Flygolyckan i Washington Flight 5342 – vad gick fel?

Publicerad den 31 januari 2025
Kommentarer
American Airlines Flight 5342, en Bombardier CRJ700 skulle landa på Reagan National Airport onsdag kväll när det kolliderade med en Black Hawk arméhelikopter på sin inflygning bana 1 circle to land bana 33.

67 människor miste livet i denna tragiska olycka, den värsta amerikanska flygolyckan på tjugo år. Ombord på CRJ-flygplanet fanns 60 passagerare och 4 besättningsmedlemmar, i Black Hawk-helikoptern fanns tre militärer. Huvudbanan på Reagan National Airport är den mest trafikerade i USA, och mycket tyder på att air traffic control, ATC, var underbemannat under olyckskvällen.

American Airlines Flight 5342 skulle ha landat runt 21.00, men 20:53 började meddelandena om “en flygplanskrasch ovanför Potomacfloden”, sändas ut. Den svarta lådan är omhändertagen för analys, men några närmare förklaringar bakom olyckan har inte rapporterats.

Det vi vet efter att ha lyssnat på utdrag från ATC är att tornet har gett flight 5342 klart att landa, vilket betyder att luftrummet ska vara säkert. Men samtidigt är en arméhelikopter Black Hawk Sikorsky H-60 på väg söderut och korsar flygplanets flygväg. Den klarering som framgår av de offentliga ljudupptagningarna är att Black Hawk-helikoptern ska hålla egen visuell separation till flygplanet CRJ, AA flight 5342. De tveksamheter som finns runt helikopterns flygväg och position och eventuellt ATC:s hantering, kommer att framgå av den haveriutredning som väntar.

Enligt amerikansk militär skulle helikoptern hålla en max höjd på 60 meter på rutten den flög, men den flög förmodligen högre eftersom kollisionen inträffade på en höjd av cirka 90 meter, enligt flighradar24.

– I nuläget vet vi inte varför militärhelikoptern kom i vägen för flygplanet, sa American Airlines vd Robert Isom på torsdagsmorgonen.

Ljudupptagning från LiveATC när flygledare i tornet dirigerade helikoptern att passera bakom passagerarplanet:

ATC: “PAT 25 har du CRJ i sikte?”. ATC: “PAT 25 passera bakom CRJ.”

Vid tidpunkten för kollisionen arbetade en flygledaren i två olika tornpositioner enligt CNN. Den låga bemanningen beskrivs som ”inte normalt”, men en acceptabel situation vid lätt trafik. Luftrummet runt Washington är mycket hårt trafikerat med tre kommersiella flygplatser och flera militärbaser. Tjänstemän har uttryckt oro över den kraftiga trafiken på start- och landningsbanorna på Reagan National Airport.

I maj 2024 utökades Reagan Airports dagliga schema. Huvudbanan är den mest trafikerade i landet, med mer än 800 starter och landningar varje dag. Flygplatsen är utformad för att betjäna 15 miljoner passagerare per år, men hanterar nu mer än 26 miljoner. Reagan National Airport har under de senaste 20 åren rapporterat minst nio tillbud där kollisioner varit nära att inträffa.

Den senaste rapporten beskriver en incident i april 2024, där en helikopter kom inom hundra fot från ett passagerarplan som försökte landa vid DCA efter att flygledningen misslyckats med att meddela planets piloter om helikopterns position.

American Eagle är ett varumärke för American Airlines regionala flygverksamhet. Flygbolaget som opererar den regionala trafiken är PSA Airlines, ett dotterbolag till American Airlines.

Kommentarer

Mr €
2025-01-31 11:42

Man kan tycka att det skulle finnas “No fly zones” runt inflygningen samt att Armehelikoptrar ska ha ADS-B Out och ADS-B In påslagna samt TCAS III aktiv nära civilt luftrum. Lite som Ryssarna som flyger med avstängda system “Government flight rules” rakt genom civil luftfart.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500