., Miami och Toronto,
Förra året reste 5,7 miljoner transferpassagerare via Köpenhamn, vilket motsvarar en ökning med 19 procent jämfört med föregående år. Majoriteten av transferpassagerarna flyger in från flygplatser i Sverige, Norge och Tyskland.

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500