Skandinaviens flygplatser fortsätter uppåt

Publicerad den 18 december 2024
Kommentarer
November blev en bra månad för de skandinaviska flygplatserna, även om siffrorna gick ner jämfört med oktober. Köpenhamn är fortsatt den mest trafikerade flygplatsen med drygt 2,18 miljoner passagerare i oktober, följt av Oslo Gardermoen med 1,97 miljoner passagerare och på tredje plats Arlanda med drygt 1,6 miljoner passagerare. Färre flyg och fler passagerare är en fortsatt trend som ses på alla tre flygplatser, liksom fler moderna och mer miljövänliga flygplanstyper.
Stockholm Arlanda Airport, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under november. Det är i samma nivå som november i fjol. Utrikesresandet ökade med fyra procent till drygt 1,3 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 15 procent till drygt 248 000 resenärer. Resenärsnivåerna i november ligger sammantaget på 86 procent av nivåerna före pandemin.  
– Vi ser en stark trend för utrikesresor och det är mycket glädjande att flera flygbolag satsar på ny långlinjetrafik via Arlanda. Norse Atlantic Airways etablerar sig på Arlanda och öppnar en ny direktlinje till Bangkok inför vintern 2025 och ANA börjar flyga Arlanda-Tokyo med start i januari 2025. Satsningarna stärker både tillgängligheten och svensk konkurrenskraft långsiktigt, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
 
Oslo Gardermoen hade totalt 1 970 007 passagerare, en ökning med sex procent sedan förra året. Inrikestrafiken ökade med en procent till 920 719 passagerare, utrikestrafiken gick upp med elva procent till 1 048 811 passagerare. Ser man på hela året så har Oslo flygplats haft en stark tillväxt av flygresenärer. Totalt har flygplatsen hittills i år haft 24,5 miljoner passagerare.
– Trenden med fullare flygningar fortsätter. November är månaden med den starkaste tillväxten i kabinfaktor hittills i år, med hela 3,5 procentenheters ökning från samma månad förra året. Detta är en trend som har pågått i många år och som har förstärkts avsevärt de senaste två åren. Trenden är positiv både för utnyttjandet av infrastruktur och ur ett utsläppsperspektiv, säger Cathrine Framholt, marknads- och kommunikationschef på Avinor
 
2,18 miljoner resenärer passerade Köpenhamns flygplats i november, vilket är 12 procent fler än samma månad förra året. 
– Vi upplever en fortsatt ökning av reslusten och har 12 procent fler gäster genom flygplatsen jämfört med samma period förra året. Det är populärt med en resa till södra Europas värme eller en långhelg i en storstad. November är den första månaden i flygbolagens vinterprogram, som pågår till slutet av mars, och vintermånaderna är traditionellt sett lugnare än sommarmånaderna, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på Köpenhamns flygplats.
 
Köpenhamn, liksom övriga flygplatser, har en stor andel moderna miljövänliga flygplan. Köpenhamn rapporterar att mer än vart tredje flygplan – 34 procent – ​​som lyfter och landar på flygplatsen är en modernare typ av flygplan som Airbus A320neo, Boeing 737 MAX eller liknande. 2019 var andelen bara fem procent.

Kommentarer

Anonym
2024-12-23 16:09

Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla all samhälsnyttigt allmänflyg i stor Sthlm.

Jens
2024-12-19 12:58

Även om man flyttar all trafik från Bromma, Skavsta och Västerås kommer Arlanda på en stadig tredjeplats. Underlaget finns helt enkelt inte. Över hälften av svenskarna har närmare till antingen Köpenhamn eller Göteborg, men också Oslo och Helsingfors beroende på var man bor. Sen att man Arlandas ledning misslyckas i precis allt de företar sig är ju också bidragande.

Bört
2024-12-19 10:19

Svar till Anonym. Varken Skavsta eller Västerås har ju några volymer att tala om. Västerås spelar väl till och med i gärdsgårdsligan av samtliga svenska flygplatser strax efter bottenligan med flygplatser som pajala, hemavan och sveg.

Anonym
2024-12-18 20:32

Bra att Arlanda tar över flygtrafiken från Bromma. Flytta även flygtrafiken från Skavsta & Västerås till Arlanda

Nej
2024-12-18 17:04

Swedavia fortsätter tappa resenärer på Arlanda och framförallt är det inrikesflyget som drabbas av Swedavias inneffektiva erbjudande och plabnering till flygbolag som flyger inrikes. Så att tappa 15 5 bteyder för oss andra inte att “det fortsätter uppåt”.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten