2024 blev verkligen ett betydelsefullt år för flygindustrin med fler flygpassagerare än någonsin. Flygbolagens behov av nya bränslesnåla flygplan ser inte ut att minska, och Airbus och Boeing kämpar för att hålla produktionstakten. Boeing vill nog helst lämna katastrofåret 2024 långt bakom sig, och det är nu ingen tvekan om att Airbus tog hem förstaplatsen 2024.
Flygbranschen hade ett blomstrande år 2024 och har i de flesta avseenden återhämtat sig helt efter nedgången orsakad av covid-19-pandemin. Flygbolagen beställer rekordmånga flygplan för att möta resebehovet och fräscha upp flottorna med bränslesnålare och grönare flygplan. Och bland flygplanstillverkarna finns det i huvudsak bara två företag som har någon verklig betydelse globalt: Airbus och Boeing.
När det gäller widebodies dominerar de två tillverkarna marknaden helt och hållet, där Airbus har en andel på 60 procent jämfört med Boeings 40 procent. Airbus A330 och Airbus A350 dominerar, samtidigt som Boeing fortsätter att tillverka Boeing 767 och Boeing 777, men orderboken domineras av 787 Dreamliner. Dreamlinern introducerades av Japans All Nippon Airways redan 2011 och har i och för sig en lägre kapacitet än A350 eller större Boeing-varianter, men den är oöverträffad vad gäller räckvidd och bränsleeffektivitet.
Även narrowbody-marknaden domineras av Airbus och Boeing, även om det finns ett par mindre tillverkare, som Brasiliens Embraer och Kinas COMAC. Airbus säljer idag 53 procent av världens narrowbodies. Airbus har både den lilla A220 för flygbolag med lägre kapacitet och den större Airbus A320neo-familjen som ger mycket att välja mellan. Nu har också den efterlängtade Airbus A321XLR kommit ut på marknaden. A321XLR togs i kommersiell trafik i november 2024 och förväntas revolutionera långdistansflygningen och göra 2025 till ett viktigt år för Airbus.
Boeings storsäljande narrowbody Boeing 737 MAX har många fördelar vad gäller räckvidd och effektivitet, men dess historia kantas av flera rader av incidenter. Efter att en dörrplugg blåste av ett Alaska Airlines 737 MAX-flygplan i början av året drabbades MAX-modellen av ytterligare flygförbud och produktionsförseningar. De flygbolag som hade räknat med nya MAX-flygplan till sina flottor drabbades hårt. För att förvärra situationen ytterligare drabbades Boeing av en sju veckor lång maskiniststrejk, vilket ytterligare stoppade flygplansproduktionen.
Men året slutade bra för Boeing. I mitten av december fick de en gigantisk order från det turkiska lågprisflygbolaget Pegasus Airlines på 200 737 MAX.
För att sammanfatta är Airbus utan tvekan vinnaren 2024, och det borde inte komma som någon överraskning. Men även om Airbus presterade bra så är marknaden ändå inte nöjd, behovet av nya bränslesnåla flygplan verkar vara omättligt.