Heart Aerospace på väg till Trollhättan?
Publicerad den 9 maj 2023Kommentarer
Och nu skrevs ett LOI mellan Heart och Halmstad. Vad hände med Trollhättan? Nivån på ”journulastiken” här är tyvärr inte jättehög..
Svenska Aeroplane AB
Saab startade i Trollhättan med att bygga tyska bombplan på licens, efter WWII blev det 3 Saab projekt, 90 (Scandia), 91 (Safir), 92 (Bilen). Det fanns en gång under jord att rulla motorer från Svenska Flygmotor in till Saab. Så om Heart får loss tillräckligt med pengar kan Trollhättan bygga plan igen kanske med GKN elfläktmotorer.
Inget fel på Säves bana.
Enbart förhandlingar och ekonomi det handlar om som Ralle skriver.
Helt klart bäst för regionen och Heart att vara kvar på Säve.
Göteborg Stad borde skämmas som inte tog denna chansen.
Castellum är problemet de vill inte ha flygverksamhet på Säve utan bygga bostäder och annat. Hade Castellum velat skulle det varit bäst för Heart att vara kvar på Säve.
Pressmeddelande Halmstad
<a href="https://www.mynewsdesk.com/se/halmstadskommun/pressreleases/elflygplanstillverkaren-heart-aerospace-och-halmstads-kommun-oeverens-om-att-arbeta-foer-en-etablering-3251534?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease" rel="nofollow ugc">https://www.mynewsdesk.com/se/halmstadskommun/pressreleases/elflygplanstillverkaren-heart-aerospace-och-halmstads-kommun-oeverens-om-att-arbeta-foer-en-etablering-3251534?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease</a>
Läste för en tid sedan i våran lokaltidning att Heart A, skulle flytta till Norrköping, straxt intill flygplatsen skulle de erbjudas mark!
Säve skulle kunna fungera för Heart om man bara hade fixat banan. Hela detta med att flytta från Säve har endast med pengar att göra och förhandlingar med Castellum. Hoppas och tror att man från båda sidor snart inser att det bästa är att komma överens om att vara kvar på Säve. Trollhättan blir det iallafall inte för Heart, skulle inte funka där på sikt med personal osv. Trollhättan inte riktigt samma som Göteborg ur den aspekten.
Är konstruktionen (förutom framdriften) en helt ny flygplanskonstruktion, eller baseras den på befintlig modell/konstruktion?
I så fall. Vilken?
SAAB fabriken i Oskarshamn står även tom, varför inte satsa på även en helt annan verksamhet samtidigt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten