Featured article image

Swedavia: Lägg ner Bromma

Publicerad den 14 september 2020
Kommentarer
En förtida avveckling av Bromma. Det kan bli allvar, menar Swedavia som gjort en analys och kommit fram till att det inte är affärsmässigt försvarbart att driva flygplatsen vidare. Nu är det upp till ägaren, regeringen, att fatta ett beslut.
Bromma Tower

Bromma Flygplats

 

– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport.
Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens. De aktörer som verkar på marknaden kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.
– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Därtill bedöms inte Bromma kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.
Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas. På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda, oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda. Arlanda behöver också fortsatt kunna fungera som katalysator för flygbranschens pågående klimatomställning.
För svensk flygtillgänglighet kan en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Arlanda medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm. Samtidigt får vissa orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom att samla inrikestrafik och utrikestrafik på en flygplats.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fd Stockholmare
2020-09-16 14:55

Det finns inte längre något behov av Bromma för linjetrafik. All linjetrafik kan flyttas till Arlanda. Det kommer totalt att effektivera linjetrafiken för hela Sverige.
Det ger stora effektiviseringar av flyget och minskade utsläpp över tätt befolkade områden.

Borgarnas beslut att sälja trafik rättigheterna till Arlanda (Arlanda banan) var ett mycket dåligt beslut. Vilket vi alla nu får lida av.

Man kan ta pendeln till Märsta + buss.

Mr €
2020-09-15 12:19

Swedavia vill gärna fylla Arlanda parkeringsplatser och terminaler med trafik för att försöka lyfta Arlandas ekonomiska resultat samt slippa priskonkurrens i Stockholm. Låta dem flytta in i den märkligt byggda T2 där ingen annan vill vara..

Röda Baronen
2020-09-15 09:44

och obegåvade Stockholmare tror sig veta att Bromma inte behövs. BMA är väldigt viktig för hela resten av landet.
Att Swedavia vill lägga ner BMA viser bara hur enormt inkompetent Swedavias ledning är.

Henrik
2020-09-15 09:43

Marknaden på Bromma kommer aldrig tillbaka. 90% av Brommas resenärer var affärsresenärer. I och med Corona har företagen upptäckt att digitala lösningar för möten mm fungerar utmärkt vilket leder till besparingar och mer effektivt användande av arbetstid. Gissar att 40-50% av trafiken är borta efter Corona på Bromma. Just nu är det riksdagsledamöter som ylar högst i debatten då man kanske måste ta sej till Arlanda i framtiden.

thomas
2020-09-15 08:23

Oavsett alla investeringar i infrastruktur på BMA
måste man förhålla sig till rådande kris i flyget. Men Kineserna börjar vaccinera nu stort i Nov, så beslutet bör tas om tidigast ett halvt eller ett år.
Fungerar detta vaccin kommer marknaden snabbt tillbaka.

Lars
2020-09-15 07:55

Flygplatser ska betraktas som infrastruktur vilket betyder att man inte kan säga att dom går med vinst eller förlust. All infrastruktur har en kostnad vägar, hamnar flygplatser och järnvägar. Vinsten kommer naturligtvis hela samhället tillgodo för utan dessa infrastrukturer stannar vårt samhälle.

ABC
2020-09-14 22:15

Att slutligen lägga ner Bromma flygplatsen är den ENDA POSITIVA ASPEKTEN som Coronavirus pandemin har gett oss! Broma borde ha varit ned stängd för länge sedan. Men till slut får denna onödiga flygplatsen läggas ner för gott!
Det är ett helt korrekt, rimligt och klokt beslut att utveckla och investera på Arlanda!

Calle
2020-09-14 20:43

Men Hasse, hur skulle de kunna förutspå Corona? Med samma resonemang är det mycket som är “down the drain… ” 2038 gäller avtalet till f ö.

Zäppe
2020-09-14 18:53

Ser bara + och – för de är en skapelse av moderaterna.

Tjalle
2020-09-14 18:53

Jag hade en fantasibild för 2 år sen att när allt byggts klart på Bromma och spårvägsstationen invigs med vaktparaden så kommer meddeladet att BRA läggs ner och därmed Bromma flygplats och invignings talare och mässingsorkesten kommer av sig. Faan jag får ju rätt sorgligt nog.

Anonym
2020-09-14 17:19

Gör om Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i gbg. Bromma borde bli stor Sthlm huvudflygplats för allmänflyget.

Hasse
2020-09-14 17:13

Enassa pengar i nya hangarer osv blev investerade efter beslutet att Bromma blir kvar till 2040 var det va?!

Down the drain nu i så fall…..

Gullan Purser&ServiceExpert
2020-09-14 14:52

Men så sorgliga nyheter, det var ju där allt började med ABA och SAS och mina första turer över Atlanten via Island och Grönland.

Synd om all fantastisk personal som jobbar där på Swedavia och BRA.

Hoppas de bygger seniorboende 80+, på bana 13, där vore härligt att ha en liten seniorlägenhet i en flygkorridor.

Snåljåpen
2020-09-14 14:02

Visst kan man lägga ner Bromma.
Men se till att det blir billigare och bättre kommunikationer till Arlanda först. Som det är nu kostar det skjortan att ta sig dit med Arlanda Express!
Varför inte bygga ett tågspår från Kungsängen till Upplands Väsby och låta tåg från Mälardalen gå direkt till Arlanda utan ett krångligt byte i Stockholm?

ABC
2020-09-14 13:58

Regeringen fattar beslut. Hur ska sossarna säga nej till MP?

Lage D
2020-09-14 13:50

Lustigt att se König-Järlemyr (M) finansborgaråd i Stockholm uttala sig om att regeringen skall investera mer i Arlanda. Samma König-Järlemyr (M) som regerar i koalition i Stockholm med Miljöpartiet. Skall bli intressant om hon står upp för vad hon säger och avgår eftersom hon knappast kan få stöd av Mp. Detsamma gäller SD, L,C och KD i Stockholm som stöder Järlemyr tillsammans med Miljöpartiet. En riktig cirkus.

Swen
2020-09-14 13:32

Bromma blir offret i den här Coronaepidemin. Swedavia är i ett trängt läge och har svårt att hävda sin redan sjunkande verksamhet.

Kurt
2020-09-14 13:17

Swedavias ledning ser bara plus eller minus i den egna balansräkningen. Bromma är viktig för huvudstaden av många andra skäl än linjetrafik. Det är lätt att i dessa coronatider ta förhastade nedläggningsbeslut. Att återstart eller bygga en ny flygplats om det skulle behövas är nästintill omöjligt numera. Låt linjetrafiken flytta till Arlanda men behåll Bromma för samhällsviktiga behov.

BMA
2020-09-14 12:29

med det kommer flera flygbolag inte ha något existensberättigande. Flera bolag har byggt sin affär och sitt koncept runt Bromma flygplats och allt den står för.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten