Ryanair avbröt landning på grund av GPS-störningar
Publicerad den 21 januari 2025Ryanair flight FR3466 med registrering EI-IFR var på väg från London Luton och hade påbörjat inflygningen till Vilnius flygplats för landning. Flygplanet sjönk till 850 fot innan piloten avbröt inflygningen och i stället valde att flyga till Warszawa för landning. Litauens luftfartsmyndighet meddelar att “planet upplevde GPS-signalstörningar”, och tillade att piloten tog beslutet att avbryta inflygningen.
”Litauen utreder händelsen”, sa försvarsminister Dovile Sakaliene till media, enligt Reuters.
Efter att ha stått på marken i Warszawa i cirka 3,5 timmar, gjorde flygplanet ett nytt försök att flyga till Vilnius och landade klockan 23:48 GMT, cirka fem timmar försenat.
Enligt Evening Standard bekräftade en taleperson för Oro Navigacija, Litauens flygtrafikledning, att omdirigeringen av Ryanair FR3466 var resultatet av “GPS-signalstörning.” Han tillade dock att alla andra flyg till och från Vilnius flygplats den aktuella dagen fungerade normalt och utan liknande incidenter.
Piloter som har landat på Vilnius flygplats har rapporterat över 800 fall av GPS-störningar under de tre sista månaderna av 2024, jämfört med 124 under samma period 2023, enligt den litauiska flygledningen.
Estland och Finland har anklagat Ryssland för att ha stört GPS-system i regionens luftrum. Ryssland har förnekat att de stör kommunikations- och satellitnätverk, men Finnair pausade ändå flera flyg till Estland förra året på grund av GPS-störningar i området. Finnair säger att GPS-störningar har ökat avsevärt sedan 2022.
Resultatet har blivit att flera flygplatser i östra Finland har återinfört traditionell radionavigeringsutrustning. De flesta av dagens flygplan har fler hjälpmedel för att bestämma deras positionering, förutom GPS-system, vilket innebär att de kan flyga och landa även om det finns störningar.
Civil Aviation Authority (CAA) sa förra året att GPS-störning inte direkt påverkar navigeringen av ett flygplan och “även om det är ett känt problem, betyder det inte att ett flygplan har utsatts avsiktligt”. CAA tillade att GPS bara utgör en del av ett flygplans navigationssystem, och att störningar nära konfliktzoner ofta är en biprodukt av militär aktivitet snarare än avsiktliga handlingar.
Samtidigt har GPS-störningar drabbat Öland i drygt 60 dagar:
– Det är allvarligt att GPS-systemet slås ut. Det kräver att man har en ökad marin närvaro på Östersjön för att identifiera hot och risker som är kopplade till sådana här GPS-störningar, sa försvarsministern Pål Jonsson till Sveriges radio Ekot, men ville inte kommentera om det är ryska störningar. – Vi har sett tidigare att det skett i samband med ryska övningar och det är förstås vårdslöst.
Händelsen inträffade på torsdagen 16 januari.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.