Boeing testflyger 777X igen
Publicerad den 19 januari 2025Det var under tidigare testflygningar av Boeing 777X som ett tekniskt problem med motorerna upptäcktes. Problemet stoppade flygningar med alla fyra testflygplanen och de har stått stilla sedan september. Den sista flygningen involverade det ledande testflygplanet, N779XY, från Kona Airport på Hawaii till King County Airport i Seattle.
– Vid underhåll fann vi en komponent som inte fungerade som den ska. Vårt team byter ut delen och kommer att återuppta flygtestningar när de är klara, sa Boeing i ett uttalande den 19 augusti 2024.
Samtidigt har de tre andra testflygplanen varit inaktiva under längre perioder. De sista utflykterna för N779XX och N779XW var förra året den 9 augusti respektive 12 augusti. N779X, som är den enda med utrustad kabin har inte flugit sedan november 2021.
I mitten av januari lyfte N779XY från Seattle Boeing Field och i en kommentar till Reuters efter flygningen sa Boeing:
– Vi fortsätter att utföra ett rigoröst testprogram för att demonstrera säkerheten, prestandan och tillförlitligheten hos 777–9.
Den fem månader långa förseningen förvärrades givetvis av den sju veckor långa fabriksstrejken som avslutandes i november förra året.
Widebodyn lanserades redan 2013, men är fortfarande inte certifierad. Skillnaden mot tidigare modeller är General Electric GE9X-motorer, kompositvingar med fällbara vingspetsar, större kabinbredd och sittplatser samt teknik från Boeing 787. De fällbara vingspetsarna är otroligt viktiga eftersom de flesta större flygplatser världen över inte kan ta emot flygplan med för stort vingspann. Genom de fällbara vingspetsarna kan 777X använda samma taxibanor och infrastruktur som 777.
Det finns två varianter av 777X, den större 777–9 och den mindre 777–8. Flygplanstypen förväntades ursprungligen komma i drift 2020, men det är nu underförstått att det tidigaste kan hända är 2026. Certifieringsflygförsöken av 777–9 inleddes i juli 2024, bara månader innan projektet drabbades av förseningar.
Boeing har för närvarande 481 beställningar på 777X-flygplan, med Qatar Airways som lanseringskund.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.