Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Featured article image

SAS utökar inrikestrafiken

Publicerad den 2 januari 2025
Kommentarer
SAS utökar sitt linjenät i Sverige med start från januari. BRA har nu lämnat Bromma Airport helt och inrikestrafiken blir koncentrerad till Arlanda Airport. Västflyg, som trafikerar Stockholm - Trollhättan - Vänersborg, blir därmed den enda reguljära rutten på Bromma. Swedavia välkomnar den nya inrikestrafiken på Arlanda Airport och meddelar samtidigt att Bromma flygplats från och med i sommar bara ska hålla öppet dagtid.
Sju BRA-flygplan ska trafikera SAS linjenät från Arlanda, med en gradvis upptrappning från januari 2025. Bland annat utökas trafiken mellan Arlanda och Luleå med ytterligare två flighter per dag. Den 27 januari 2025 öppnar två helt nya linjer: mellan Arlanda och Kalmar och mellan Arlanda och Halmstad. Även sträckan Arlanda – Sälen och Ängelholm/Helsingborg trafikeras under vintersäsongen.
Anko van der Werff är nöjd med att inrikestrafiken nu är koncentrerad till Arlanda:
–  Vårt nya samarbete med BRA kommer att göra det lättare för människor att resa till ett brett utbud av destinationer i Sverige, för både utgående och inkommande resenärer. Vi ser fram emot att fortsätta spela en nyckelroll i att knyta samman Sverige med världen.
Swedavia välkomnar så klart den nya inrikestrafiken med SAS till Arlanda. Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia, menar att det stärker den svenska uppkopplingen och gör det bekvämare att resa vidare till internationella destinationer:
– De senaste åren har vi gjort betydande investeringar på Arlanda; vi har öppnat en ny modern säkerhetskontroll och öppnar successivt vår nya marknadsplats i Terminal 5. Arbetet med att utveckla flygplatsen fortsätter.
SAS är också i full färd med att öppna ytterligare en lounge som ska ligga närmare säkerhetskontrollen. ”Målet är att ge resenärerna en lounge på kort gångavstånd, oavsett vart deras flyg avgår på Arlanda”, skriver man i ett pressmeddelande.
I december meddelades också att Bromma flygplats bara ska hållas öppet dagtid efter att BRA lämnar flygplatsen. Västflyg och Grafair är givetvis inte nöjda med de nya öppettiderna:
– Det vore en tragedi om man reducerar Brommas öppettider innan man har den infrastruktur som krävs för att kunna ta hand om det här flyget på Arlanda, sa Grafairs vd Johan Emmoth i ett uttalande till Ekot.
 
Enligt Johan Emmoth landade cirka 10 000 icke-reguljära flygplan under 2024, det handlar då om privatflyg, stadsflyg och ambulansflyg. Att de nu tvingas landa innan 17:45 kommer givetvis påverka verksamheten. 
 
Västflyg, som trafikerar Stockholm till och från Trollhättan-Vänersborg, blir enda reguljära rutten på Bromma.Nu tvingas de lägga om sin tidtabell för att hinna landa inom Brommas tänkta nya öppettider.

Kommentarer

Standby
2025-01-07 12:07

Är detta är skämt?! Varför accepterar man ett enda flygbolag på Bromma flygplats?! Detta är en stor kostnad som belastas på stadsbudgeten. Med säkerhet, personal för att kunna hantera avgången….
Undrar vem som har beslutat att ha Bromma Airport öppet för en ankomst och avgång.

ESSB
2025-01-04 10:24

Det är väl inga problem om några väljer annat transportsätt än flyg. Tåg till exempel. Eller helt enkelt avstår från att resa.

Blir bra för miljön.

Gh
2025-01-03 22:57

Skall bli intressant att se inrikessiffrorna för januari. Tippar på stort tapp då de som använt Bromma för dess citynära lokation nu troligen väljer annat transportsätt.

Håkan
2025-01-03 09:54

Din kommentar om Bromma och Säve har du kört copy paste på år ut och år in här på forumet. Jag har dock aldrig sett dig utveckla varför det skulle vara ett vettigt alternativ?

AE
2025-01-03 08:06

Oundvikligen måste investeringar göras på Arlanda pga marknadens enkla och naturliga logik. Västflyg och Grafair kommer att få ta på sig sin egen skuld för att de inte vill lyssna på och förstå det tydliga budskap som dikteras av konkurrens- och marknadsregler.

Andreas
2025-01-03 07:04

“Sju BRA-flygplan ska trafikera SAS linjenät från Arlanda”

De är fler än så. Kanske är siffran sju antalet BRA-flygplan som ska flyga inrikes i Sverige, men BRA ska ju – precis som Xfly gjorde – flyga utrikes också (t.ex. Finland och Estland), så jag skulle tro att den totala siffran för BRA-flygplan som flyger för SAS på ARN är ett par maskiner högre.

Anonym
2025-01-02 21:20

Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla all samhälsnyttigt/allmänflyg i stor sthlm på enbart Bromma.

pf
2025-01-02 19:03

til å forhandle om lavere pris på tåget til/fra Arlanda.
Hennes kaffe kan jo gjöre underverker !

Gullan Purser&InrikesExpert
2025-01-02 17:58

Men vilken glad nyhet, vilket fint trafiksystem vi kan presentera som ger kunderna stor valfrihet och en bra tidtabell över hela Europa.
Vi skall bara trimma in BRA flickorna på servicekonceptet och kaffet så blir detta oslagbart bra. Vilken början på 2025, det blir succé

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten