Ingen utredning om SAS – BRA affären

Publicerad den 18 december 2024
Kommentarer
Efter en förstudie av vilka effekter SAS-BRA-affären kan få för konkurrensen och konsumenter så beslöt Konkurrensverket att avsluta utredningen och inte ta ärendet vidare.
Konkurrensverket konstaterade att BRA:s utträde från marknaden leder till att konkurrensen på ett flertal linjer upphör och att SAS andel av antalet inrikes passagerare ökar väsentligt.  Men samtidigt anser man att osäkerheten är stor om vad som hade hänt med BRA:s flygplan om avtalen med SAS inte hade slutits. Det finns risk för att de inte fortsatt hade använts i linjetrafik på den svenska marknaden eftersom BRA utan avtalen hade riskerat att försättas i konkurs. Konkurrensverket har inte heller sett några indikationer på att avtalen skulle skapa ökade inträdes- eller expansionshinder för andra flygbolag i Sverige på ett märkbart sätt.
 
Bakgrunden till misstankarna är att Braathens Regional Airlines AB och SAS båda är verksamma med bland annat inrikeslinjeflyg mellan olika orter i Sverige. De båda bolagen meddelade att de har ingått avtal om att BRA ska bli kapacitetsleverantör till SAS genom så kallad long term wet lease. BRA har även meddelat att bolaget på grund av bristande lönsamhet upphör med sina egna reguljärflygningar.
 
BRA kommer att operera ett antal flygplan för SAS räkning och leverera kapacitet till SAS på vissa svenska inrikeslinjer. Avtalen innehåller inga begränsningar för BRA att i framtiden leverera kapacitet till andra bolag än SAS.
 
Sammantaget bedömer Konkurrensverket att en vidare utredning inte förväntas leda till ett sådant resultat att det finns anledning att fortsätta utreda om förfarandet är förenligt med konkurrensreglerna. Konkurrensverket har därför fattat beslut att avsluta utredningen och inte prioritera ärendet vidare inom konkurrenstillsynen.

Kommentarer

Andreas
2024-12-19 22:02

Dana international:
Kan du förtydliga vad du menar, tack? Hur hade resenärer, aktiespekulanter (man är inte sparare om man investerar i flygbolag) och arbetstagare fått det bättre av att BRA hade gått i konkurs eller, i bästa fall, man hade fått wetleaseuppdrag utanför Sverige?

Dana international
2024-12-19 19:21

Helt fel beslut, det här har berövat många både resenärer och aktiesparare på deras pengar för att inte tala om jobb som försvinner!, Nej gör om, och besluta rätt!

Bärra
2024-12-18 20:45

SAS köper ju ut den enda konkurrenten, BRA, från marknaden genom att ge dem ett kontrakt (Så länge det varar. Vi har ju sett SAS säga upp sina kontakt förr)

Jag
2024-12-18 16:36

Helt rätt beslut!

Oavsett vad man tycker om detta så kan ingen hindra BRA att lägga ner sin verksamhet, sedan att SAS jobbar med partners för de lite mindre maskinerna är inget nytt. Per G Braathen och SAS har historiskt sett funnit varandra vid flera tillfällen, och att det var han som fanns där när Xfly gick knackigt och såg ut att behöva ersättas var kanske ingen större skräll. Då hade SAS en möjlighet att lösa den annalkande kraschen på ett förhållandevis bra (nåja…) sätt.

Insatt
2024-12-18 13:36

Bara att hoppas på att Ryanair kommer tillbaka till nästa vinter med lite inrikeslinjer för att få ner priserna då

Nej
2024-12-18 10:42

Att Swedavia och Arlanda Express tillsamammans är största hotet mot inrikesflyget i Sverige konstaterar nu även indirekt Konkurrensverket (KV). Swedavia med sin köpcenterstrategi som kraftigt försvårar ett effektivt inrikesflyg med sina långa promenader och meningslösa butiker får fortsätta leka affär. Att sedan gamla KD-beslutet om att skapa monopolet Arlanda Express finns på toppen är en skam. Nu vill KD att elpriserna hamnar i ett liknande monopol de närmaste 40 åren.

Hepp
2024-12-18 10:29

Affären är i allra högsta grad tveksam men tycker man borde gått vidare. Men flygbranchen är en sårbar bransch så bara gilla läget. Kanske det dyker upp någon ny spelare

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten