Framtidens flygbränsle i ständig förändring

Publicerad den 23 mars 2025
Kommentarer
Är målet nettonoll koldioxidutsläpp år 2050 genomförbart? Den tidigare hyllade vätgastekniken är inte längre i fokus när Europas flygtrafik går mot nettonoll. Nu handlar det i stället om en större satsning på tekniska förbättringar av konventionellt drivna flygplan och en ökad produktion av SAF, hållbart flygbränsle.

Europa ställs inför svåra frågor kring avkarboniseringen av flyget. Det är tydligt att det vi trodde igår inte längre är dagens sanning. Nettonoll koldioxidutsläpp från flyget 2050 är ett mål som sattes av IATA 2021. Europas version heter Destination 2050 och är en industriallians som jobbar mot klimatneutralt europeiskt flyg.

Så vad har då förändrats när Destination 2050 kämpar mot Europas klimatneutrala flyg? I den ursprungliga planen förväntades flygplans- och motorteknologiska framsteg – inklusive vätgasdrivna och hybridelektriska flygplan – bidra med 37 procent av utsläppsminskningen till 2050. Ytterligare 34 procent skulle komma från användningen av SAF; 8 procent från ekonomiska åtgärder och 6 procent från flygledning och operativa förbättringar.

Nu har drastiska förändringar gjorts i planen:

– Den största skillnaden från den första upplagan är att bidraget från vätgasdrivna flygplan har minskat, säger Elisabeth van der Sman, en av de ansvariga bakom Destination 2050. Vätgasteknik förväntades ursprungligen bidra med 20 procent av utsläppsbesparingarna till 2050. Detta har reducerats till bara 6 procent.

Nu är det i stället tekniska förbättringar av konventionellt drivna flygplan som ligger i fokus och väntas bidra med 24 procent, mot tidigare 17 procent. Det är logiskt, med tanke på den snabba utvecklingen av flygplan och flygmotorer. Faktum är att jetdrivna flygplan har blivit drygt 70 procent mer bränsleeffektiva sedan 1967, och koldioxidutsläppen är hälften än vad de var 1990. Förbättringar av existerande teknik har visat sig vara mer effektivt än vätgas som skulle kräva en komplett omkonstruktion av flygplan och infrastruktur.

För att uppnå nettonoll anser man nu att SAF:s bidrag ska öka från 34 procent till 39 procent. Problemet är att tillgången på prisvärt hållbart flygbränsle fortfarande ligger långt under förväntningarna. Bränsle står för 20–30 procent av flygbolagens driftskostnader, och dagens SAF är mer än två gånger så dyrt som fossilt jetbränsle.

SAF-leverantören SkyNRG menar att det kommer att behövas cirka 500 miljoner ton SAF-kapacitet till 2050. Enligt IATA producerades 1 miljon ton SAF 2024.

– Flygbolagen är ivriga att köpa SAF och det finns pengar att tjäna för investerare och SAF-producenter som ser den långsiktiga framtiden för avkarbonisering. Regeringar kan påskynda framstegen genom att avveckla subventionerna för produktion av fossila bränslen och i stället stödja en framtid byggd på förnybar energi, inklusive SAF, säger Willie Walsh, IATA:s generaldirektör.

Summan av kardemumman är att vägen till nettonoll fortfarande är ett pågående arbete, och Destination 2050-planen kommer att fortsätta att utvecklas i takt med att tekniken mognar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hakaol
2025-03-24 08:45

SAF bränslet hur är förbrukningen jämfört med JET A1 är det samma. Ser också att tillgången av SAF bränsle inte är tillräcklig ännu. Verkar som att fokus borde ligga på att utveckla Flygplan och Motorer som drar mindre bränlse oavstt om det är JET A1 eller SAF . Problemet är väl om man tar till exempel inrikesflyget dom flygplan som används där är väl från 80-90 talet.

thomas
2025-03-24 06:48

70% bränsle reduktion skulle jag säga är mycket bra, den utvecklingen kommer att fortsätta
Netto 0 är orealistiskt, även om hundra år, det ligger i motortillverkarnas intresse att få ner förbrukningen då det största säljargument.

Loket
2025-03-23 16:24

Man kommer revidera “vägen till målet” och kanske även “målet” många gånger innan vi ser vilken väg som ger oss det förväntade resultatet. Det finns nog anledning att tro att det kommer se helt annorlunda ut än förväntningarna eftersom teknikutvecklingen snart är snabbare än människan kan tänka. (AI) Det kan också vara så att resultatet blir bättre än förväntat, vem vet, tågen kanske flyger i framtiden?

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500