Fortsatt stor efterfrågan på flygfrakt
Publicerad den 13 januari 2025– Internationell fraktflyg noterade exceptionella trafiknivåer för 16:e månaden i rad med en ökning på 9,5 procent jämfört med föregående år i november. Flygbolag drar nytta av den ökande efterfrågan på e-handel i USA och Europa mitt i pågående kapacitetsbegränsningar inom havssjöfarten, noterade IATA.
Willie Walsh, IATA:s generaldirektör, är dock något försiktig och tillade:
– Även om denna starka prestation mycket sannolikt kommer att sträcka sig in i 2025, finns det vissa nedåtrisker som måste övervakas noggrant. Dessa inkluderar inflation, geopolitisk osäkerhet och handelsspänningar.
Flygfraktsvolymerna förutspås av IATA att öka med 5,8 procent från år till år för att nå 72,5 miljoner ton 2025, framför allt på grund av den ökade e-handeln.
Under 2025 väntas en uppsjö av nya rutter mellan Europa och Asien, hittills i år har fyra nya flygfraktlinjer aviserats. Bland annat har MSC Air Cargo meddelat att de ska lansera ett flyg från Amsterdam till Seoul. MSC har fem 777F, varav fyra drivs av Atlas Air och en av AlisCago Airlines.
DB Schenker har också meddelat att de lanserar en linje Ezhou-Frankfurt, i samarbete med Etihad Cargo, också de med en 777F. Rutten avgår från Ezhou varje tisdag, med en mellanlandning i Abu Dhabi, och kommer att täcka speditörer inom e-handel, högteknologi, elektronik, industrivaror, konsument- och detaljhandel och fordon. De uppskattade årliga volymerna för sträckan är cirka 5 200 ton.
Ezhou i centrala Kina verkar vara en populär destination, eftersom den erbjuder 30 internationella och 53 inhemska fraktrutter och hade den snabbaste tillväxttakten i Kina, rankad nummer fem i lastgenomströmning med 1,2 miljoner ton förra året.
Slutligen har Maersk Air Cargo lanserat en tjänst med sex flygningar i veckan mellan Zhengzhou i Henanprovinsen och Billund i Danmark, med en 767F, i första hand, som ska koncentrera sig på internationell e-handel och elektronik.
Vi ska väl inte heller glömma att Air Atlanta Icelandic har tagit på sig en ex-China Airlines Cargo 747F som ska användas på uppdrag av Network Aviation Group.
2025 verkar bli ett mycket starkt år för flygfraktindustrin. Enligt amerikanska Flexport förväntas flygfraktkapaciteten öka med 4 till procent, vilket inte matchar efterfrågan som väntas öka med 6 till 10 procent.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.