Nya regler om upphandlad flygtrafik på väg

Publicerad den 14 augusti 2013
Kommentarer
Trafikverket vill förändra reglerna för den upphandlade trafiken. Det hotar än en gång Torsby och Hagfors som riskerar att stå utan flygtrafik om förslaget går igenom.
Torsby flygplats

De två flygplatserna i Hagfors och Torsby i Värmland har än en gång kommit i fokus när Trafikverket vill ändra riktlinjerna för hur den upphandlade trafiken ska se ut i framtiden. Flygplatserna har varit nära att ställas utanför upphandlingarna tidigare och skulle det ske är det troligtvis detsamma som en nedläggning. För tre år sedan blev Storuman av med den upphandlade trafiken och efter ett par kostsamma försök av kommunen att själva bekosta flygningarna med ett inhyrt flygbolag, ligger nu flygplatsen Storuman/Gunnarn öde på linjetrafik. 
   

Hagfors

Nästa upphandlingsperiod för flygtrafiken gäller för åren oktober 2015
– oktober 2019 och inför den vill Trafikverket göra vissa förändringar. De två första förslagen, att de upphandlade flygbolagen ska tillåtas anpassa kapaciteten till efterfrågan och inte som nu flyga med ett förutbestämt antal stolar på varje rotation och att det ska införas ett maxpris på biljetterna istället för ett genomsnittligt pris, möter inga större protester. Men när det gäller vilka linjer som ska upphandlas, sprider sig oron.
   
Idag är sju linjer upphandlade: Torsby–Hagfors-Arlanda, Sveg–Arlanda, Lycksele–Arlanda, Vilhelmina–Hemavan–Arlanda, Gällivare–Arlanda, Pajala–Luleå samt Östersund–Umeå. Trafikverket menar nu att fem av dagens sju linjer bör prioriteras för nästa avtalsperiod och pekar sedan ut Torsby–Hagfors-Arlanda och Östersund–Umeå som de två som kan komma att ställas utanför upphandlingen.

– Försvinner den upphandlade trafiken, försvinner med största sannolikhet också det statliga driftsbidraget till flygplatserna. Det är detsamma som att de måste läggas ner, säger Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser till Flygtorget.
   
Trafikverket menar att tillgängligheten till de två orterna i västra Värmland kan lösas med marktransporter till flygplatsen i Karlstad.

– Resa via Karlstad ger visserligen längre restid till Hagfors och Torsby men det håller sig ändå med god marginal inom gränsen för god tillgänglighet, samtidigt som det innebär förbättrade förbindelser inom Värmland, säger Johan Holmér på Trafikverket.
   
Det är ett argument som politikerna i de två kommunerna inte håller med om och menar att flygtrafik är avgörande för att orterna ska leva vidare. Torsby flygplats moderniserades nyligen för 85 miljoner kronor, en summa som kommunen och staten delade på. Kommunen har drygt 20 år kvar på avbetalningen och riskerar nu att behöva betala pengar för en öde flygplats.

– Det var en investering som skapade förväntan om en långsiktig trafiklösning, annars är det en kapitalförstörelse, skriver kommunalrådet Håkan Laack i en kommentar.
   
Förslagen från Trafikverket är nu ute på remiss. När ett eventuellt beslut fattas är inte klart.

Kommentarer

pf
2013-08-17 23:03

og vi skal nok finne penger til Oslo-Torsby-Hagfors v.v. Sverige er for fattigt !

Patrik Pilot
2013-08-15 21:02

Klokt att låta verkligheten styra maskinstorlek. En del flygplatser bla Vilhelmina kör ATP med 62 säten vilket är vansinne när behovet är Max hälften. Plocka bort Hagfors, Torsby och Pajala är ett bra förslag. Titta på pax statistiken säger allt.

Biggles
2013-08-15 16:58

Hoppas att dom sätter en undre fartgräns så kanske vi slipper att tröska fram med den sk ATP:n som är långsammare än Linjeflygs Metropolitan från 1950-talet.

Anders1
2013-08-15 13:59

Sluta slösa av våra skatter! Små flygplatser utan passagerare har ingen framtid. Lägg ner och ta bil/buss till närmaste ordentliga flygplats. Pajala flygplats har fler anställda än passagerare. Gällivare har ca 10 mil av utmärkt väg till Kiruna så varför de över huvud taget har stöd förstår nog ingen.

Kungen
2013-08-15 10:32

Spara pengarna och betala istället ordentligt så att vi slipper skumma och oseriösa aktörer på de linjer som ät kvar.

TG
2013-08-15 08:40

Det vore ju strålande om Socialbidragstagarna tjänande lika mycket som alla andra eller kanske mer än de som arbetar. Då ska jag bli socialbidragstagare och vara ledig hela dagarna.

Undrande II
2013-08-14 17:53

Torsby flygplats moderniserades nyligen för 85 miljoner kronor? Ofattbart att en så liten kommun lägger så mycket pengar på en flygplats? Borde de inte lägga pengarna på dagis och socialbidrag?

Undrande
2013-08-14 13:57

De upphandlade flygbolagen ska tillåtas anpassa kapaciteten??
Vad innebär det?

Vad händer om inte stolarna räcker till??
Om planet är för litet?
Finns det då ett krav på att ett större plan måste sättas in? Eller får bolaget göra som de vill?
Var går gränsen där?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten