Vilket blir Nordens största flygbolag?

Publicerad den 19 januari 2012
Kommentarer
Den som har 10 miljarder i sparade pengar kan utan vidare köpa alla de tre flygbolagen i Norden, SAS, Norwegian och Finnair och skapa ett gemensamt nordiskt flygbolag. Det lär inte ske. Så frågan är, hur ska de tre bolagen klara sig och vem blir störst? Flygtorgets Lars Brynielsson gör en analys av läget.
SAS Boeing 737

Flygtrafiken ökade 2011 jämfört med 2010. Preliminära siffror från IATA är 6 procents ökning för hela världen. LFV anger att svensk inrikes ökat med 7 procent och utrikes med 9 procent. Finavaia anger att finsk inrikes ökat med 22 procent och utrikes med 14 procent.
    Under 2011 har flygtrafiken i Norden stimulerats av såväl högkonjunktur som ökad konkurrens, större utbud och pressade priser. Flygbolagens problem har således inte varit att växa utan att växa lönsamt och samtidigt behålla flexibiliteten att bromsa inför den förväntade lågkonjunkturen 2012.

    Nordens största flygbolag SAS Gruppen växer långsammare än marknaden. SAS Airlines rapporterar inte längre siffror per trafikområde och tar inte heller med charter (5 procent av omsättningen 2010). Widerøs ökning beror till viss del av övertagandet av SAS Fokkertrafik i Norge. Blue1s ökning visar på effekten av en ny enhetsflotta med B717.
    SAS Gruppens prognos för 2011 är ett mindre överskott. Strategin tycks vara att växa långsamt med kontroll på lönsamheten. SAS tappar alltså marknadsandelar i en växande marknad. Nu får vi se om de har förmågan att slå till bromsarna om/när den förväntade lågkonjunkturen kommer?

SAS Group 2011

Norwegian fortsätter att följa LCC strategin att växa mer än marknaden med låg kostnadsnivå och begränsad lönsamhet. Under 2011 ökade antalet passagerare med 20 procent och produktionen med 23 procent. Övergången till de nya och större flygplanen B737-800 gör att enhetskostnaden förväntas stabilisera sig kring 0,43 – 0,44 NOK/ASK.

Norwegian

    Problemet med den snabba expansionen ligger på intäktssidan och att kunna anpassa sig till årets varierande efterfrågan. Jämför med Ryanair som ställer många flygplan på marken under det olönsamma vinterhalvåret. Norwegian redovisade en låg enhetsintäkt för december 2011 på 0.38 NOK/ASK vilket indikerar ett svagt resultat för hela fjärde kvartalet 2011. Lönsamheten 2011 kommer från sommarmånaderna och då speciellt det tredje kvartalets kanonresultat.
    Norwegians prognos är att fortsätta växa med 15 procent under 2012 med bibehållen låg kostnadsnivå. Om inte bolaget förstör för sig självt genom satsningen på interkontinentala linjer växer de snart om SAS.

Norwegian 2011

Finnair fortsätter att expandera på Asien. Under 2011 ökade antalet passagerare på Asien med 16 procent och produktionen med 28 procent.  Även övriga trafikområden har expanderat 2011 med undantag för Leisure där vissa linjer överförts som reguljära till Europe. Företagets prognos är en förlust för fjärde kvartalet 2011 samt ett mindre underskott för helåret 2011.

Finnair

    Finnairs problem är den smala fokuseringen på Asien där konkurrensen ser ut att hårdna från flera håll såsom från bolagen i mellersta östern och kommande interkontinentalt lågkostnadsflyg. Ett annat problem är Finnairs kostnadsläge som gör det svårt att få lönsamhet på Europa och Inrikes. Om samarbetet med Flybe inom regionalflyget blir lyckosamt skulle ett liknande samarbete med Norwegian inom mellandistans kunna skapa en effektiv flyggrupp i nordöstra Europa. Det kritiska för strategin på Asien är ju att få till effektiva matningar till/från navet i Helsingfors.

Finnair 2011

En vägledning till hur den så kallade marknaden bedömer de tre flygbolagens strategiska förmåga och framtid är att titta på börsvärdet. Värdet har minskat sedan ett år, SAS mest och Norwegian minst. Marknaden tycks i övrigt värdera bolagen ungefär lika mycket trots deras olika storlekar och strategier.

Bolag           Börsvärde 2012-01-08    Förändring 1 år
SAS              2 730 MSEK                  -70%
Norwegian    2 507 MSEK                  -45%
Finnair          2 894 MSEK                  -52%

Om man har 8-10  miljarder SEK kan man köpa alla tre och skapa ett nordiskt bolag (Nordic Airlines) som ett alternativ till att bli uppköpt eller integrerat i någon allians eller partner. Det ska bli spännande att följa bolagens utveckling under 2012.

Lars Brynielsson
AMiSAB

Skriv en kommentar

Kommentarer

Captain Kangaroo ex SK 41 yrs
2012-01-22 15:04

Bästa Lasse Bry; Ingen av de nordiska bolagen blir ledande. De kommer fortsättningsvis att finnas i marginalen. Vinnaren blir den som ingår i ett större sammanhang/partnerwise. Tillsammans är de för många, någon eller några kommer att skruva ner sig. Se på nedmonteringen av det ännu för stora SAS.

Pilot
2012-01-20 23:31

De vet vad de gor. Halvstatliga fd monopolbolag har annu inte fattat att nya vindar blaser sen lenge.

Janne
2012-01-19 22:53

Man koper upp de besta och konkurrerar bort de semsta.

champion10
2012-01-19 16:10

Det blir inget av dessa, Cimber Sterling/Skyways blir det!!

Hulken
2012-01-19 15:58

Trodde det var att ha ett fungerande flygbolag som tjänar pengar och fyller en funktion?

pf
2012-01-19 13:13

men tror forfatter at ulike konkurransemyndigheter vil godkjenne slikt oppkjøp?? !!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten