
Flygindustrin orolig över Trumps strafftullar
Publicerad den 14 mars 2025En grupp amerikanska företag och organisationer uppmanar Trump-administrationen att arbeta med dem inom flygsektorn för att “minimera störningar” i branschens försörjningskedja. En av de bakomliggande faktorerna är att USA ska införa importtullar på bland annat stål och aluminium. I sitt brev hävdade organisationerna att flyget, till skillnad från många amerikanska industrier, har en positiv handelsbalans och är konkurrenskraftig över hela världen. Därför hoppas man på ett flyg-undantag från tullar på grund av oro för globala leveranskedjor.
“Flygförsörjningskedjan involverar tiotusentals leverantörer från hela världen som tillhandahåller delar, plattformar och system som kräver säkerhetsgodkännande för användning och installation, som alla kanske inte lätt kan ersättas eller ersättas”, skrev flygorganisationerna i sitt brev.
Amerikanska experter varnar att priserna på Boeings flygplan kan skjuta i höjden under Trumps höjda tullar. Exempelvis skulle en Boeing 787 kunna se en dramatisk prishöjning på upp till 40 miljoner dollar. “Ingen kommer vilja betala det,” sa leasingföretaget AerCaps vd Aengus Kelly i en intervju hos CNBC. Under sådana förhållanden tror Kelly att flygbolagen sannolikt skulle vända sig mot Airbus, som skulle kunna ta så mycket som 80 procent av den globala marknaden.
Donald Trump har under åren visat en skeptisk hållning till klimatförändringsfrågor. Nu är osäkerheten stor kring hur SAF-produktionen kommer att påverkas. Den amerikanska SAF-produktionen har fram till nu haft skattemässiga fördelar, men osäkerheten är stor huruvida dessa kommer att fortsätta. Stora företag som CVR Energy har helt stoppat SAF-produktionen.
En oroande faktor är också att Department of Energy har beslutat att ändra namnet på Sustainable Aviation Fuel till Synthetic Aviation Fuel. Det skulle kunna vara ett tecken på ett skifte från miljöfokus till ekonomiskt fokus.
Den internationella flygorganisationen IATA är också kritisk:
– Det råder osäkerhet om fortsatt amerikanskt statligt stöd till flygets miljöomställning, säger IATA:s generaldirektör, Willie Walsh.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.