RyanAir på väg mot storförlust!
Det pressade lågprisflyget Ryanair slaktar sin tidigare guidning och uppger nu att förlusten för helåret kommer bli dubbelt så stor som tidigare uppskattningar, rapporterar flera medier.
Bolaget räknar nu med en nettoförlust på mellan 250 och 450 miljoner euro i räkenskapsåret som slutar den sista mars 2022. Det motsvarar cirka 2,6–4,6 miljarder kronor.
svar
Ja Ryanair är enligt min mening ett flygbolag som endast plockar “Grädden# några enstaka flygningar varje vecka.
De har minimal service och försöker undvika ersätta passagerare de enligt gällande regler skall ersätta.
De är den oinvigde passagerarens största fiende.
De får betala dyrt!
Ann-Britt har väntat i tre år på ersättning från Ryanair – så tjänar företagen på usel kundservice.
Flygbolaget tjänar stora pengar trots dåligt rykte. Kan det vara ett vinnande koncept att strunta i kundernas klagomål?
Att: Leif D
Det är stor skillnad på att sälja tjänster gentemot saker. Köper du en Mercedes går betalningen till tillverkaren. Kör du taxi i Sverige med en Mercedes beskattas taxi företagets vinst i Sverige och inte i Tyskland.
Ryanair säljer tjänster i Sverige, vinsten hamnar på Irland och betalar inkomstskatt på Irland
Volvo säljer fordon i Sverige, vinsten hamnar i Sverige och betalar inkomstskatt i Sverige.
De ser väl skillnaden hoppas jag.
Vänligen informera vilka skatteintäkter som Volvo tar ut????
Volvo har inga skatteintäkter. Det är stater som beskattar.
Volvo beskattar inte bilar utomlands. När man gör försäljning till andra länder säljs produkten utan Svensk moms. Vad menar du.
De dunkelt sagda det dunkelt tänkta!
@Sv Örjan. Säger du samma sak om Volvo när de säljer lastbilar? Att de lyckas ta ut ett högre pris än sina konkurrenter så att skatteintäkter från andra länder hamnar i Sverige? Argumentationen från vissa skribenter här på forumet når nya höjder varje dag speciellt då Ryanair skall diskuteras. Ryanair har en fantastisk affärsmodell som just nu genererar stora vinster till deras aktieägare. Det du kallar “sällanresenärer” är snarare den krympande skara som efterfrågar komplicerade produkter med genomgående incheckning, lounger och dyra bonusprograma. Dessa “sällanresenärer” betalar gärna överpriser för att få några extra bonuspoäng och högre status i kundklubbarna. Exemplet där en “affärsresenär” får vänta två-tre dagar innan hemresa är helt komisk. Tror du verkligen på att en affärsresenär inte lärt sig att köpa enkelbiljetter och “shoppa runt” för att få bästa deal? De som inte gör detta är de stora förlorarna och en utgör en utdöende skara som inte ger framtida vinster för flygbolagen. Ryanair gör helt rätt i att satsa på kunder och en affärsmodellgsom genererar vinster till deras aktieägare – utan att behöva ta hänsyn till konservativ flygpersonal som lever kvar i förhoppningen att allt skall bli som på 1980-talet och 1990-talet igen.
Den frekvente resenären kan klara av detta men sällan resenären är den som betalar för mycket.
Sällan resenären missar ofta att checka in via weben och betalar då också många gånger mer för incheckning än vad flygbiljetten kostade.
Dessutom kan det bli dyrt om du skall uträtta något ärende på annan ort.
Ryanair flyger inte alla dagar till många destinationer. Det kan kosta dig flera övernattningar.
Ryanair säljer inte genomgående biljetter. Skall du resa vidare måste du göra en separat bokning för nästa flygning. Då är det inte säkert du hinner checka ut och hämta eventuellt bagage och checka in igen.
Då kanske du får en extra övernattning då nästa flygning redan avgått.
Du som inte märkt detta tillhör troligen sällan resenärer.
Ryanair har gjort en mycket bra vinst det senaste perioden DET ÄR DU SOM ÅKER MED DEM SOM BETALAT FÖR MYCKET (i allmänhet, några enstaka lyckas flyga billigt).
Vinsten hamnar i ett annat land, de flyger helst endast där de slipper startavgift mm.
Det kostar Svenska staten stora pengar!
Är inga som helst problem att betala utannonserat pris hos Ryanair och nöja sig med det som ingår i grundpriset. Alltså en sittplats ombord och ett litet handbagage inklusive alla skatter. Hos SAS är det också oftast just det som ingår, samma hos Norwegian och Wizz också. Även SAS tar betalt för kabinväska och incheckat bagage i många fall. Dessutom har Ryanair en betydligt bättre ombordmeny än alla andra bolag inom Europa. Vill man betala extra för saker så kan man ju göra det. Vill man resa billigt så kan man göra det. Det är ett helt fritt val. Man behöver inte bli lurad.
@Sv Leif D. Lever du kvar i en planekonomi? Trodde att företagen i Europa numera arbetar i en marknadsekonomi. Det verkar svårt för gammal flygpersonal (?) att ta till sig att Ryanair är ett framgångsrikt flygbolag med en produkt som kunderna uppskattar. Försöka att ta in detta och det är kanske hälsosamt att börja inse att gamla nationella flygbolag som frodades under reglerad marknad, fel affäsmodell och med monopol numera har det motigt.
Ryanair annonserar ut mycket låga priser. Det är priser som på inget sätt täcker kostnaden.
Men sällan resenären faller för det billiga priset och bokar men det tillkommer betydliga avgifter. Har du inte checkat in online kostar det upp till 500 kr att checka in på flygplatsen. Dessutom kommer skatt och extra avgifter för bagage mm.
Men få sällan resenärer vill erkänna att de blivit lurade.
Ryanairs stora vinst trots mycket låga utannonserade priser är beviset på detta.
De flyger i förstahand på flygplatser där de fått upp till 100% rabatt på startavgiften.
Vilken värld lever du i? Om Ryr var mycket dyra att flyga med. Kan du då förklara deras höga kabinfaktor? Knappast några miljonärer som flyger med de, utan vanligt folk.
@ Sv Leif D. Har du aldrig reflekterat att det kanske beror på att Ryanair levererar en produkt som majoriteten av kunderna efterfrågar och att de därför kan ta bra betalt av sina kunder. Problemet för vissa s.k. “full-service” bolag är att de tror eller hoppas på att kunderna vill köpa den dyra och ineffektiva produkt de erbjuder. Därför gör de miljardförluster.
Den stora vinsten visar klart och tydligt att Ryanair är mycket dyr att flyga med.
Passagerarna betalar mycket för sina resor.
Vinst 1,43 miljarder Euro efter skatt. Motsvarande ca 16 miljarder sek.
Imorse kom resultatet för det brutna räkenskapsåret 2022/2023 och vinsten hamnade på 1,3 miljarder euro dvs drygt 14 miljarder kronor. De som gnäller på Ryanairs affärsmodell och service är förmodligen flygbolagsanställda som börjar förstå att deras egna flygbolag endast överlever om de satsar på en liknande affärsmodell som Ryanair. Som jämförelse forlorade SAS ungefär 8 miljarder kronor i senaste räkenskapsåret. SAS använder en annan – mindre efterfrågad och lyckad – affärsmodell.
Sv FR1234. Vilket fantastiskt inlägg. “Ryanair tjänar pengar på att lura kunderna”-attityden är inte bara felaktig den är också känslomässig och typisk från livsstilssökande flygpersonal. Att några medelstora flygbolag försöker efterapa några stora flygbolag som Lufthansa och BA och erbjuda flexibla biljetter och transfer utan att det finns tillräcklig efterfrågan eller att kunderna är villiga att betala tillräckligt för dessa tjänster är inget annat än dåligt företagande. Det går inte att leva på gamla gyllene tider från monopoltiden. Ryanair tjänar pengar och det gör man pga många nöjda kunder – inget annat!
Som svar på ditt svar “Sv.FR1234”
Ja antalet flygningar till många av destinationerna är lägre än t.ex SAS från ARN, men då ska man också kolla vilket av bolagen som kan säkra sina anställdas jobb och företagets överlevnad vilken det andra nämnda inte kan…
Ryanair drivs som ett företag och inte en skattefinansierad sysselsättning vilket många “flag carriers” tyvärr blivit på senare år och +/- betyder faktiskt något för folk i bolaget och då tittar man på vilka linjer som drar in pengar och NÄR dom drar in pengar. Sen styrs priserna av utbud och efterfrågan och trots att priserna är så höga enligt dig så har Ryanair högst load factor i Europa (och Sverige för den delen) så uppenbarligen är det något som görs rätt eller?
Sen är point to point Ryanairs affärsidé och därför erbjuder dom inte bokning av transfer, tycker jag som anställd att detta är rätt? Det låter jag vara osagt men affärsidén är vad den är och det har funkat hittils.
Sen undrar jag, vad är egentligen skillnaden på service annars gentemot andra bolag? Ombord är servicen på SAS eller Norwegian knappast bättre? (Detta är inte för att dra ner SAS eller Norwegian det är för att få folk att förstå att man inte ska spotta på hårt arbetande kabinpersonal bara för dom bär RYR-uniform)
Ha en bra dag!
Ändå väljer folk att flyga med Ryan, så deras affärsidé är nog mycket god.
Detta inlägg refererar till vad som gällde före/under pandemin. Då hade man ca 60% piloter som var egenföretagare. Vilket var mycket tur för Ryanair.
Du skriver “Ryanair är by far det starkaste bolaget på marknaden just nu, ingen gör så stora vinster som bolaget gör nu efter Covid”
Ryanair tar således oförskämt mycket bra betalt av sina kunder. Man annonserar ut ett mycket lågt pris men de flesta får betala betydligt mer än utannonserat pris.
Den service nivå man har är mycket låg.
Man kan i huvudsak endast boka punkt till punkt resor mycket besvärande. Antal flygningar till en ort är i flesta fallen färre än en per dag.
Russinplockare!
Men lägg av…Ryanair är by far det starkaste bolaget på marknaden just nu, ingen gör så stora vinster som bolaget gör nu efter Covid, och alla gjorde förluster under Covid så är väl inget konstigt att det största bolaget kostar mest när operationen inte är igång?
Och påminner igen att 60% av piloterna på Ryan är inte egenföretagare…då detta inte tycks sitta hos folk…
//En direktanställd pilot
Sv Urban. Ryanair har haft några “hack i vinstkurvan men har en enormt stor kassa och en mycket stark balansräkning så det har inte märkts i deras finanser. SAS gick i Chapter 11 för att de var konkursmässiga och skyddas nu tills (eller om) de lyckats ragga nya investerare. Utsikterna är mycket dåliga och allt annat än en konkurs är en sensation. Detta betyder inte att varumärket SAS behöver försvinna. Helt nya ägare kan ta över och bilda ett livskraftigt (dvs med inhyrd, lojala och inte strejkglad flygpersonal) bolag med varumärket SAS.