Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Design av Svenska banändar

Tråden startades av FJ

Med tanke på olyckan i Sydkorea och en betongmur i slutet på banan. Hur ser banändorna ut i Sverige ifall ett flygplan skulle kana av banan i hög fart?

Publicerad den 2024-12-30 23:03
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

2025-01-01 12:47

Kravet är att banstråket ska gå ut 60 m bortanför banänden. Efter stråket ska en RESA (Runway End Safety Area) finnas på minst 90 m, rekommenderat 240 m. Totalt alltså 150-300 m utjämnad yta i banans förlängning. Detta lär uppfyllas på de flesta flygplatser i Sverige och även internationellt. Dock är inte syftet med denna yta att bromsa upp ett flygplan som åker av i full fart efter en buklandning. utan förutsätter avåkning i en mer modest fart med hjulen ute. Avåkningen i Sydkorea skedde i en fart som troligen var likvärdig med eller t.o.m. högre än normal landningshastighet. Något liknande har nog aldrig skett.

Rapportera
FJ
2024-12-31 21:39

Jaja ni fattar vad jag menar

Rapportera
@FJ
2024-12-31 18:35

På Bromma åker man rakt in i kaklet, rättare sagt rakt in i KakelDax butik.

Rapportera
ESSB
2024-12-31 16:42

Landar du Bromma rw 12 och inte hinner stanna innan banan är slut åker du över Ulvsundavägen och in i husen på södra sidan av vägen.

Det är ca 300 meter samma avstånd som det var till muren i Sydkorea.

Det är nog bäst om vi stänger Bromma!

Det har tidigare hänt att ett mindre flygplan haft problem med bebyggelsen.

Rapportera
sv FJ
2024-12-31 14:20

Åyerigen: Muren var inte i banändan. Utan 320m efter banänden!!

Rapportera

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500