Norwegian 20 år i Sverige
Publicerad den 2 september 2023Kommentarer
Ja, SAS är ett svart hål penningmässigt. Tyvärr har den svenska staten, ägarintressen i SAS. Därför ville staten skydda sin ägardel i SAS. Den svenska staten har inga ägarintressen i Norwegian, vilket hopplösa norrmän inte fattar. Den svenska Norwegian basen försattes i kk av ägarna (Norwegian), och räkningen gick till Sverige. Tack för det Norwegian!
Har ni redan glömt, hur svenska staten inte gav stöd til Norwegian, men bara till SAS under C-19?
Ja varför måste ni alltid gnälla på Norwegian – det är SAS som kostat svenska skattebetalare en massa pengar – inte Norwegian.
Och vad gäller pilotbas i Sverige så kräver de som representerar de svenska Norwegianpiloterna löner och villkor som är orimligt höga och blir därmed betdyligt dyrare än att ha piloter i Norge och Danmark.
Fullstendig håpløse kommentarer og utsagn. Sverige kan takke seg selv, for at de gav støtte til konkurstruede SAS. Og at den svenske Norwegian-basen gikk konkurs. Alle skulder kan de hente hos den svenske stat.
Har ni redan glömt hur mycket Norwegians rekonstruktion kostade Svenska staten och alla vars betalda resor som ställdes in samt d som förlorade jobbet och fick lönebidrag mm.
Visst är det en fri marknad och bolagen anställer hur det vill. Det var just därför Norwegain inte lyckades öppna en bas i Riga förra året då ingen ville arbeta där. Får se om de lyckas bättre denna gång.
Har man liiite inblick i Norwegain så vet vi att det som verkar billigt först brukar bli dyrt. MYCKET dyrt. Det är lite Norwegains anda…
Att som “”Jonas hävda att nuvarande Norwegian har funnits i 20 år är lite lustigt. Har du undgått att läsa om det gamla Kjos-ägda Norwegians “uppgång” och platta fall?
Varför skulle Sverige stötta Norwegian? Sverige har inga ägarintressen i DY. Däremot i SAS.
Det är väl naturligt att ägarna stöttar sina bolag.
Du hade nog känt annorlunda “Jonas” om det var du som tvingades pendla bort från dina barn och betalade för hotell på Arlanda med familjens pengar samtidigt som svenskarna fick traktamente och betalt hotell för att flyga från Oslo.
I Norge, Danmark och Finland hade facken fullständigt satt sig på tvären om man opererade så mycket trafik utan att ha en bas där.
Men i Sverige tittar vi bara på. Skamligt att Norwegian inte har en bas på Arlanda och återanställer flygande personal.
Sv Senan. Nei, åpenbart ikke. Det begynner å bli patetisk. Etter Sverige sviktet Norwegian, totalt, under pandemien. Og som alltid, bare støttet SAS, har Norwegian på et usedvanlig bra måte, klart å komme tilbake. Mens SAS sitter i konkurs beskyttelse. SAS fikk 3 ganger så mye i lånegarantier! Likevel ser vi idag: Norwegian er 3 ganger så mye verdt på børsen. Noen må ta en reality check. Jeg prøver igjen: Grattis med 20 år i Sverige, Norwegian!
Det nya rekonstruerade Norwegian har bara funnits i tre år så de har varit i Sverge max tre år. Det har funnits bolag som kallat sig Norwegian i Sverige under 20 år men det är en helt annan sak. Geir Karlsen pratar om “vi” men detta är helt felaktigt information då han talar om två separata bolag varav det tidigare med namnet “Norwegian” gjorde en sorglig sorti.
Må alltid, alle kommentarer fra svensker være negative overfor Norwegian? Selv under 20 års jubileum? Det er ingen plikt å fly med bolaget. Det finnes alternativ.
Anyway, Grattis Norwegian, med 20 år i Sverige!????
“Fira” det är konkurrens om allt
arbetsplatser marknaden även när man blir till en 500 miljoner som kappsimmade. Arbersgivare anställer de de vill. Fri arbetsmarknad för båda parter. Bara att gilla läget.
Detta firrar vi med att Norwegain vägrar anställa (återanställa) piloter till vettiga villkor (villkor innan covid) på Arlanda med att anställa piloter i Riga!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten