27 beredskapsflygplatser 2025

Publicerad den 27 december 2024
Kommentarer
Sverige behåller sina 27 beredskapsflygplatser även nästa år. Trafikverket har fått i uppgift av regeringen att förnya sina avtal med samma flygplatser som under 2024.
– Genom avtal med dessa flygplatser får Sverige god tillgång till samhällsviktig luftfart även under nästa år. Det behövs för såväl räddningstjänstens som totalförsvarets behov, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Trafikverket ska omgående förhandla och ingå nya överenskommelser med de 27 flygplatserna om att de ska vara beredskapsflygplatser även under 2025. 
Flygplatserna ska dygnet runt hålla en beredskap att ta emot luftfartyg som utför akuta eller av annat skäl prioriterade transporter för bland annat hälso- och sjukvården, till exempel ambulansflyg, samt för räddningstjänsten, kustbevakningen, brandflyget samt andra aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret. 
Avtalen ska gälla som längst till och med den 31 december 2025.
De 27 flygplatserna är samma som varit beredskapsflygplatser under 2024:
 
Kiruna flygplats, Lycksele flygplats, Skellefteå flygplats, Örnsköldsviks flygplats, Mora-Siljan flygplats, Borlänge flygplats, Karlstads flygplats, Örebro flygplats, Västerås flygplats, Skavsta flygplats, Trollhättan Vänersborgs flygplats, Linköping-Saab flygplats, Jönköpings flygplats, Växjö Kronobergs flygplats, Kalmar flygplats, Halmstad flygplats och Kristianstad-Österlens flygplats. Ingår gör också de befintliga ordinarie beredskapsflygplatserna Gällivare flygplats, Luleå flygplats, Umeå flygplats, Sundsvall-Timrå flygplats, Åre-Östersund flygplats, Stockholm-Arlanda flygplats, Visby flygplats, Göteborg-Landvetter flygplats, Ronneby flygplats, Malmö-Sturup flygplats.

Kommentarer

Andreas
2025-01-01 08:07

“Inrikes till ARN ner 15% i November
Säger allt.”

Det säger väl ingenting? Det säger att Xfly slutade flyga för SAS vid månadsskiftet oktober/november och att SAS inrikeskapacitet därför var mycket lägre under november.

Stockholmare
2024-12-31 14:26

Du har ju fel! Står i artikeln och du säger emot dig själv. Det var ingen som tog tåget tillbaka till Kristianstad. Kvällsflyget tillbaka till Kristianstad var ju fullt, samma människor som kom upp till stan på morgonen….

thomas
2024-12-31 13:45

Inrikes till ARN ner 15% i November
Säger allt.
Ett vårdat språk borde vara krav för kommentarer här.

thomas
2024-12-31 13:43

Sas sätter in BRA på andra lönsammare linjer än de BRA har flugit på. Bolaget måste tjäna pengar inte förlora.
Speciellt då den Estniska leverantören är borta.
Jag tror den nya politiska vdn på det Estniska bolaget försökte kraftigt höja ACMI priset satte ultimatum, det var orsaken till det abrupt slutet.
SAS har exakta analyser på varje flygplats/Stad de vet om det finns marknad för ett ett specefikt flyg,
tror flera dest. faller bort nu då få på returflygen…

thomas
2024-12-31 10:17

Sas sätter in BRA på andra lönsammare linjer än de BRA har flugit på. Bolaget måste tjäna pengar inte förlora.
Speciellt då den Estniska leverantören är borta.
Jag tror den nya politiska vdn på det Estniska bolaget försökte kraftigt höja ACMI priset satte ultimatum, det var orsaken till det abrupt slutet.
SAS har exakta analyser på varje flygplats/Stad de vet om det finns marknad för ett ett specefikt flyg,
tror flera dest. faller bort nu då få på returflygen…

thomas
2024-12-31 10:04

Felet är routingen
Man kan ex flyga KID- BMA- VBY
VBY- BMA-OSL-BMA etc
Sen tillbaka till KID etc.
Kan garantera fullt på alla flighter.
Det gäller att flyga där det finns behov och en marknad, inte vända på BMA för att man ska vända, detta skulle fungera mycket bra speciellt nu från 1 Januari.

thomas
2024-12-31 09:48

“Stockholmare”
Att det blev enkelväg berodde inte på att det var en massa sydsvenskar som flyttade till Stockholm, det berodde helt på att de som åkte upp inte satt och väntade på returflight, de tog annan färdväg hem. Har inget med att stockholmare inte flyg.
Felet var för få frekvenser.

Stockholmare
2024-12-30 07:39

” Flygbolagets flygplan har flugit fram och tillbaka mellan Kristianstad och Stockholm två gånger om dagen. Avgångarna från Kristianstad på morgonen och till Kristianstad på kvällen har varit välbokade – värre har det varit med morgonflygningen tillbaka från Stockholm till Kristianstad och flygningen från Kristianstad till Stockholm på kvällen.”

Så snacket om tåget var bara skitsnack!

Stockholmare
2024-12-30 07:37

Berodde inte de tomma flygen på att det inte fanns tillräckligt många stockholmare som ville flyga ner till exempelvis Kristianstad på morgon eller kvällsflyget? Det var bara Kristianstadsbor som flög upp…

Per Antonsson
2024-12-29 21:45

Men vad håller de för RFFS kategori?

Andreas
2024-12-29 20:44

thomas: SAS har ju flugit från ARN till AGH och RNB länge, så det är bara HAD som är ny och KLR som är nygammal. Måste inte SAS i så fall redan ha märkt av det fenomen du beskriver? Inget borde väl förändras nu bara för att BRA blir ny wetleaseoperatör? Varför tecknar SAS i så fall ett sjuårskontrakt med BRA om det är den katastrof du påstår att flyga från ARN till södra Sverige (baserat på anekdotbevis från ett specifikt, kortvarigt fall)?

thomas
2024-12-29 18:29

Det kommer visa sig snart då returerna blir tomma nu i Januari och framåt.
Syns redan i sas boknings system på
KLR RNB HAD AGH, KID och VXO tappar helt sin trafik om några dagar, men det gör inte saken bättre för hela södra Sverige.

Andreas
2024-12-29 16:31

Jag tror att jag nu förstår vad du försöker säga, thomas, men jag håller inte med. Om så var fallet för Skåneflyg med få frekvenser på KID, dit det är lätt att ta sig med frekventa tåg mellan Stockholm och Hässleholm, så är det inte relevant när SAS ju inte ens väljer att börja flyga dit (eller till VXO) – kanske just av den anledningen. Tåget är inte konkurrenskraftigt på samma sätt till KLR, RNB, AGH eller HAD – som SAS faktiskt flyger eller ska börja flyga till.

thomas
2024-12-29 11:49

Det som fäller ARN retur 340 sek enkel bilj ut till ARN de kräver 1.5 -2 tim inchecks tid sen långa gångar köer överallt i security bording etc.
Man har redan förlorat en 3 tim innan ens stigit på flyget. Sen har man en avgångstid att välja emellan för hemresan.
Sätta sig på tåget kan jobba direkt även välja många avgångar, så gjordes det med skåneflyg.
Resultat tom retur flygning.
Ses nu i sas bokningar

thomas
2024-12-29 09:32

Det här har redan skett, skåneflyg förlorade 10 miljoner på kort tid då inga retur passagerare. Opererade för få frekvenser.
Kan man inte erbjuda frekvenser tar folk andra alternativ hem man sitter inte och väntar i flera timmar det gör ingen.
Tågen har dessutom en tio dagliga avgångar söderu, därför tar alla tåget hem. Det kommer inte fungera med aARN flytten.

Airbus380
2024-12-28 16:29

Att alla skulle åka hem med tåg får du nog ta med en stor portion salt. Finns det platser, går tåget överhuvudtaget, stopp pga tekniska fel, spårspring etc. Det tar 20 min till ARN. Alla möten äger inte rum runt Centralen…

Andreas
2024-12-28 16:14

thomas, vad menar du? När folk reser till Stockholm söderifrån och landar på ARN norr om stan så är det inget problem, men på hemresan tillbaka söderut så har samma flygplatsläge plötsligt blivit ett gigantiskt problem för samma människor? Att bilen står parkerad på flygplatsen i Ronneby spelar ingen roll, utan alla kommer göra en 6-timmars tågresa tillbaka istället?

thomas
2024-12-28 09:09

Rätt tänkt av staten
Men hela Sveriges trafik infra struktur borde läggas i en aktör/myndighet upphandlingen flygplatsstödet väg och järnvägs stödet.dör ett konsekvens tänkande implementeras som konsekvensen av BRA flytten till ARN kommer innebära att alla flyg till södra Sverige kommer att upphöra då det blir för dyrt för SAS att upprätthålla ett flyg med pax bara en väg, returerna åkar alla hem med tåg, då för tidsödande och onödigt dyrt åka ut norrut till ARN för att flyga söderut.

The Observer
2024-12-27 20:15

Som bekant ska Säve avveckla sin verksamhet. Bromma bort göra likadant. Game over!

Anonym
2024-12-27 17:25

Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg med allt samhällsnyttigt allmänflyg samlat i stor sthlm

The Observer
2024-12-27 13:28

Notera att Bromma INTE finns med. 1670 meter landningsbana är väldigt kort och Bromma är därför helt ointressant som beredskapsflygplats eller som flygplats överhuvudtaget.
Game over. Lägg ner Bromma nu!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten