EU-kommissionen har uppdaterat EU:s flygsäkerhetslista och lägger till Air Tanzania till de flygbolag som är förbjudna inom EU, eftersom de inte uppfyller internationella säkerhetsstandarder. Nytt är också att Pakistan International Airlines och Airblue Limited åter är tillåtna att flyga i Europas luftrum. Man anser att Pakistan gjort betydande framsteg när det gäller att förbättra säkerhetsprestanda och tillsynskapacitet.
EU-kommissionens flygsäkerhetspolitik ska säkerställa högsta nivå av flygsäkerhet för européer och andra resande passagerare. Efter den senaste uppdateringen har Air Tanzania tagits med på listan över flygbolag som är förbjudna att flyga inom EU. Grunden för detta beslut är säkerhetsproblem som identifierats av Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå (EASA).
Kommissionsledamot Tzitzikostas välkomnade också EASA:s positiva beslut att häva Pakistan International Airlines (PIA) avstängning. Man anser att PIA och Pakistan Civil Aviation Authority (PCAA) har gjort betydande framsteg när det gäller att förbättra säkerhetsprestanda och tillsynskapacitet. PIA får därför återuppta verksamheten till EU. Airblue Limited, ett annat pakistanskt flygbolag, har också fått EASA:s TCO-tillstånd (third country operator).
För närvarande är 129 flygbolag förbjudna från EU:s luftrum, inklusive 100 flygbolag från 15 stater med otillräcklig flygtillsyn, 22 flygbolag från Ryssland och 7 andra på grund av kritiska säkerhetsbrister. Två flygbolag, Iran Air och Air Koryo, har operationella restriktioner och får endast flyga specifika flygplanstyper till EU.
EU:s flygsäkerhetslista är baserad uttalanden frånmedlemsstaternas flygsäkerhetsexperter, under överinseende av EU:s flygsäkerhetskommitté. Denna kommitté leds av Europeiska kommissionen med stöd från EASA.