Featured article image

Finnair hotas säga upp piloter

Publicerad den 8 februari 2025
Kommentarer
På onsdag fortsätter förhandlingarna mellan Finnair och deras piloter där en eventuell uppsägning av 90 piloter kan läggas på bordet. Finnair menar att piloternas pågående stridsåtgärder kan leda till problem med Finnairs och Qantas samarbetsavtal. I förhandlingarna ska man också diskutera att införa stand by i piloternas anställningsavtal.

Finnair ska inleda förhandlingar med sina piloter för att diskutera eventuella behov av personalminskningar som kan uppstå om piloternas pågående stridsåtgärder kan leda till förändringar i Finnairs samarbetsavtal med Qantas.

Två av Finnairs A330-flygplan har wetleasats av ”ett annat flygbolag” som flyger med Finnair-besättning mellan Sydney och Bangkok och Singapore. Av någon anledning vill Finnair inte nämna Qantas namn i sin pressrelease, men det är knappast någon hemlighet att detta avtal existerar. A330-flygplanen har inte kunnat användas i Finnairs asiatiska nätverk efter det ryska luftrummets stängning, och därför har flygplanen i stället leasats ut. 90 piloter påverkas, av Finnairs totalt 1000 anställda piloter. Det första tvåårskontraktet med Qantas ska förnyas i år.

Förhandlingarna mellan Finnair och piloternas fackförbund har nu pågått i fem månader. En av piloternas stridsåtgärder har varit ett stand by-förbud, vilket Finnair anser påverkar samarbetet med Qantas och förmågan att genomföra flygningarna enligt överenskommelse. Enligt Finnair har detta lett till diskussioner om att säga upp avtalet, vilket skulle påverka mängden arbete som finns tillgängligt för Finnair-piloter.

– Under vår 101-åriga historia har vi aldrig behövt minska pilottjänsterna på grund av operativa skäl. Även när det ryska luftrummet stängdes och i grunden förändrade vår verksamhetsmiljö, lyckades vi säkra sysselsättningen för våra piloter med samarbetsarrangemang, säger Kaisa Aalto-Luoto, Finnairs Chief People Officer.

Finnair vill också införa stand by i piloternas anställningsavtal, eftersom pilotförbundet står fast vid att stand by alltid ska vara frivilligt.

– Stand-by är en etablerad praxis i branschen och jag tror att alla Finnair-piloter ser det som en del av sitt jobb. Eftersom facket har avböjt att komma överens om detta förbereder vi nu att inkludera stand by-tjänst i anställningskontrakten för alla piloter för att säkra regelbunden och pålitlig flygverksamhet, säger Aalto-Luoto.

Det är Finlands fackförbund SLL och arbetsgivarorganisationen Palta som förhandlar. Palta har tidigare sagt att SLL vägrat gå med på några som helst kompromisser under förhandlingarna. Piloterna kräver bland annat 10 procent mera lön. Enligt SLL vill arbetsgivaren inte alls diskutera lönepåslag.

Kommentarer

Captain X
2025-02-08 12:27

Märkligt, att ha Stand By ingår i jobbet och det lär väl de flesta flygbolag ha.

Pilotilainen
2025-02-08 12:12

En ganska vanlig situation som kanske inte riktigt framgår av artikeln.

Finnair tycker att de har gjort allt för att alla ska få ha kvar sina anställningar och då genom att skapa affärer globalt genom wet lease-kontrakt o.s.v. Utan dessa affärer hade de varit tvungna att säga upp piloter, i detta fall på A330 flottan.

Piloterna ser det väll mer som business as usual och vill ha bra eller bättre avtal, vilket inte tas emot väl från Finnair som nu säger lägg ner stridsåtgärderna och gå med på stand by, eller riskera att bli av med jobbet.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500