Professor: Flygskatten är ”greenwashing”

Publicerad den 13 december 2023
Kommentarer
En verkningslös skatt, ineffektiv som inte hjälper till i omställningen till mer klimatneutralt flygande. Professor Runar Brännlund menar att flygskatten är ”greenwashing”.
Det var 2018 som flygskatten infördes i Sverige. Den är utformad sim en skatt per passagerare och tar alltså inte hänsyn till om flygplanet är 30 år gammalt med åldrar teknik, eller helt nytt med reducerade utsläpp. Oavsett utsläppsnivåer är summan densamma.
– Jag brukar skämta och säga att du kan flyga på luft men måste ändå betala flygskatt, säger Runar Brännlund, professor emeritus i Umeå till tn.se
I sin tur gör det att flygskatten inte är någon hjälp eller inspiration i flygbranschens klimatarbete. Istället är det en kostnad som enbart höjer priset utan att ge något tillbaka.
– Flygskatten är typiskt exempel på politisk greenwashing.

Kommentarer

Urban
2023-12-16 12:41

Flygskatten är bra! Flyget är trots flygskatt per passagerare en mycket subventionerad verksamhet. Bränslet är skattebefriat för linje- och chartertrafik en mycket stor fördel för flyget.
Flera länder har redan en passagerarskatt nu inför Danmark det också.

https://svenska.yle.fi/a/7-10047507

Kalleanka
2023-12-15 14:18

Det är absurd och orättvis att tvinga resenären betala för höga flygskatter för att flyga med ett urgammalt flygplan model som bidrar till negativa miljöeffekter. Det vore förbjudet att flyga äldre flygplans modeler eller det vore rättvis att tvinga flygplanets ägaren att betala rejäla dyra summor om man ändå väljer att inte förnya flygplans flottan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten