SAS intresserad av Boeing 787?

Publicerad den 10 maj 2012
Kommentarer
Dreamlinerns besök i Oslo förra veckan gav möjlighet att närmare studera branschens för närvarande mest moderna flygplan. Även SAS, som på sikt ska bestämma sig för nästa generation långdistansflygplan, var på plats och fick möjlighet att flyga med när flygplanet fortsatt till Italien. - Men Boeing 787-8 är för liten för våra behov, säger SAS informationschef.
Boeing 787

Enligt planerna ska Boeing 787 Dreamliner göra debut i Norwegians färger till sommarsäsongen nästa år. Boeings besök i Oslo förra veckan var självklart en god möjlighet för bolaget att göra PR för flygplanet, de nya långlinjerna och för beställningen på i första hand sex flygplan.
         
Bland många andra intresserade under de tre dagar som maskinen stod på Gardermoen, fanns också representanter från SAS. På sikt ska SAS byta ut sin långlinjeflotta även om vd Rickard Gustafsson, på en direkt fråga när senaste kvartalsrapporten presenterades, inte ville ge något som helst besked om eventuell tidpunkt. Faktum är att det finns ännu inget besked om när ett besked kan komma.

– Vi har god tid på oss. De nuvarande 11 långdistansflygplanen är i gott skick och har en snittålder på under tio år. De håller måtten, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS till Flygtorget.
         
Det hindrar inte att spekulationerna om vilka flygplan som den framtida långlinjeflottan ska bestå av, är i full gång. Hittills har de kretsat kring Boeing 787 och Airbus 350XWB. Medan Airbus nya flygplan fortfarande befinner sin i konstruktionsstadiet och ska testflygas nästa år, kunde personal från SAS besiktiga Boeing 787 på plats. Enligt norska media ska inköpsansvariga på SAS även följt med Dreamlinern när den fortsatte uppvisningsturnén till Italien.
         
Även om det ännu inte ges några officiella beslut kring planerna på nya långdistansflygplan, kunde Knut Morten Johansen, SAS informationschef, ge några ledtrådar.
– För oss blir 787-8, som Norwegian har valt, för liten. Dessutom har vi en annan säteskonfiguration och tre klasser i kabinen, säger han till vg.nett.
         
Airbus 350XWB som, enligt Knut Morten Johansen har en ”enorm rymdkänsla” i kabinen som är bredare än den i Dreamlinern, skall enligt planerna levereras i tre modeller med 200, 250 och 300 säten. Dreamlinern i version 8 tar mellan 210 och 250 passagerare beroende på kabinindelning och det skulle i så fall peka på att SAS är intresserade av den största av de tilltänkta Airbus 350-modellerna. Detta trots att Norwegian tänker flyga med 291 stolar, varav 37 är med bredare och med bättre komfort.
         
Å andra sidan har också Boeing större modeller på gång, Boeing 787-9 tar 250 – 290 passagerare och en kommande 787-10 ska ha 315 säten. 
         
Ytterligare en faktor i besluten om de framtida intercontmaskinerna är hur stor flottan ska vara. Idag räcker de sju Airbus 340 och fyra Airbus 330 till för nuvarande flygprogram på långlinjerna, men någon luft i utnyttjandet finns inte. Ytterligare destinationer kräver fler flygplan. Men inte heller på den punkten finns några besked från SAS, annat än att ett beslut om en ny långlinjedestination kan komma betydligt snabbare än det stora och ekonomiskt krävande beslutet om vilket flygplan som blir SAS nya långdistansflygplan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Svar: Airwizze
2012-05-12 17:41

Tvivlar att Boeing är så värst intresserad av kroniska förlustbolaget Sas. Det finns gott om bättre kvalificerade kunder.

Sim
2012-05-12 09:12

Enligt:
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5462684/

Så ska SAS redan byta ut sin flygplans flotta år 2014. Och då med två stycken per år i sex år.
Det ända planet (av A330, A350 och 787-10) som är tillgängligt då är A330. SAS borde då tänka att ersätta sina A343 med A330 så att de har en enhetlig flotta. På lång sikt så kan SAS kanske investera”” i A350XWB eller 787-10.Låter det rimligt? Den nya A330 har range att flyga till t.e.x. Tokyo…..

D
2012-05-11 16:27

Varför tittar man inte på 777-300?

Sven-Erik
2012-05-11 09:48

787-8 är helt klart för liten. Det är väl bättre att lägga kilona på passagerare och frakt istället. 12-13 timmars räckvidd är nog.

SAS har hela tiden tittat på både 787 och 350xwb, men inte på den lilla 787-8.

Airwize
2012-05-10 21:41

…fattat mer än “Sune Larsson” i a f och tur är väl det. Skulle det vara billigare att flyga längre sträckor med färre pax, än – vadå?

Sune Larsson
2012-05-10 18:47

För liten? Som vanligt har SAS inte fattat någonting…

Sim
2012-05-10 16:43

Rättning: Om de köper Boeing 787 så blir det den största verisionen 787-10…

I de tidigare utlåtandena så har SAS sagt att de INTE tittar på 787 utan snarare sneglar mot A350XWB istället. Her de gjort en tvär omvänding? De skrev i alla fall att de fortfarande var öppna till flera alternativ….
Medtanke på att de vill ha in 315 i planet så vore A350 bättre….

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten