ArlandaExpress – helt sjuka priser?
Hur kan en tågbiljett på en tågresa på 20 minuter kosta 295 kronor? Det är ju helt absurt.
Att detta bolag som har skattefinansierats med över hundra miljoner kronor inte kan erbjuda rimliga priser är skamligt. Pinsamt när turister besöker vår huvudstad och får betala halva flygbiljettens pris bara för att komma in till centrum.
Jag tror faktiskt att om ArlandaExpress hade haft
lite rimligare priser så hade Arlanda varit nordens största flygplats sett till passagerarantal. Många inklusive mig själv väljer idag Bromma för inrikesflyg därför att det är jävligt mycket billigare att ta sig till om man bor i Stockholm.
svar
Tåget är fortfarande med komfortabelt jämfört med taxi, köerna in mot city och söder ut!
Tåg avd borde testa att sälja en biljett för ? 150kr en månad.
Se hur många som testar tåget!
Cabinfaktorn just nu på tågen kan ju knappast vara en höjdare!?
-Fill them up-
Blir säkert en succé!
Man har vel neppe monopol når SJ, UL og SL(?) kjører dit i tillegg-de betaler dog samme “access-avgift” som AEx.
Monopol tilldelat av en Borgerlig regering! De som förespråkar fri konkurrens?????
Man säger ett men menar något helt annat!
Fortfarande monopol, statligt eller inte.
Inget statligt monopol.
Det är ett privat bolag som driver ArlandaExpress. De fick ett 40 års avtal av den Borgerliga regeringen Reinfeldt.
Statligt monopol. Ingen konkurrerande ARN Express.
Bokade en flygbiljett från Arlanda till Visby i sommar för 399 kr. Folk gnäller att flyg är dyrt!
Hur kan en tågbiljett på en tågresa på 20 minuter kosta 295 kronor?
Svar: Dærfør att tågresan tar 20 minuter. Tid ær pengar.
Svar 2: Dærfør att tåget går varje kvart, oavsett antal pax.
Hade tågresan tagit 40 minuter så hade det varit billigare.
Staten gick in med ett lån på 1 miljard kronor för att skapa en miljövänlig förbindelse till flygplatsen för ca 20 år sedan. Men för vem byggdes denna järnväg, och hur miljövänligt blir det när så få har råd att åka?
Om man jämför med våra dyra grannländer blir det bara pinsamt:
ARN-City 295 kr Arlanda Express
OSL-City ca 200 kr flytoget
CPH-City ca 50 kr Metro
Ursakta om jag trampar nagon pa tarna men for oss riktiga affarsresenarer ar tag inte ett alternativ, oavsett vanligt eller express. Man tar taxi vilket ar snabbast och mest bekvamt for vem fan vill kliva av pa centralen nar man kan kliva av direkt utanfor hotellentren. Sa lange foretaget betalar sa aker man alltid taxi.
Arlanda Express nej tack.
Mycket intressant.
Då har det alltså i denna debatt utkristalliserats och fastställts att vi har ett Premium-segment och ett Pöbel-segment, och skillnaden går mellan:
Arlanda Express / Taxi (=Premium) kännetecken: kort restid, fräsch inredning, gått om plats
och
SL Pendeltåg / Flygbussarna (=Pöbel) kännetecken: längre restid, trångt, eventuell lukt…
Separationen däremellan bibehålles med ett högt biljettpris (På Arlanda Express)
Summan av kardemumman borde då sålunda vara att det höga biljettpriset på Arlanda Express bör vara kvar för att bibehålla önskad balans.
Ja, det är lite skämtsamt utryckt, men det stämmer.
Nej, undrande. Då har du nog missuppfattat. Läs igen.
Varför skulle premium-resenärer hålla sig borta från Arlanda Express?
Tvärtom, så handlar det om att de höga priserna är det som garanterar att Arlanda Express förblir ett premium-alternativ.
Ett lägre biljettpris skulle däremot förstöra nuvarande trevliga upplägg och “fylla” tåget med för mycket folk, och DÅ skulle skulle nog många premium-resenärer istället välja taxi. Men så är inte fallet nu.
Fast tidigare i tråden så hävdas motsatsen till det ni skriver nu, att “premium-resenärer” håller sig borta från Arlanda Express.
Man kan ju börja undra…
Som bekant så har Flytoget i Norge lägre priser än Arlanda Express, men trots 10 minuters intervall på avgångarna har jag vid flera tillfällen inte fått sittplats i rusningstrafik.
Således hoppas jag att de höjer priserna, 100 NOK till kanske gör susen.
Arlanda Express tjänar sitt syfte väl som ett snabbt effektivt och bekvämt premiumalternativ.
Det högre priset ser till att tågen inte är överfulla och att komforten kan bibehållas. Billigare alternativ finns för de som inte uppskattar detta upplägg.
Jättebra, enligt min mening.
Tänk att alla här på forumet är premium resenärer. Varför går då inte AE bättre än så. Utan de subventioner de fick när de introducerade banan, så skulle då redan gått åt h…..e!
Håller helt med Debonaire. Priserna för Arlanda Express är inget att klaga på. Detta är en premiumprodukt för resenärer som vill ha en snabb resa med komfort och trivsel, och är villiga att betala för det. Och som tidigare talare påpekat är det ju bättre att de sitter på tåget än i var sin taxi. Tillhör man inte det segmentet kan man välja billigare alternativ som flygbussen eller SLs pendeltåg.
Om huruvida det “luktar” på SL kan jag dock inte svara på, men trångt och lite längre restid blir det. Men å andra sidan betalar man betydlig mindre för sin biljett och kan därför inte kräva samma nivå på service och komfort.
Ganska enkelt, eller hur?
Förstår inte varför man klagar på höga priser på AX, när det numera finns ett flertal billigare alternativ som kan passa alla.
Dock, att tala om “luktande underklass” är helt klart ett övertramp i god ton, men “skattebetalaren” har faktiskt en poäng i sak.
För det första, det finns numera andra och billigare alternativ än AX: Flygbussarna, SL till ARN C och SL via Märsta, så ingen kan påstå att man blir tvingad till att åka med AX.
Med det som grund tycker jag att det är helt ok att AX ligger som ett premiumalternativ med ett högre pris. Tack vare detta högre pris slipper man som resenär sitta i fullsatta tåg, även i rusningstid och det, tillsammans med den betydligt högre komforten, är jag definitivt redo att betala ett högre pris.
Om du inte resonerar som jag så står det dig fritt att kliva på bussen eller trängas i ett överfullt SL tåg, med allt vad det innebär, för en betydligt billigare peng. (Nu är inte varken pendeltåg eller flygbuss överfyllda speciellt ofta så det borde inte vara ett stort problem)
Då har alla ett alternativ som passar och alla kan vara (mer eller mindre) nöjda.
Vidare så är det ju bättre att sk. “Höbetalande Premium-passagerare” åker med AX än sitter i varsin taxi och täpper till in och utfarter till centrum.
Win-win för alla.
Utan en OPS-lösning hade det inte blivit någon järnväg till ARN.
I Göteborg har man funderat sedan 2001 på att bygga järnväg till GOT
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/GoteborgBoras/Om-projektet/milstolpar-projekt-goteborgboras/
Den lär inte bli klar innan 2030, och det är inte ens säkert att den nya järnvägen Göteborg – Borås passerar GOT.
Det Råland skriver stämmer till 100%
Så går det när man privatiserar allmännyttan..