Featured article image

Kinesiska Comac på väg till Europa

Publicerad den 30 april 2025
Kommentarer
Kinesiska narrowbodyn Comac C919 får ett europeiskt godkännande inom 3–6 år. Comac har hittills bara funnits på den asiatiska marknaden, men nu läggs mycket resurser på att bli certifierade av EASA. Kan det kinesiska flygplanet ta upp kampen mot Airbus och Boeing som dominerar marknaden? Ryanair är ett av flygbolagen som visat intresse för flygplanet när det väl har fått sin europeiska certifiering.

Comac C919, Kinas egentillverkade narrowbody, kan få sin EASA-certifiering om 3–6 år, säger Europas luftfartsmyndighet EASA i ett uttalande till den franska affärstidningen L’Usine Nouvelle.

Ryanair har länge varit intresserad av C919, men koncernchefen Michael O’Leary förväntar sig inte att flygplanet kommer certifieras internationellt inom den närmaste framtiden.

–I slutändan kommer flygplanet att certifieras. Vi fokuserar alltid på att köpa flygplan till lägsta möjliga pris och vid den mest lämpliga tidpunkten. Jag bryr mig inte om vem som tillverkar dem, oavsett om det är Boeing, Airbus eller COMAC. Så länge priset är rätt skulle vi köpa det, sa O’Leary i ett uttalande.

Comac C919 ses framför allt som en konkurrent till Airbus A320neo och Boeing 737 MAX. Det är svårt att inte se de tydliga likheterna med framför allt Airbus A320, vad gäller längd, höjd och kabinbredd. Även om C919 är monterad i Kina, är den starkt beroende av västerländska komponenter, inklusive motorer och flygelektronik, från företag som GE, Safran och Honeywell International. C919 är utrustad för att ta 168 passagerare och har en räckvidd på cirka 5000 kilometer.

Comac C919 togs i bruk i Kina 2023 och flyger för närvarande endast inom Kina och Hongkong. Den äldre varianten C909 finns idag hos flygbolag i Indonesien, Vietnam och Laos, som tillåter att flygbolagen använder kinesiskt certifierade flygplan. En widebody, CR929, är också under utveckling. Enligt Comac har man fått in 700 beställningar, på C919, alla från flygbolag i Kina. Nästa steg är att närma sig den globala marknaden, och då är en EASA-certifiering ett viktigt steg på vägen.

– Ett godkännande från EASA kommer antagligen att öppna upp för C919 att expandera sin marknad utanför Europa. COMAC lägger ner mycket resurser och engagemang för att få en EASA-certifiering. Jag tvivlar inte på att de kommer att lyckas, sa EASA-chefen Florian Guillermet till den franska affärstidningen L’Usine Nouvelle.

VietJet Airlines i Vietnam och Air Asia i Malaysia har visat intresse för C919. Nu är frågan om de europeiska flygbolagen vågar satsa på den kinesiska narrowbodyn. Faktum är att missnöjet med fleråriga förseningar från Boeing och Airbus växer och ordrarna blir inte färre. Både Boeing och Airbus har extremt långa orderstockar för sina narrowbodys. Ett flygbolag som beställer en A320 idag skulle få den om cirka tio år med nuvarande produktionstakt. Kanske kan fler flygbolag tänka sig att ta en titt på vad Kina har att erbjuda?

Flygdatabaser visar att femton C919 är i aktiv tjänst i detta nu.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500