Denna forumtråd handlar om följande nyhet:
Ombord Ryanair från Palma till Stockholm
Sitter och tittar på resor nästa år, 5.500 med Ryanair eller samma destination med med andra bolag 10.000. Vad väljer man?
svar
Ryanair borde ta mer plats i Sverige. Hoppas på inrikes.
Det beror på vilka andra bolag du överväger.
Tuill att börja med blir Ryanairs biljettpris aldrig det som du ser först. Man måste ganska långt in i bokningsprocessen för att få det rätta priset, vilket ofta är betydligt dyrare än vad som annonserades. Det builliga priset går barta att få om du enbart reser med en liten handbagageväska (typ fjällräven rygga).
Personligen väljer jag bort Ryan eftersom de “billiga” biljetterna till stor del bekostas av personalen på olika sätt. De har många oerfarna piloter med stora skulder för vilka det tar många år innan de börjar tjäna pengar (lön-skuld). Kulturen är “management by fear” och ett misstag leder ofta till avsked.
Kabinpersonalen har mycket mycket låga löner.
Dina pengar hamnar i utlandet och de få skatter som betalas går inte till det svanska samhället.
Förslagsvis väljer du Norwegian i första hand och SAS i andra hand. Man kan kritisera även dessa bolag men överlag är personalen sjysst behandlad med skandinaviska vilkor och skatten hamnar i Sverige/Skandinavien.
“at”thomas
Southwest’s personale er vel fremdeles ansatt i Southwest.
Ryanair’s bakkepersonale er ansatt hos kontrakters (handlingsbolag).
Kjenner man til hvordan en Ryanair-flyging gjennomföres, klarer man å være fornöyde i de fleste tilfeller ved å bli fraktet(!) fra A til B for en ganske så billig penge. Ca 200 mill enkeltreiser per år tar ikke feil !
Ryanair var i starten en ren kopia på dåtidens Southwest med ett gigantiskt undantag, Ryan glömde helt bort att kopiera det som Southwest var mest kända för – sin fantastiska ”bubbliga” personal som var och är branschens kändisar med tiotusentals klipp på t.ex. YouTube. Ryanair har gjort sig mest kända för att hata sina kunder och den största meriten med att ha jobbat där är att personen förhoppningsvis insett hur illa det är… Men Southwest är hårt pressat både upp- och nedifrån och till sommaren börjar man ta betalt för önskad sittplats och baggage bland nästan alla kunder. Vi får se om det funkar!?
Nu tror jag Ryanairs PR-avdelning varit framme?
https://www.flygtorget.se/nyheter/ombord-ryanair-fran-palma-till-stockholm
Ryans affärsmodell är en direkt kopia av Herb Kellehers skapelse South West, bolaget startade tidigt 70 tal när flygtrafiken var reglersd i USA. Oleary var där och lärde sig, en flygplanstyp alltid hög kabinfaktor man säljer ut flighterna till nästan sista plats även om man får sänka sig till 59 39 usd. Så gör även Ryan men inte SAS.
Strikt affärsmodell utan excesser, bara point to point flygningar inga riskfyllda satsningar. Bolaget levererar bra löner har avtal med flera fack här borde bolag gå i lära kopiera implementera.
Branschen här borde ödmjuka sig, men man kör sitt race in i väggen, betalar nu ockerräntor, advokat kostnader på miljarder, för vadå för att undvika konkurs? varför inte förebygga det prekärs läget med att i tid vända bolaget så man tjänar pengar göra som SW och Ryan.
SAS har ju haft tid på sig bolaget är väl en 70 år.
Ryan anställer dessutom, SAS avskedar.
Ja, antar att Johan råkat ut för något obehagligt vid flygning med Ryan. Jag tycker dom är bra, jag har flugit massor med Ryan, aldrig varit problem, inte ens då det blivit “problem”, tror bara att det är det negativa som tas upp här på forumet, och andra forum, och av media. Kan tänkas att Ryan har ett antal ärenden hos ARN, men dom har också överlägset mest passagerare jämfört med dom flesta andra här i krokarna, det säger väl något antar jag. Folk gillar att flyga med Ryan, dom får mycket för pengarna, det är billigt, speciellt om du bara behöver ha en ryggsäck med dig för att dra till Stockholm över dagen, eller liknande. dryga hundringen med Ryan, nära 2000 spänn på något annat bolag jag jämförde med samma datum och avgångstid. Tjänar man mycket pengar som bolag har man råd att klassa ut andra och kan ta ett antal biljetter med förlust. Det är bra tycker jag, då blir det ju som sagt billigt för mig när jag ska upp och hälsa på gubbarna kontoret.
Jag har haft försening med Ryanair i 7h under dagtid i Neapel. Det erbjöds vouchers till mat och dryck som gav rikliga mängder. Dessutom skickades ett e-postmeddelande ut att man kunde ansöka om ersättning enligt EU 261/2004. Pengarna (400€) per person fanns på kontot efter 9 dagar. Det enda problemet var att personalen på plats i Neapel hade stora problem med att svara på resenärernas frågor om ersättning. Annars löstes allt smidigt från Ryanairs håll.
När det väl blir förseningar eller inställda flyg så får du se varför
Aldrig riktigt förstått vad problemet med Ryanair är, sällan inställda flyg, bra service för pengen man betalar, de flyger dig säkert från A till B, vad mer önskas? Alltid varit super nöjd med Ryanair, bland de bättre bolagen där ute!