
Airbus nya flygplan på ritbordet
Publicerad den 26 mars 2025Toppmötet Airbus Summit 2025 24-25 mars samlade experter från olika områden för att diskutera framtiden för hållbart flyg. Mycket fokus låg på efterföljaren till A320neo-familjen, kallad Next Generation Single Aisle. Till skillnad från tidigare är detta inte någon omarbetad version av en nuvarande modell, utan det handlar om ett helt nytt flygplan som ska finnas på marknaden under den senare delen av 2030-talet.
Airbus var inte särskilt detaljerade i sin presentation, men säkert är att nästa generations flygplan ska ha en gång, och den ska bidra till flygsektorns nettonollutsläpp år 2050. Bränsleeffektiviteten ska öka med 20–30 procent jämfört med den nuvarande generationen, och flygplanet ska kunna flyga med upp till 100 procent hållbart flygbränsle (SAF).
Flygplanet ska ha effektivare motorer, och mycket talar för att det kommer handla om så kallad open fan-design. Motortillverkaren CFM håller på att ta fram en lovande motorteknologi som ska vara bränsleeffektivare och kunna flygas med 100 procent SAF. Open fan-motorn ser helt annorlunda ut jämfört med dagens jetmotorer, med långa fläktblad som inte är inneslutna i en kåpa. Detta gör att luften kan röra sig effektivt genom motorn, vilket minskar bränsleförbrukningen. Även flygplanets vingar ska vara längre, vilket kommer kräva att de yttre vingsektionerna kan fällas in under taxning så att den nya generationens narrowbodies kan använda befintliga flygplatsgater.
– Det kommer att bli ett betydande steg framåt med nästa generations flygplan, och vi tittar på teknologier som kommer att göra en betydande skillnad, sa Airbus vd Guillaume Faury under toppmötet.
Det har gått en månad sedan Airbus meddelade att de har skjutit upp sitt vätgasdrivna regionala jetprojekt ZeroE. Kanske valde man att fokusera på den nya narrowbodyn för att det är ett mer realistiskt alternativ? Planer på att testa väteframdrivningssystem på en modifierad A380 har enligt uppgift skrotats. Airbus har inte gett en ny tidslinje för vätgasprojektet, men det talas om att det är framskjutet fem till tio år.
Faury sa slutligen att flygets mål att nå netto noll koldioxidutsläpp till 2050 var nåbart men erkände att det kommer bli svårt, eftersom tillgången på alternativt bränsle fortfarande är knappt. Men han var ändå ambitiös när han talade om Airbus nästa stora projekt:
– Det kommer att bli ett betydande genombrott med nästa generations flygplan, och vi utforskar teknologier som verkligen kan göra skillnad. “Det kanske inte blir revolutionerande, men en öppen rotor är enligt min mening redan en liten revolution, avslutade Faury.
Picture and Video Copyright Airbus SAS 2025
Kommentarer
If the MD engine was successful and Airbus has found a way to make it even better, why not work on that? That’s how progress is made, you work on stuff until it’s perfected, not force out new ideas. How do you think the jet engine got developed?
Vibrationer borde det inte vara däremot ljudet kan bli besvärligt. Är mer nyfiken på hur Heart Aerospaces Propellrar kommer att fungera ihop dels två olika per vinge och sedan också synkningen på dom
Äntligen lite vett i planerna. Har svårt att se hur H2 skulle kunna hanteras effektivt och säkert i den dagliga flygplats miljön. Och vad är vitsen när nästan all vätgas framställs av naturgas?
Motortillverkarna påstår att dom kommer att lösa buller och vibrations problemen genom avancerad dator simulering. Större problem är nog vad som händer vid ett blad-släpp och om det ens kan certifieras.
Men, vad som helst för att stoppa jordklotsuppvärmningen…
Isn’t this just a copy of new MD series that has been tested before exactly with this type of engines?
Airbus needs to come with its own ideas than copying.
Hur tror ni den nya designen med stora fläktmotorer utan hölje kommer påverka vibrationer och ljud?