Sverige har inte slutat flyga
Publicerad den 3 februari 2025Under förra året flög det totalt 30,3 miljoner passagerare till och från de svenska flygplatserna. Det var 450 000 fler än året innan och motsvarar en ökning med 1,5 procent. På 9 av de 39 trafikflygplatserna var det totala antalet passagerare i kapp och förbi 2019 års volymer.
I statistiken för det minskade inrikesflyget är det trafiken från Göteborg och Malmö som står för merparten. Malmö Airport visade en kraftigt nedgång i antalet inrikespassagerare, drygt 20 procent, vilket drar ned statistiken totalt sett. Men betyder det att Göteborgs- och Malmöborna har slutat att flyga, eller väljer de helt enkelt Köpenhamn framför Arlanda?
Antalet passagerare som flög utrikes ökade med 3,5 procent, medan inrikesresandet minskade med drygt 9 procent. Men hur tydliga är egentligen dessa siffror, har svensken verkligen slutat flyga inrikes? Här måste vi först bestämma vad inrikesflyg är. När vi tänker på inrikesflyg ser de flesta affärsresenärer och inrikesturister framför oss, men handlar det inte lika mycket om att man har använt Arlanda som en transitflygplats på sin vidare färd ut i världen? Södra Sverige kan lika gärna ha börjat flyga från Köpenhamn och dessa siffror syns inte i statistiken för svenskt flyg. Den ökade trafiken Köpenhamn – Stockholm kan också förklaras av att södra Sveriges förstahandsval är Köpenhamn Airport.
Dessutom pekar siffrorna för Göteborg Landvetter uppåt totalt sett, plus 143 782 passagerare, trots en kraftig minskning av inrikestrafiken. Det kan tyda på att Göteborgs flygplats i stället i huvudsak har börjat fungera som en flygplats för internationell trafik.
Transportstyrelsen, och till största del media, har valt att enbart förklara det minskade inrikesflyget med minskat affärsresande och ökat distansarbete, men det finns mycket som tyder på att det i stället handlar om ett förändrat resebeteende. Södra Sverige har helt enkelt ett svagt intresse att flyga till Stockholm och väljer istället andra vägar vilket påverkar drar ner inrikestrafikens statistik kraftigt.
I statistiken för utrikesflyget toppar London och på andra plats kommer mycket riktigt svenskens nya favoritflygplats Köpenhamn.
Kommentarer
Har mycket svårt att se att tåget är smidigare mellan Göteborg och Stockholm i nuläget då elstolparna håller på att bytas ut. Ett rent helxxxx bara att ta sig mellan Alingsås och Göteborg och tbx.
Det är 30 minuter till Sturup från centrala Malmö och 39 minuter till Kastrup. Det är nog priset och flygtider som styr.
Du betalar ingen Svensk moms på en utlandsresa!
Vet ej om du slipper Dansk moms också.
Kolla priset det skall vara moms fritt för utlandsresor.
Järnvägen saknas helt i analysen. Fler tågavgångar, relativt hög punktlighet (87,2% för tåg 2024, Arlanda hade 80%) och att det fortfarande är smidigare med tåg Stockholm-Göteborg/Malmö och längs södra stambanan till Kastrup, gör säkert att en del väljer tåg framför flyg. Jag reser flera gånger i veckan och väljer ofta mellan flyg och tåg, även om vi inte hade haft en tågfrämjande resepolicy väljer jag nästan alltid tåget – för att marknaden (i helhet) inte skapar efterfrågan för inrikesflyg söder om Örnsköldsvik.
Vill man ha en konkurrensutsatt flygmarknad är det såhär det ser ut – att som oftast skylla på att SAS är danskt, MP är tokar eller något annat är bara en vandring i sin egen öken.
Flyger ofta till Stockholm men väljer att flyga från Köpenhamn istället för Sturup då det är billigare att flyga från Köpenhamn.
Att Göteborg har ökat kan bero på att ifjol var det betydligt billigare att resa från Göteborg än Köpenhamn om du åkte med Turkish airlines har faktiskt blivit 3 resor med Turkish från Göteborg och bara 2 från Köpenhamn ifjol, detta har inte hänt sedan pandemin när man inte kom in i Danmark utan var tvungen att åka till Gbg.
Var inte Malmö-Bromma en av BRA:s grundstenar, så hur kommer BRA:s nedläggning påverka kommande siffror på inrikestrafiken?
Har västsvenskar och skåningar någonsin använt Arlanda som hubb annat än på väg till Norrland, Finland och Baltikum?
Minskat flygande har blivit en självuppfyllande profetia. Gör det attraktivt att flyga, få ordning på Arlanda och destinationsutbudet.