Skärper kraven i ny upphandling av flygtrafik

Publicerad den 22 januari 2018
Kommentarer
Nextjet har haft problem med flygtrafiken från Gällivare och Arvidsjaur. Ny underleverantör ska förbättra regulariteten. Samtidigt skärper Trafikverket kraven i den kommande upphandlingen av den statliga trafiken.
Flygplatserna i Arvidsjaur och Gällivare har sett en minskning av antalet flygpassagerare det senaste året. Arvidsjaur, som tappade drygt 3 000 passagerare under 2017, har ett antal direktlinjer till Tyskland tack vara de biltester som utförs i området, men likväl som Gällivare är det trafiken till Stockholm som är ryggraden i verksamheten. I Gällivare minskade resenärerna med 9 000 och på båda flygplatserna pekar man på den sviktande regulariteten hos Nextjet som främsta orsak. Upprepade förseningar och inställda flyg och stora problem å ena sidan, å andra sidan problem med maxvikten på maskinerna, Saab 340 eller ATP, som gjort att passagerarnas bagage blivit kvar på flygplatsen.
Osäkerheten på om flyget ska gå eller inte har i sin tur gjort att resenärerna valt andra flygplatser. Från Gällivare är det cirka elva mil till Kiruna medan Arvidsjaur har cirka 15 mil till Luleå eller Skellefteå och av allt att döma är det från flygplatserna som resenärerna har valt att flyga istället.
– Vi vet att många resenärer väljer att flyga därifrån i stället trots avståndet och väglaget, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur till nsd.se
Nextjet är medvetna om de problem som varit den senaste tiden och har gjort vad de kunnat för att lösa dem. Bytet av underleverantör till litauiska GetJet som flyger slingan Gällivare – Örnsköldsvik – Arlanda med en BAe 146, är en del i krishanteringen.
De båda flygplatserna har haft möten med Nextjet om situationen och även tagit upp frågan om den bristande regulariteten med Trafikverket. De har i sin tur begärt in en handlingsplan från Nextjet för hur de ska säkerställa att störningarna försvinner.
Under 2018 sker återigen en upphandling av den statligt stödda trafiken, det som tidigare hette Rikstrafiken. Trafikverket arbeter just nu med innehållet i anbuden och de kommer av allt att döma att innehålla skärpta krav på hur kvaliteten på flygtrafiken ska hållas högre än idag. Det är något som gläder flygplatserna.
 
– Men vi hoppas att det inte bara är Nextjet som lämnar anbud när upphandlingen startar. Utan att fler bolag ska vara intresserade. Jag tror i alla fall att den här linjen skulle kunna bli lönsam. Samhällsomvandlingen gör att många flyger hit. Turismen ökar dessutom hela tiden, säger Jeanette Wäppling, vd för Gällivare flygplats till Norrbottenskuriren.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Wäppling
2018-01-24 13:40

Wäppling är ett sv två kommunalråd inte flygplatschef… fakta verkar svårt

Andreas
2018-01-24 13:37

Nextjet har inte trafiken upphandlad på Gällivare utan flyger på kommersiell basis. Flyget är naturligtvis nödvändigt i vår landsände, flyg mellan ARN-GOT är dock mer tveksamt med endast dryga tre timmars tågförbindelse 😉

Andreas
2018-01-24 13:34

Precis som andra slagit fast så är det Grekiska Astra som flyger den inte GetJet.

pf
2018-01-23 14:40

noe å lære av måten dette er løst på i Norge ?

Linda
2018-01-23 09:53

Upphandling till lägsta pris leder oftast till att trafikerande bolag måste lägga in ett anbud som är så lågt att man får svårigheter att driva linjerna. Att nu Trafikverket skärper kraven gör att bolagen får möjlighet att ta betalt för vad det kostar att driva en fungerande linjetrafik. Ett mycket bra och nödvändigt beslut för att kunna behålla och skapa jobb i inlandet. Hela upphandlade flygtrafiken Hagfors till Pajala får bara 98 milj/år och trafiken BARA till Gotland får 498 milj/år!

Ola
2018-01-23 08:22

Till/mellan småorter är en lösning som vore bättre.
Kan fungera som anslutning till större flygplatser.
(Jag har ingen egen koppling till detta).

Patrik Pilot
2018-01-23 07:30

Statlig upphandling av flyg i Norrland på små flygplatser. Blygsamma summor från staten – ingen kan snart bedriva flyg med sån ersättning. Nextjet tröttnar snart ingen tar vid.
Jämför 5 dubbelt bidrag till Gotland för att några få ölänningar ska besöka huvudstaden. Sossarna avvecklar Norrland på alla vis.

Staten?
2018-01-22 16:39

Skulle någon av dessa destinationer vara lockande så hade redan Norwegian eller SAS varit där..
Som tidigare nämnts, det finns en anledning till att staten betalar stöd för dessa linjer. Det känns som att dessa flygplatschefer samt dessa orters invånare har fått lite storhetsvansinne.

Gnällivare bo
2018-01-22 16:31

Det största problemet till minskade passagerarsiffror är inte Nextjet utan att flygplatscheferna i Arvidsjaur och Gällivare går ut en gång i månaden och toksågar Nextjet i den lokala pressen. Varför stöttar vi inte dom flygbolag som väljer att flyga i glesbyggden?? Om Nextjet lägger ner, vem kommer då? Vad är det som blir bättre?

Kung
2018-01-22 14:31

Om nu dessa destinationer är så lockande och har en sådan potential som flygplatscheferna säger kan de väl be Trafikverket att ta bort stödet. Då får alla som vill starta linje dit. Jag tror att detta omedelbart skulle leda till ett antal fasta linjer med stora jet och många rotationer per dag. Eller, det finns kanske en anledning till att staten betalat stöd för att någon överhuvudtaget ska vilja flyga till Gällivare o Arvidsjaur

Jens
2018-01-22 12:19

Hoppas SAS lägger ett anbud om att flyga tex Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda med CRJ-900. Det hade varit nåt, nu när Nextjet antagligen kommer att förlora kampen om Örnsköldsvik.

Getjet
2018-01-22 10:36

Är inte Getjet som flyger RJ fr GEV….
Det är grekiska Astra som flyger med RJ

2njet
2018-01-22 10:02

Blir väl nåt bljettbolag som i sin tur hyr in nåt utländskt bolag

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten