Arlanda två timmar innan?
Vi rekommenderar att du kommer två timmar innan avgång till Arlanda.
Det är vad det står på alla avgångar från Arlanda när man tittar på Swedavias hemsida.
Hur kan det vara rimligt att det ska ta två timmar att ta sig till ett flygplan som egentligen är 10-15 minuter att gå till?
svar
Förstår inte riktigt vad som är ineffektivt idag?
SAS kör nästan bara från E och F både inrikes och utrikes så nästan all trafik är redan samlad. Kommer man från Umeå och ska till Göteborg är det ytterst sällan långt att gå.
Sv Ba. väldigt få av de som kommer med flyg från norra Sverige skall vidare ut med utrikes. Siffran ligger på mindre än 20 % kanske nedåt 10 %. De flesta på transfer skall vidare inrikes. Knappast någon kund flyger inrikes från södra Sverige för att transferera till utrikes. De väljer CPH. Inrikesflyget på Arlanda är idag mycket ineffektivt och avskräckande för kunderna. Terminal T4 byggdes (som någon påpekade i tråden) för ett effektivt inrikesflyg. Swedavia men även SAS/Norwegian verkar strunta i eller inte förstå kundernas krav på enkelhet och effektivitet. Även trafken till och från OSL skulle kunna ligga i T4 (med en pop-up butik som säljer billig sprit och cigaretter till OSL-flighterna).
SAS som är överlägset störst på Arlanda har nästan alla flygningar från E eller F pirerna. Samlat och bra.
Varför komplicera och lägga inrikes långt bort på C? (Gamla T4). Låt lågprisbolagen vara där som nu vars kunder gör nöjesresor och inte är lika tidspressade.
Arlanda ligger ju i Sverige, där nästan allt fungerar ineffektivt, Arlanda inte undantaget. Lägg därtill alla illa designade terminaler och vandringsleder.
Om man ska jämföra olika Transportsätt så måste man ta med den totala tiden inräknat till exempel incheckning. Tror det visar sig då att Inrikesflyget har svårt att konkurrera med andra Transportsätt på sträckor upp till 40 mil
sv Andreas. Det är väl kundernas upplevelse och service som är viktigast? Flygbolagen och flygplatsen klarar säkert av att bussa passagerare till någon flight per dag eller flytta ett par flygplan om dagen. Gör om och gör rätt. Dagens lösning är ofattbart dålig. Mycket konstigt att SAS (och Norwegian) är så ointresserade att ta fighten med Swedavia.
Tim: Problemet är att det i många fall inte är flygplan som är dedikerade till att flyga inrikes. Norwegian och SAS kan ankomma från inrikes, men så fortsätter samma flygplan vidare utrikes. Då kan man inte ha dedikerade gater i T4 för inrikes och T5 för utrikes.
T4 byggdes för att bli ett uppdaterat Bromma, lika smidigt och snabbt men snyggare. När det sedan blev först 25% kontroll av inrikes passagerare funkade det OK, men med införandet av 100% blev säkerhetskontrollen en nödlösning som fungerade dåligt. Det skulle gå att göra mycket bättre idag men Swedavia verkar inte vara intresserade.
Swedavia borde göra T4 till inrikes men behålla gången mellan terninalrrna. Checken och bagagband för inrikes på fyran. Ska man vidare, gå i gången
Inrikes rasar för det är säkrare att åka till Marioupol än Sthlm nu för tiden. Att åka Umeå/Luleå till Gbg/Malmö över dagen är inte försvarbart när digitala lösningar finns.
Instämmer i ert resonemang.
Prio ett borde dock vara att få bort SLs-Stationsavgift. Det är orimligt dyrt att åka kommunlat till Arlanda. Idag kostar en SL enkelbiljett + stationsavgift 190kr/enkel. Arlanda Express tar 340kr/enkel.
Bort med Stationsavgiften och se till att SLs pendeltåg går var 15 minut mot både Stockholm C/söderut och Uppsala.
Helt otroligt att detta inte är prio.
1: Nu finns ju smitväg så man slipper köpcentret
2: Trodde inrikesflyget bars av affärsresenärerna. Förstår inte hur folk på allvar menar att de är priskänsliga för arlanda express, tillåt mig skratta.
3: Jag vill minnas långa köer genom security på T4, det var ingen höjdare det heller…
4: Precis som föregående talare så parkerar jag bilen max 1h innan avgång och det har aldrig varit några problem.
Detta är en av huvudorsakerna till att svenskt inrikesflyg faller som en sten. Swedavia tvingar alla passagerare inklusive inrikespassagerare att slussas genom det helt meningslösa och svindyra köpcentret även om de skall flyga en resa över dagen inrikes. Detta i kombination med de hutlösa priserna på det privata monopolet Arlanda Express och stationsavgift som betalas av Sl/SJ/UL-passagerare direkt i fickan till Arlanda Express privata monopol gör att Arlanda kommer att fortsätta sin kräftgång.
Återöppna terminal 4 enbart för inrikes som det var byggt för på 80-talet när Linjeflyg flyttade till Arlanda och SAS inrikesflyg också huserade på terminal 4. Korta incheckningstider, korta promenader från parkering och inga meningslösa butiker. Dags att byta ut hela ledningen på Swedavia/Arlanda som lyckats med konststycket att förstöra både flygplats och svenskt inrikesflyg.
Så skriver man bara för att ingen ska kunna skylla på köer eller annat.
Oftast är säkerhetskontrollen 0-5 minuter. Jag brukar vara där en timme innan och får alltid sitta och vänta i gaten.