Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

XFly bryter med SAS- skapar glapp.

Tråden startades av ABC

Xfly bryter med SAS OCH BRA kommer inte in förens i januari. Trafik dras in på bl.a. Sundsvall men även andra destinationer under november och december.

Publicerad den 2024-09-25 16:26
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

@Andreas
2024-09-29 14:22

Bamboo Airways är ett flygbolag med stora ekonomiska problem. De fick lämna tillbaka flertalet flygplan pga uteblivna betalningar. Efter det hyrde man in Nordicas enda A320. Så frågan är hur bra det kontraktet verkligen betalar. Nordica/Xfly har två flygplan i produktion efter november. Blir spännande att se vad man tänkt göra med övriga 16 samt crew.

Pnf
2024-09-28 16:22

@Andreas
Xfly har haft några kortare uppdrag åt Wideröe när de haft flygplan på service och liknande. Nu flyger man en linje mellan Bergen-Kristiansand med en CRJ.
För Bamboo i Vietnam har man en A320 via Nordica som varit där ett år eller så. Alltså inga “nya kontrakt” eller några nya uppdrag som man vill få det att låta som.

Andreas
2024-09-28 15:32

Kul med Widerøe och Bamboo! Imponerande att de lyckas få uppdrag vid en trögare tid tid på året, men det är väl inte orimligt det är efterfrågan på flygresor under vintern i just Norge och Vietnam. Vet någon vad det är för linjer man kommer att flyga för uppdragsgivarna? Och är det CRJ eller ATR?

pf
2024-09-28 14:03

F-28, det trenges nok en bookingsplattform, sas.xx

F-28
2024-09-27 13:01

Enligt besked till alla dementerar VD på XFly på-
står det i svensk media att XFly avbryter tidigare.
Man ämnar fortsätta SAS-flygningarna ett tag till framöver.
Det är fortsatt så att SAS sade upp avtalet först.

@crj
2024-09-27 09:58

Troligen för att Arlanda ligger längst ner i prio.

@Pilot
2024-09-27 09:16

Stor risk att piloter och cabincrew hittar andra jobb inom kort och bara lämnar. Svårt att motivera en uppsägningstid när det ev inte finns något kvar. Även om Xfly hittar nya kontrakt så blir det inte där crew har baser idag. Så svenska/danska löner är nog bara glömma. Pendlingskontrakt med Estnisk lön. Samtidigt som Air Baltic utvidgar sin bas i Tallinn och många ester söker dit.

Pilot
2024-09-26 23:28

Xfly säger att SAS oväntat bröt avtalet, troligen för att rädda sitt egna flygbolag och samtidigt BRA genom att mer eller mindre få monopol på inrikesflyg (bortsett från Amapola/jonair så klart).

De har i dagsläget EJ valt ny operatör däremot har de 10+ aktörer bland annat finnair, air corsika, ett bolag i Vietnam och ett par till i Europa som var lite mindre.

Fakta
2024-09-26 19:57

Nu tycks all trafik med Xfly (även CRJ9) för SAS helt borttagen. Snacka om att skapa kaos…. Förstår dom inte att kunderna hittar andra resvägar och att det blir väldigt svårt att vinna tillbaka varje förlorad passagerare?

Fakta
2024-09-26 10:37

Om det nu endast är ATR72 från XFly som försvinner är det uppskattningsvis sju maskiner som försvinner ur SAS produktion. Förutom Sundsvall ser det ut att beröra trafiken från Arlanda främst till Åbo, Visby och Ronneby samt från Kastrup till Ålborg och Århus samt enstaka avgångar från Köpenhamn till Göteborg, Hamburg, Hanover och Oslo Torp.

Crj
2024-09-26 10:08

Har också hört att Xfly relativt nyligen förnyat avtalet gällande sina CRJ med SAS på Arlanda. Konstigt att de bara några månader senare är ute ur leken och själva vill avsluta allt så snabbt som möjligt.
Varför kan inte SAS få in en ACMI leverantör för några månader under lågsäsong istället för att ställa in alla resor till utvalda destinationer.

@@AA
2024-09-25 21:12

Pratade med en anställd på Xfly för ca 5 veckor sen där jag då fick höra att de hade avtal på CRJ fram till 2029 som förlängs löpande per 5 år.

Sen kan jag inte tala för att detta är sanning, utan enbart det jag fick höra från dem.

RödNäsan
2024-09-25 20:23

Avslutar Xfly avtalet och slutar flyga helt för SAS. Både CRJ och ATR?
Man undrar vad Xfly har i kikaren. Antingen så är man nära konkurs/nedläggning eller så kanske man räknar med att folk lämnar på löpande band och man inte kan hålla igång produktionen. Konstigt agerande.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sas-staller-in-alla-flyg-mellan-sundsvall-och-stockholm

SAS kan bara ta in någon Wet Lease operatör i en övergångsperiod. Att ställa in all trafik på destinationer är inte proffsigt.

@AA
2024-09-25 19:08

Lika bra att rycka bort plåstret så fort som möjligt, detta öppnar kanske för att BRA försvinner från BMA redan i början av november och börjar flyga för SAS. Någon här kanske vet om det är bara XFly ATR72 som försvinner från SAS utan även XFly CRJ9? Om jag inte har helt fel flyger XFly ca sju ATR och sex CRJ9 för SAS.

Att någon skulle få ekonomi från BMA känns mindre möjligt. Regeringsflyg, affärsjet, ambulansflyg och privatflyg funkar nog bra.

Kalle
2024-09-25 17:13

Det fanns en klausul i kontraktet med Xfly som gör att dom kan sluta tidigare.
Hade SAS kunnat hade dom nog väntat att gå ut med byte av leverantör men BRA var ju tvungna att informera sina kunder.

Cityjet slänger in 2 extra kärror från slutet av Okt men det räcker inte allt.

aa
2024-09-25 16:36

Varför kunde inte SAS väntat två månader med att ta bort xfly?
Det här visar ju bara att SAS nuförtiden skiter fullständigt i
Arlanda och inrikesflyget, när man behandlar sina kunder så här.

Svenskt inrikesflyg börjar mer och mer likna ett u-lands.

Kul det vore om Xfly satsade fullt själva på Bromma
från januari med de tidigare SAS flygplanen.
Kanske under namnet Nordica som de
tidigare använda för norrlandstrafiken i Sverige.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500