Featured article image

Ny flygfraktrutt mellan Norge och Kina

Publicerad den 22 januari 2025
Kommentarer
Det är det växande behovet av flygfrakt mellan Norge och Kina som öppnar upp för en ny rutt mellan Oslo Airport och Ezhou Huahu International Airport. Planen är att frakta expresspaket, e-handelsvaror och norsk lax avsedd för den kinesiska marknaden.

Oslo flygplats är centrum för Norges export av fisk och skaldjur. Kina är Norges största skaldjursmarknad i Asien, vilket har skapat ett behov av fraktrutter mellan Norge och Kina. Fraktbolaget är SF Airlines, ett snabbt växande kinesiskt fraktbolag med en Boeing-flotta som består av ett 90-tal fraktflygplan. Flygbolaget har i genomsnitt lagt till sex fraktfartyg till sin flotta varje år sedan lanseringen 2009.

– Det här är första gången SF Airlines flyger till Norge, och det är också Ezhous första fraktrutt till Norge, säger Eva Beate Lande, ansvarig för frakt på norska Avinor. Hon fortsätter:

– Den nya rutten kommer inte bara att ge snabbare och effektivare tillgång till den kinesiska marknaden utan också stärka Norges position som en ledande fisk- och skaldjursexportör. Den nya rutten kommer ge snabbare och effektivare tillgång till den kinesiska marknaden och stärka Norges position som en ledande fisk- och skaldjursexportör.

Att SF Airlines nu etablerar sig som fraktbolag på Oslos flygplats är ett tecken på att det finns en god ekonomi i att tillgodose Asiens efterfrågan på skaldjur från Norge. Rutten Oslo Airport – från Ezhou Huahu International Airport i Kina ska trafikeras två gånger i veckan med en fraktversion av Boeing 767–300. Rutten inkluderar ett stopp vid Astana International i Kazakhstan.

Ezhou Huahu International Airport anses nu bli mycket viktigt som ett växande globalt logistiknav. För närvarande driver flygplatsen 36 internationella rutter till 27 länder och regioner över fem kontinenter, och betjänar destinationer i Europa, USA, Asien, Afrika, med mera.

Kommentarer

Exportrådet
2025-01-22 07:27

Okej Thomas, vad uppnår man med det?
Har du samma tänk när det gäller handeln mellan Sverige och Kina?
Kina har 1,4 miljarder potentiella köpare av svenska produkter, Sverige har 10,5 miljoner potentiella köpare av kinesiska produkter, Norge 5,5 miljoner. Så vem tror du blir förloraren? Svensk och norsk välfärd bygger på export, det är inte svårt att räkna ut. USA får nog klura lite på det där så de inte sågar på samma gren de sitter på.

thomas
2025-01-22 07:13

Det är bara göra som Trump tullbelägga (på gång) skrotet från Kina så upphör trafiken i tillbaka riktningen.

Andreas
2025-01-22 05:58

Alltså högklassig sjömat i ena riktningen och lågkvalitativa varor innehållande förbjudna miljögifter (ref. medierapporteringen om Temu och Shein) i andra riktningen.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500