SAS: dubbla avgångar till Shanghai

Publicerad den 13 december 2022
Kommentarer
SAS ökar frekvenserna till Shanghai, från en till två avgångar i veckan. Det gläder Kastrup: ”Direktlinjen är viktig och stärker flygplatsens position som trafiknav”.
I och med kriget i Ukraina är SAS är liksom de flesta flygbolag utestängda från flygkorridoren över Sibirien och därmed den kortaste vägen från Europa till Asien. I sin tur gör det att de traditionella linjerna till Tokyo, Beijing och Hong Kong nu legat nere sedan pandemin bröt ut. Några besked om det är aktuellt med en återstart av dem finns ännu inte. Återstår Shanghai, den enda destination i Asien som SAS fortsatt flyger till. Även den linjen drogs in i omgångar när pandemin bröt ut men sedan den 1 oktober 2020 har SAS flugit mellan Kastrup och Shanghai Pudong International Airport med en rotation i veckan.
Nu dubbleras trafiken när SAS med start den 16 december ökar till två avgångar i veckan.
– Flygningarna är anpassade med sena kvällsavgångar från Köpenhamn och tidiga ankomster tillbaka till Köpenhamn för att säkerställa bästa anslutning till SAS-nätverket för både passagerare och flygfrakt, skriver SAS i ett pressmeddelande.
Satsningen görs trots att omvägen söder om ryskt luftrum gör flygningen både dyrare och tar längre tid. I vanliga fall är flygtiden med den A350-900 som används på rutten cirka 9,5 till 10 timmar beroende på om det är en ut eller hemresa men nu tar SK997/998 upp till 13 timmar i var riktning. 
En av de bärande orsakerna bakom att SAS nu ökar frekvenserna är att det finns en tydlig efterfrågan vilket motiverar de ökande kostnaderna.
– Det är verkligen en god nyhet för Köpenhamns flygplats och de många passagerarna på linjen, konstaterar Morten Mortensen som är chef för linjeutvecklingen på Kastrup.
Flygplatsen ser också den i och för sig blygsamma trafikökningen som en viktig signal i återhämtningen efter pandemin.
– Det är ett tecken på att vi långsamt är på väg tillbaka när det gäller trafiken till Asien som fortsatt är hårt drabbat av coronasituationen. Trafik till en av Kinas största städer är viktig för CPH:s position som ett av Nordeuropas  största trafiknav och det kommer att gagna både turism och näringslivet, fortsätter Morten Mortensen. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fransotto
2022-12-14 15:42

Det luktar dessutom f n i ankomsthallen den där korven som grillas helt öppet
Så osunt

Fritz Klyka
2022-12-14 10:53

Så sant som det är sagt. Dessutom beroende av ett synnerligen skakigt SAS. Men folket ner vid Öresdiket får väl tro det får dem att må bättre av det. CPH dyker aldrig upp i mina reseplaneringar. Inte ens som ett värsta scenario-alternativ……..

Saltkammargutten
2022-12-13 22:21

Danmarks viktigaste flygplats menar du. Viktigaste är nog Oslo med tanke på frakten. CPH är en fin galleria och korvkiosk. Men viktigast?! Nej. Där har du fel och du vet om det.

thomas
2022-12-13 14:42

Varför inte över poolen, som man redan flyger.
Med tanke på storcirkel nav.
Är det inte genast? HKG TYO OSA SEL etc Bränsle går väl att lägga på I LLA
Har inte kollat själv men nån kanske vet

Teodor Brasved
2022-12-13 11:49

Byter aldrig ut AMS mot CPH. Betydligt fler avgångar att välja mellan och billigare än svindyra CPH.

Fritz Klyka
2022-12-13 11:46

“Det gläder Kastrup”. Hahaha. Ja. Det hade väl varit fan annars om det inte hade gjort det. Men jag förstår dem. Så beroende av skakiga SAS som de är……

Reality
2022-12-13 09:35

Jo, det är viktigt att glädja Skandinaviens viktigaste flygplats. Det i sin tur, kommer göra så att Öresundsregionen tar över som viktigaste region.

Saltkammargutten
2022-12-13 09:16

Det glädjer Kastrup. Det är väl det som är ändamålet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten