Flygets omställning till fossilfritt ska påskyndas
Publicerad den 20 januari 2025Luftfarten spelar en avgörande roll i transportsystemet, för så väl passagerare som godstransporter. För att klara Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp senast år 2045 behöver inrikes transporter nå klimatneutralitet med nettonollutsläpp till dess. Det pågår flera initiativ för att göra fossilfri flygverksamhet möjlig. Idag godkänns SAF endast i inblandningar upp till 50 procent i fossilt jetbränsle. Nästa steg, omställningen till 100 procent fossiloberoende, är svårare och kommer ta längre tid.
– Hela transportsektorn behöver ställa om mot klimatneutralitet för att nå det långsiktiga målet om nettonollutsläpp senast år 2045, och kraftigt minska utsläppen på kort sikt. Sjöfarten och luftfarten är viktiga sektorer i dessa avseenden, där Sverige har stor potential att ligga i framkant och hitta lösningar som andra länder kan ta efter. Omställningen av sjöfarten och luftfarten är central för att nå hela vägen till nettonollutsläpp, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
– Utvecklingen inom elflyg och fartyg som drivs på el kan både öka tillgängligheten och minska utsläppen inom transportsektorn. Energimyndighetens uppdrag blir ett viktigt komplement till den ambitiösa EU-lagstiftningen inom ramen för Fit for 55, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I regeringens klimathandlingsplan ”Hela vägen till nettonoll” föreslås att förutsättningar ska skapas för en marknadsintroduktion av elflyg i Sverige. Dessa förslag genomförs nu i det nya uppdraget till Energimyndigheten. För att effektivt påskynda luftfartens omställning behövs både ökad elektrifiering och en bredd av olika nya fossilfria lösningar.
För flyget ska Energimyndigheten också analysera om stöd till luftfartssektorn bör inkludera luftfartyg med vätgasdrift. Energimyndigheten ska genomföra uppdraget i samarbete med Trafikanalys, bland annat utifrån myndighetens expertis om transportsektorns elektrifiering. Uppdraget ska redovisas den 1 februari 2026 till Klimat- och näringslivsdepartementet.
Kommentarer
Kan man inte börja med alla tusentals lastbilar som kommer över våra gränser och spyr ut tusentals ton orenad diesel, uppfyller inga Svenska avgaskrav