Hela flygbranschen påverkas av Pratt & Whitneys motorproblem, bland annat ställer airBaltic in 4 670 flygningar på grund av förseningar i motorunderhåll. Även Airbus-operatören Wizz Air har brottats med stillastående flygplan på grund av problem med underhåll av Pratt & Whitneys motorer.
airBaltic meddelar att 4 670 flygningar ställs in under sommarsäsongen 2025 på grund av förseningar i motorunderhåll av Pratt & Whitney, motorleverantören till deras Airbus A220-300-flotta. Störningen kommer att påverka uppskattningsvis 67 160 passagerare och tvingar airBaltic att ställa in 19 rutter och minska frekvenserna på 21 andra. Exempel på inställda rutter är Tammerfors – Rhodos, Riga – Göteborg, Vilnius – Ibiza och Tallinn – Hamburg.
Wizz Air har lyckats få igenom ett nytt avtal med Pratt & Whitney, som ska ge operativt stöd och kompensation för stillastående flygplan. Trots det räknar Wizz Air med att cirka 40 Airbus A320neo står stilla under 2025 på grund av uteblivna motorinspektioner. Trots detta planerar Wizz Air att utöka sin flotta med 50 nya Airbus A321neo under 2026 och därmed öka säteskapaciteten med 20 %.
Problem med PW1000G-motorer har haft en betydande inverkan på flygindustrin. Även om dessa motorer ger en lägre bränsleförbrukning och högre effektivitet jämfört med tidigare generationer, har de medfört många problem sedan de togs i bruk 2017. Det har varit särskilt märkbart på senare tid och förseningar i underhålls- och motoröversyn har alltså tvingat många operatörer att ställa av flygplan.
PW1000G-motorerna används på Airbus A320neo, A220 och Embraer E2-flygplan (de två sistnämnda modellerna drivs uteslutande av denna motorfamilj).
Pratt & Whitney menar att problemen orsakas av förseningar från deras underleverantörer.