Anklagelser i spåren av Nextjets konkurs
Publicerad den 10 juli 2018Kommentarer
Osanningar och löften utan substans, något som bl.a flygplatschefer har får erfara.
I princip är alla bokslut i EU irrelevanta i relation till det egentliga ekonomiska läget i ett bolag.
Ett bokslut är ur juridisk laglig mening dispositivt, man får av konkurrens skäl etc. visa egentligen vad man vill, värdera upp tillgångar etc.
så inget att gå efter, men det går att åtala styrelse och vd för bedrägeri om bolaget vilselett de som stoppade in pengar, det kommer att ske.
Jämför med Norwegian som har övervärderade flygplan i balansräkningen. När man sålde 11 B737 förra året i sale-leaseback realiserades en förlust på ~550 MNOK, dvs runt 50 MNOK per flygplan (runt 7 års ålder på dessa maskiner). Alltså, bokförda värdet på flygplanen var långt över det verkliga värdet och när en konkurs då inträffar i ett sådant bolag försvinner väldigt snabbt stora tillgångar och skulderna blir mycket högre än vad de varit vid en första anblick.
Det är inga större konstigheter att “räkna fel” på 200 MSEK i ett flygbolag, inte ens av Nextjets storlek. Bokförda tillgångar behöver verkligen inte ha lika högt marknadsvärde som de har när de sedan ska säljas på marknaden, framförallt inte efter en konkurs.
Kollar man trafikverkets hemsida så vet man fem minuter senare att Nextjet inte ägde ett enda av sina flygplan och således inte kunde sälja något. Man kan bara spekulera varför ägarna satsade nya pengar när det var uppenbart för vem som helst att företagets situation var hopplös.
I Mariehamn v.26 lördagen stod en helt Nextjet dekalerad bil på en tomt i varje fall.
Får man köra bilar från ett konkursbo?
300 miljoner kontra 100 miljoner i skulder.
Den inhyrda konkurs firman som skötte avslutet av företaget och g.k nyemission av aktier måste haft
problem med sina räknemaskiner!?
Hur kan man räkna fel på 200 miljoner?!
Det är så här det brukar vara när nya pengar slängs efter förlorade gamla.
Gör aldrig det, alla siffror är friserade för att just få de nya pengarna, det är bara lägga på PI så får man de rätta förlust siffrorna, mer kommer komma fram under konkursutredningen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten