SAS MEDEVAC fortsätter flyga

Publicerad den 15 december 2024
Kommentarer
SAS sista Boeing 737 fortsätter att flyga i sin roll som MEDEVAC-flygplan. SAS har tagit fram en minidokumentär i samband med att det är 1 000 dagar sedan kriget bröt ut i Ukraina. Filmen vill hedra samarbetet mellan SAS och den norska Försvarsmakten och visa hur flyget kan ena världen i kristider.
Operationerna utförs med ett speciellt konfigurerat Boeing 737 MEDEVAC-flygplan, som fungerar som ett flygande sjukhus utrustat med livräddande medicinsk teknik och bemannas av ett SAS-team. I samarbete med den norska Försvarsmakten utför man medicinsk evakuering av kritiskt sjuka individer, inklusive över 2000 offer för kriget i Ukraina, som en del av EU:s civilskyddsmekanism.
 
SAS vd Anko van der Werff säger:
– SAS är hedrade att spela en unik roll i att stödja kritiska medicinska evakueringar med vårt dedikerade MEDEVAC-flygplan, en Boeing 737 omvandlad till ett helt utrustat flygsjukhus. Detta initiativ går långt utöver att bara flyga – det handlar om att bidra till mänskligheten och visa hur flyget kan ena världen i kristider.
 
– Det som skiljer detta samarbete åt är den unika synergin som skapas när den norska Försvarsmakten använder ett civilt flygplan, bemannat av dedikerad militär medicinsk personal och civil besättning, säger brigadgeneral Petter Iversen. Med fokus på individuell vård ger SAS exceptionell service, medan vårt medicinska team ser till att varje patient får den uppmärksamhet de behöver. Detta gör de som ett team, till det bästa för patienterna.
 
LN-RPJ flög som passagerarflygplan med SAS i över två decennier och hade plats för 140 passagerare i en ekonomikonfiguration. Idag har den 18 sjukhussängar och 39 vanliga sittplatser, men konfigurationen kan ändras vid behov.

Kommentarer

Påläst
2024-12-16 14:03

Ehhh… nej det lär inte bli någon A321neo.

De har ju redan skrivit kontrakt med SAS på att det ska bli en A320neo som ska ersätta planet i artikeln.

Mr €
2024-12-16 07:41

Man kan tycka att en A321neo kunde göra jobbet bättre med flera bårplatser samt man slipper då ha ett typkontor igång för 1 flygplan

To
2024-12-16 00:56

SAS är så mycket mer än bara ett flygbolag! Alltid stolt SAS resenär 🙂

Arne Anka
2024-12-15 20:23

SNAM (Svenska Nationella Ambulansflyget) var ett projekt som drevs av MSB. Det var en SAS B737-800 som skulle byggas om och bemannas ungefär som det Norska planet. Tyvärr så lade man ner detta projekt och Sverige har idag inget liknande ambulansflyg med stor kapacitet. Med tanke på nuvarande världsläget var det nog ett mycket olyckligt beslut att skrota projektet.

Gullan Purser&MedevacExpert
2024-12-15 16:59

Det är verkligen en sak att vara stolta över, ett uppdrag för mänsklighet, lidande och hjälp.
Detta behövs i en svår tid, en ros till alla oss som jobbar med detta.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten