Featured article image

Svenskt flyg långt efter när Swedavia redovisar 2024

Publicerad den 20 mars 2025
Kommentarer
Gemensamma insatser för att främja inrikestrafiken kommer att vara viktiga framöver. Det skriver Swedavia i sin senaste rapport där det också konstateras att svenskt flyg ligger långt efter i tillgänglighet jämfört med andra europeiska flygplatser.

2024 blev ett år av förändringar på flygmarknaden. SAS samgående med Air France-KLM under hösten innebar förändringar för transfertrafiken på Swedavias flygplatser. En annan negativ händelse för den svenska flygtrafiken var att Ryanair lämnade inrikestrafiken från Stockholm Arlanda Airport i början av året. De tre internationella flygplatserna Arlanda, Landvetter och Malmö kan kompensera det minskade inrikesresandet med en ökad utrikestrafik, men så är inte fallet på övriga regionala flygplatser. Särskilt Bromma, Visby och Ronneby har påverkats mycket negativt.

– Totalt är trafikutvecklingen på Swedavias flygplatser positiv, men utvecklingen på inrikesmarknaden är bekymmersam. Dels med anledning av en fortsatt vikande efterfrågan på resor, dels på grund av den försvagade konkurrens som nu råder på denna marknad. Utvecklingen är utmanande för många av flygplatserna runt om i landet och gemensamma insatser för att främja inrikestrafiken kommer att vara viktiga framöver, skriver Ulrika Francke, Swedavias styrelseordförande, i rapporten.

Hon menar också att det krävs ett särskilt fokus på Arlandas möjligheter till utveckling som nav för svensk flygtrafik, både nationellt och internationellt. Trots sommarens trafikökning på Stockholm Arlanda Airport ligger svenskt flyg långt efter i tillgänglighet jämfört med andra europeiska flygplatser. I en undersökning från flygplatsernas branschorganisation ACI hamnar Sverige på plats 30 av 32 undersökta länder i Europa vad gäller möjligheter att ta sig med flyget till olika platser i världen.

Antalet resenärer på Swedavia ökade totalt med en procent under året jämfört med 2023, tack vare en fortsatt växande efterfrågan på utrikesresor. Det ökande resandet gjorde att Swedavia för första gången sedan pandemin kunde redovisa ett positivt rörelseresultat för helåret.

I rapporten nämns också att den nya marknadsplatsen färdigställs under första kvartalet 2025. Det innebär fortsatta maratonpromenader för resenärerna men ökade intäkter för Swedavia. Den nya säkerhetskontrollen är också färdigbyggd och moderniseringen av Terminal 5 är därmed slutförd.

Under året etablerades ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 nya destinationer. Bland de största nyheterna var Air Canadas direktlinjer via Arlanda till Toronto och Montreal samt ANA:s nya förbindelse mellan Arlanda och Tokyo Haneda som startade i början av 2025.

Luleå Airport fick ett utökat charterutbud med flera nya destinationer, likaså Umeå Airport. Kiruna Airport fick under året nya utrikeslinjer till Köpenhamn och Paris och linjen till Düsseldorf som etablerades under förra året kommer tillbaka även i år.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Håkan
2025-03-20 19:02

@Rolf ”Ett av Europas fattigaste länder”, tillåt mig att skratta! Finns väl heller inget mer ”svenskt” än att skylla på jantelagen så fort någon tycker annorlunda.

Jens
2025-03-20 16:49

Arlanda och Swedavia får den trafik de förtjänar. Titta på Kastrup. Där bestämde man från början att flygplatsen skulle integreras i lokal- och regional kollektivtrafik. CPH har både bussar, tunnelbana och regionaltåg som möts binder samman CPH med merparten av Danmark och södra Sverige. Det är liksom billigare att åka tåg från Halmstad till CPH än med Arlanda Express. Varför gör man inget åt det? Samt att två av tre landningsbanor är för korta. Och de utspridda terminalerna. En lågstadieklass hade kunnat identifiera vad som är fel på Arlanda och kommit med förslag på rimliga åtgärder. Varför klarar inte Swedavia detta?

P M Nilsson
2025-03-20 16:44

Hur mycket mer utredning om Arlanda krävs för komma fram till samma slutsats? Hur länge måste man slösa pengar och tid på resultatlösa utredningar som inte leder till någonting konkret om Arlandas nutid och framtid? Nog med byråkrati!!. Det har varit , det är och det kommer att bli mycket bla, bla, bla om Arlandas utvecklingen, men inget konkret och trovärdigt förslag om hur och om hur mycket tid ska man ta de åtgärder som Arlanda behöver redan nu.Vilken roll spelar Swedavia? Spelar verkligen Swedavia någon positiv roll överhuvudtaget för att utveckla Arlanda? Jag tycker att om man avvecklar Swedavia i sin nuvarande form, Arlanda kan få en bättre framtid.

Rolf
2025-03-20 16:13

Sverige är ett av Europas fattigaste länder och som lutat sig på gangna tiders framgångar efter kriget då alla drabbats utom vi.
Sedan dess har nästan alla passerat oss och till detta kommer Jante och PK, som förpassat oss till bottenskicktet även inom flyget.

Bo Henriksson
2025-03-20 13:32

Flög inrikes till IAD, Washington-Dulles, för ett ärende över dan i DC. Tåget till centrum kostade 11 $. Tur och retur. Nej nu ljuger jag. Det var för en heldags biljett på alla tåg i hela Washington, så man sightseea lite.
Vad kostar snabbspåret ARN-Sthlm central?

ARN är bara ett utslitet och gammalt köpcentrum med ett par landningsbanor. Och enorma gångavstånd mellan security och gate.

II
2025-03-20 10:10

Som någon tidigare påpekat här på forumet, varför ska flyget i Sverige vara undantagen när allt annat i samhället går åt h—vete. Så här blir det när
ett land går från topposition i världen till att med raketfart bli ett u-land.

I den totala klimat och gröna omställning hysterin kommer vi alla
bli fattigare och delar av landet som tappar flyget kommer dö ut.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500