Design av Svenska banändar
Med tanke på olyckan i Sydkorea och en betongmur i slutet på banan. Hur ser banändorna ut i Sverige ifall ett flygplan skulle kana av banan i hög fart?
svar
Kravet är att banstråket ska gå ut 60 m bortanför banänden. Efter stråket ska en RESA (Runway End Safety Area) finnas på minst 90 m, rekommenderat 240 m. Totalt alltså 150-300 m utjämnad yta i banans förlängning. Detta lär uppfyllas på de flesta flygplatser i Sverige och även internationellt. Dock är inte syftet med denna yta att bromsa upp ett flygplan som åker av i full fart efter en buklandning. utan förutsätter avåkning i en mer modest fart med hjulen ute. Avåkningen i Sydkorea skedde i en fart som troligen var likvärdig med eller t.o.m. högre än normal landningshastighet. Något liknande har nog aldrig skett.
På Bromma åker man rakt in i kaklet, rättare sagt rakt in i KakelDax butik.
Landar du Bromma rw 12 och inte hinner stanna innan banan är slut åker du över Ulvsundavägen och in i husen på södra sidan av vägen.
Det är ca 300 meter samma avstånd som det var till muren i Sydkorea.
Det är nog bäst om vi stänger Bromma!
Det har tidigare hänt att ett mindre flygplan haft problem med bebyggelsen.