![Featured article image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fweb.flygtorget.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fbild_20160226084525.jpg&w=3840&q=75)
Norwegian och Finnair fortsätter uppåt
Publicerad den 11 februari 2025Norwegian ökade sin kapacitet med 23 procent, medan Finnair nöjde sig med att öka kapaciteten med 2,9 procent. Januari är statistiskt sett en av de svagare månaderna, men 2025 ser bättre ut än på länge. I övriga Europa har flera flygbolag intressant nog valt att minska sin kapacitet.
Det vi vet om SAS är att de har återlanserat Kalmar-linjen och utökas sitt inrikesnätverk med nya linjer till Halmstad och Sälen, allt i samarbete med BRA. Några siffror har inte publicerats, utan pressmeddelandena har i stället handlat om SAS nya uniformer och uppdaterade klädpolicy.
Norwegian hade 1273 809 passagerare i januari, medan Widerøe hade 294066 passagerare. Antalet passagerare ökade med 12 procent för Norwegian och 19 procent för Widerøe jämfört med januari 2024. Norwegian hade en kapacitetsökning på 23 procent.
– Vi har utökat vår kapacitet avsevärt och det har, som vi förväntat oss, påverkat vår kabinfaktor. Medan 2024 präglades av en solid kapacitetstillväxt, särskilt under de senaste vintermånaderna, kommer vi att ägna 2025 åt kostnadsinitiativ och förbättrat kapacitetsutnyttjande, säger Geir Karlsen, vd för Norwegian.
Norwegians kapacitet ökade med 23 procent jämfört med januari förra året. Kabinfaktorn var 82,1 procent, en minskning med en procentenhet från samma period förra året. Under januari minskade Norwegians punktlighet, det vill säga andelen flyg som avgår inom 15 minuter efter schemalagd tid, med 2,6 procentenheter från förra året och slutade på 71,3 procent. Detta förklaras av vinterväder i början av månaden. Norwegian opererade i genomsnitt 72 flygplan under januari.
För Widerøe ökade kapaciteten med fyra procent från förra året. Kabinfaktorn var 68,4 procent, en ökning med 6,1 procentenheter från januari förra året.
Norwegian fick leverans av två nya Boeing MAX 8 till sin Köpenhamnsbas under januari. 17 nya rutter har lagts till sommarprogrammet, bland annat Tanger från Köpenhamn, Toulouse från Oslo, Bilbao från Stockholm och Malta från Helsingfors
Finnair transporterade 878 600 passagerare i januari, 6,6 procent fler än förra året. Passagerarantalet ökade bra i Asien, Nordatlanten och Europa, men minskade i Mellanösterntrafiken. Den totala kapaciteten ökade med 2,9 procent, eftersom fler narrowbodies används nu när wet leasen med British Airways har upphört. Dessutom växte kapaciteten i nordatlantisk trafik tydligt, drivet av utökade frekvenser till Dallas. Mellanösterntrafiken minskade på grund av att samarbetet med Qatar Airways upphörde på flyg mellan Stockholm, Köpenhamn och Doha den 15 januari.
Kabinfaktorn ökade med 4,3 procent till 73,5% och ökningen var särskilt markant i Asientrafiken, särskilt på japanska och thailändska rutter. Kabinfaktorn utvecklades också positivt i trafiken över Nordatlanten och till Mellanöstern, men minskade i Europa- och inrikestrafiken.
I januari anlände 68,6 % av alla Finnairs flygningar enligt tidtabell jämfört med 66,2 % under förra året. Finnair pekar liksom Norwegian på svåra väderförhållanden, men också på ”stridsåtgärder” som antagligen har en koppling till piloternas vägran att ta på sig stand by-flygningar.
I Europa har några av de största flygbolagen intressant nog valt att minska kapaciteten. Turkish Airlines har till exempel minskat sin kapacitet med 19 procent eftersom 17 procent av deras flotta (78 flygplan) står på marken. På samma sätt har Lufthansa också minskat verksamheten. Ryanair, som står inför förseningar från Boeing, har valt att ”bara” expandera med 7 procent samtidigt som priserna sänkts med 5 procent.
Avslutningsvis kan vi konstatera att det ser ut att bli ett bra år för flygbolagen med lägre bränslepriser och en fortsatt stor efterfrågan på flygbiljetter.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.