Förväntningarna växer på Heart Aerospace

Publicerad den 17 januari 2025
Kommentarer
Hur nära är vi egentligen att se elflyg i luften och vad betyder det för tillgängligheten i hela landet? Intresset för Heart Aerospace elhybrid är stort och nu hoppas man på ett nyväckt intresse för kortare flygningar mellan regionala flygplatser som idag har en sämre tillgänglighet. Vad krävs för att ”flygets kollektivtrafik” ska bli verklighet?

På Transportforum i Linköping intervjuades Simon Reinberth från Heart Aerospace och Fredrik Kämpfe från Transportföretagen flyg.

Heart Aerospace har precis tagit sin elhybrid ES 30 för 30 passagerare till Los Angeles och målet är att den ska vara i luften 2025 och bli certifierad 2029. ES 30 har redan 560 beställningar från kunder över hela världen och från Heart Aerospace sida hoppas man att regionalflyget ska väckas till liv igen.

Fredrik Kämpfe menar att intresset för ett kommersiellt elflygplan är stort idag, särskilt för regioner med dåliga förbindelser.

– Vi är på väg mot en elektrifierad fordons- och trafikbransch, kommenterar Fredrik Kämpfe i videon.

Kommentarer

Batteridrivna flygplan
2025-01-17 15:30

Har ingen framtid med dagens tunga batteriers usla energitäthet.
Varför Heart Aerospace vill bygga ” hybrid flygplan ” är väl för att man harvinsett detta.
Men varför flytta runt på dessa undermåliga batterier,som används ibland.
Flygplanets last kapacitet kan verkligen användas bättre.
Kan det vara för att ovetande okunniga politiker slänger massor med pengar efter allt som har med dessa idiotiska batteri projekt att göra?

Bo Henriksson
2025-01-17 14:09

Alla vill vi väl stödja svenska företag och allmänt vara teknik optimister.
Men. Efter 20 + år i USA som pilot kan jag lugnt säga att det inte finns nån marknad för 30-sitsigs flygplan i USA. Om dom går på el eller fotogen eller gengas spelar ingen roll!
Dom gamla DH-8, SAAB-arna mfl som hoppade runt försvann för länge sedan pga av omöjlig ekonomi. Ett nytt, dyrt, komplicerat och lunsigt förändrar ingenting.

Hakaol
2025-01-17 10:14

Har sett videon och blir inte klokare Heart X1 har man tydligen demonterat och skickat till den flygplats utanför New York där den enligt planerna ska flyga senare i år. Vad jag inte förstår är hur går man tillväga när man utvecklar det här flygplanet ska man verkligen flyga en så kallad demonstrator hur går det till? Vad gjordes egentligen vid dom så kallade Groundtesterna man skriver simulera vad innebär det. Till sist dom här företrädarna pratar mycket om en elektrifierad fordons- och trafikbransch. Då antar jag givetvis att dom har Elfordon själva.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500