Norse kämpar sig framåt
Publicerad den 9 juli 2024Kommentarer
Sv dah. Jeg har bodd i Asia og USA i en periode på 10 år + tilsammen. Og hatt en international jobb. Med reiser hver måned. Da er det jo veldig vanskelig å oppnå gullkort. Dah…
Visst Berlin har ytterst få longhaul avgångar. Men Athens? Visst det är inte Amsterdam, London eller Paris…Idag lördag flygs från ATH till
BOS Delta
EWR United + Emirates
IAD United
JFK Delta x3
YUL Air Canada
ORD United + American
PHL American
ATL Delta
YYZ Air Canada + Air Transat
SIN Scoot
PEK Air China
PVG Juneyao Air
Nej klart du inte har, de gör ingen annonsering i SE för de flyger inte härifrån. Klart man kan boka med andra bolag, varför välja SAS när det finns Norse?
Sv wallenbloom. -Og svenske fremganger? 1/3 av SAS, som spreller i konkursgarnet. Som tusker til seg milliarder av innbyggernes penger. Og Linjeflyg?- -Norwegian fikk sitt beste resultat i historien i 2023, like etter pandemien. -Facts kill.
Varför boka ett bolag som man inte känner till när det finns SAS eller andra etablerade? Tråkigt att läsa om last personal! Har aldrig sett en enda annons med Norse? Har ni? Lycka till och hoppas crew inte blir av med jobb igen…
Jeg ved ikke hvad der gør dit indlæg mest utroværdigt – at du først kalder dig Jens og nu hedder du pludselig Jon.
Eller at du påstår du har haft guldkort på 5 helt forskellige selskaber.
Jeg har ikke rejse Norse, men Norwegian dengang de fløj langrute, og det gjorde jeg kun fordi de solgte deres billetter ekstremt billigt. Deres premium economy var bare economy med inkluderet mad.
Har testat Norse från USA till Gatwick och förstår inte varför en enda resenär skall välja dem över andra flygbolag såvida de inte är billigast (säljer biljetterna med förlust)? Premiumstolen var OK, maten usel, lat personal och absolut ingenting gjorde dem unika annat än att de flög till och från länder där inget var deras hemland. Inget gjorde att man ens kunde ana var de kom ifrån, men det kanske var tur..
Norge har varit ett lysande entrepenörsland inom flyget. Kom att tänka på Color Air, Braathens SAFE och Busy Bee. Också Norwegian Air Shuttle NAS var en norsk framgångssaga till dom gick i putten. Och nu Norse…..
Sv ABC, Og hva er SAS’ forretningside? Kopiere Norwegians rutenett, og tape milliarder av kroner? Kanskje de ikke burde fly lenger als?
Sv Daniel FYI, jeg har lenge i utlandet, har hatt gullkort på Cathay Pacific, Thai, og Singapore . I USA på American, og United. -Jeg vet hva business klasse er. Har reist med Norse Premium, Oslo-Bangkok. -Hvorfor uttaler du deg om noe du har 0 erfaing med. Som at du aldri har reist med Norse. Voila.
Sv ABC, Og hva er SAS’ forretningside? Kopiere Norwegians rutenett, og tape milliarder av kroner? Kanskje de ikke burde fly lenger als?
Sv Daniel FYI, jeg har lenge i utlandet, har hatt gullkort på Cathay Pacific, Thai, og Singapore . I USA på American, og United. -Jeg vet hva business klasse er. Har reist med Norse Premium, Oslo-Bangkok. -Hvorfor uttaler du deg om noe du har 0 erfaing med. Som at du aldri har reist med Norse. Voila.
Norse saknar sedan starten en affärsidé. Såvida idén inte är att sälja 1000-lappar för 600 kr. Alla kan räkna ut att den affärsidén inte är särskilt lönsam. Nöjda kunder är alltid kul men om ytterligare kunder bara innebär ändå större förlust kanske det inte är bäst att flyga alls?
At SAS ikke tjener penge på deres langrute er noget vrøvl, og nej SAS kommer ikke til at lukke deres langrute ned til fordel for AF/KL. Køber du en billet med Norse fra Oslo til New i morgen den 11/7 kan du få den for bare 3500 kr, mens SAS skal have 11.754 kr. At Norse sælger deres billetter så billigt dagen før afgang vidner om elendig belægning til alt for lave priser. @Jens – hvis du mener Norse premium er det samme som SAS business, viser nok at du aldrig nogensinde har fløjet business før!
SV John/Wallenblom. Norse har høyere belägning enn SAS, nå oppe i 82%. Förlust? Ja, det er ventet av et 2 år gammelt bolag. Hvor gammelt er SAS? Hvor mange milliarder har de tapt opp i gjennom årene? C class? Norse premium akkurat like god som SAS C. Men koster nesten bare halvparten.
Är för mig en gåta varför man skulle vilja investera mångmiljonbelopp i sådana här projekt. Trodde historien tydligt visat att det är en omöjlighet att få avkastning för pengarna.
Strax efter den tänkta investeraren drog sig ur dök det upp annonser för flera tunga tjänster på huvudkontoret. Är det långsökt att anta att folk flyr det sjunkande skeppet och behöver ersättas?
Norwegian longhaul, kom rett opp i pandemien. De hadde ikke sjanse. Bolaget fikk også langt mindre støtte, enn SAS. I fjor leverte Norwegian sitt beste resultat, noen gang. Sammenlign det med SAS. – Norse er fortsatt i start-fasen. Jeg har reist med bolaget Oslo-Bangkok 2 ganger, på premium economy. Det er et usedvanlig godt produkt. Man kan selvsagt reise med Qatar via Doha, eller andre bolag via et sted. Men hvorfor? Norse har best value for money.
Norse har gått med brakförlust sedan starten och gör det fortfarande.
Det är en usel strategi att som litet lh bolag tro att man kan tjäna pengar på att direkt konkurera med stor bolage, utan att ha C class och utan att vara en del av ett bolag som sysslar med annat också. Eller ha anknytning till linjenät.
Bara att se hur illa det går för SAS långlinjetrafik från de regionala flygplatserna OSL och ARN. Utan en hub med frekvent feedertrafik är det omöjligt att fylla planen över året. SAS satsning på CPH med låga beläggningstal över året är ett högriskprojekt som ej överlever kommande miljardförluster. Feedertrafik till AMS/CDG är SAS räddning. Norse med sina enstaka flyglinjer utan feedertrafik med låg beläggning är helt omöjlig att få lönsamt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten