
Finnair hotas säga upp piloter
Publicerad den 8 februari 2025Finnair ska inleda förhandlingar med sina piloter för att diskutera eventuella behov av personalminskningar som kan uppstå om piloternas pågående stridsåtgärder kan leda till förändringar i Finnairs samarbetsavtal med Qantas.
Två av Finnairs A330-flygplan har wetleasats av ”ett annat flygbolag” som flyger med Finnair-besättning mellan Sydney och Bangkok och Singapore. Av någon anledning vill Finnair inte nämna Qantas namn i sin pressrelease, men det är knappast någon hemlighet att detta avtal existerar. A330-flygplanen har inte kunnat användas i Finnairs asiatiska nätverk efter det ryska luftrummets stängning, och därför har flygplanen i stället leasats ut. 90 piloter påverkas, av Finnairs totalt 1000 anställda piloter. Det första tvåårskontraktet med Qantas ska förnyas i år.
Förhandlingarna mellan Finnair och piloternas fackförbund har nu pågått i fem månader. En av piloternas stridsåtgärder har varit ett stand by-förbud, vilket Finnair anser påverkar samarbetet med Qantas och förmågan att genomföra flygningarna enligt överenskommelse. Enligt Finnair har detta lett till diskussioner om att säga upp avtalet, vilket skulle påverka mängden arbete som finns tillgängligt för Finnair-piloter.
– Under vår 101-åriga historia har vi aldrig behövt minska pilottjänsterna på grund av operativa skäl. Även när det ryska luftrummet stängdes och i grunden förändrade vår verksamhetsmiljö, lyckades vi säkra sysselsättningen för våra piloter med samarbetsarrangemang, säger Kaisa Aalto-Luoto, Finnairs Chief People Officer.
Finnair vill också införa stand by i piloternas anställningsavtal, eftersom pilotförbundet står fast vid att stand by alltid ska vara frivilligt.
– Stand-by är en etablerad praxis i branschen och jag tror att alla Finnair-piloter ser det som en del av sitt jobb. Eftersom facket har avböjt att komma överens om detta förbereder vi nu att inkludera stand by-tjänst i anställningskontrakten för alla piloter för att säkra regelbunden och pålitlig flygverksamhet, säger Aalto-Luoto.
Det är Finlands fackförbund SLL och arbetsgivarorganisationen Palta som förhandlar. Palta har tidigare sagt att SLL vägrat gå med på några som helst kompromisser under förhandlingarna. Piloterna kräver bland annat 10 procent mera lön. Enligt SLL vill arbetsgivaren inte alls diskutera lönepåslag.
Kommentarer
Kysy ystävällisesti, niin ehkä suostun.
Finnairs piloter kan ju inte se ett långt kontrakt på annan ort som utebas, det låter ju helt skevt?
Vi får skärpa oss! Vi är ju inte Biggles direkt. Stand by har väl alltid ingått i jobbet? Strama upp er!!
Finnairs piloter har standby. Men i avtalet finns inte standby på utebas med i kollektivavtalet. Dvs i Sydney eller Bangkok i detta fall.
Vill bolaget ordna det så står det helt fritt att förhandla det med pilotfacket.
Om bolaget startar ny operation så skall avtalet avspegla det och behöver justeras.
Väldigt missvisande och säga att Finnair inte har standby.
Denna situation skapas tyvärr när dagens arbetsgivare tar och tar och tar.
Tills vidare hålls standby där piloter är baserade, i Helsingfors. Enkelt!
Att ha standby är en självklarhet inom flyger. Otroligt att facket kräver att de ska vara på frivillig basis!? Sen kan de så klart jobba för ett Max antal, eller ökade utkallningstid etc.
Ersättning för längre flygtid? Blockttidstillägg är också praxis, således får de redan ersättning för att flygningarna runt Ryssland.
Enligt svenska YLEs rapportering från december om konflikten vill piloterna ha 10% löneförhöjning och ytterligare 10% fördyrande villkorsförbättringar. Dock vill fackets representant som intervjuas inte kalla det för löneförhöjning utan kompensation för längre flygtid när man flyger runt Ryssland. Men har piloter inte redan ett tak på 900 flygtimmar per år? Då blir det väl inte mer jobb? Längre flygtid borde väl leda till färre arbetsdagar?
@Aspirit. SB innebär Beredskapstjänst, dvs du är schemalagd viss tid på dygnet för att vara beredd att av arbetsgivaren bli utkallad för tjänstgöring. Normalt är att Du ska kunna inställa dig på arbetsplatsen inom 1 timme från du blivit utkallad. Ett helt normalt tillvägagångssätt inom flygbranschen.
Vad innebär Stand by?
Ännu ett exempel på hur arbetsgivaren vrider sanningen och sprider falska påståenden om sin personal för att skapa en negativ bild hos allmänheten om sin personal.
Självklart har Finnairs piloter StandBy som alla flygbolag. Men enligt avtal skall denna hållas på hemmabas. Dvs i Helsingfors.
Nu har Finnair wet-lease hos Qantas och det finns ingen StandBy reglerad på utebas. För att lägga press på förhandlingarna följer piloterna bara avtalet och tackar nej till standby borta som ett led i att man inte kommer överens i förhandlingarna.
Hela avtalet förhandlas för tillfället och det är ge och ta.
Piloterna vill att lönerna justeras och bolaget behöver standby när piloterna är borta. Man behöver således komma överens i frågan. INTE gå ut och sprida falsk info i media för att påverka situationen.
Märkligt, att ha Stand By ingår i jobbet och det lär väl de flesta flygbolag ha.
En ganska vanlig situation som kanske inte riktigt framgår av artikeln.
Finnair tycker att de har gjort allt för att alla ska få ha kvar sina anställningar och då genom att skapa affärer globalt genom wet lease-kontrakt o.s.v. Utan dessa affärer hade de varit tvungna att säga upp piloter, i detta fall på A330 flottan.
Piloterna ser det väll mer som business as usual och vill ha bra eller bättre avtal, vilket inte tas emot väl från Finnair som nu säger lägg ner stridsåtgärderna och gå med på stand by, eller riskera att bli av med jobbet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten