Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Gate Arlanda

Tråden startades av Passagerare

Hur bestäms vilken gate man ankommer till egentligen?
Landat flera gånger sen kväll och natt och massa tomma gater men ändå ankommit så långt bort det bara går.

Publicerad den 2025-02-10 11:12
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Rampen Arn
2025-02-26 21:26

Sv Jan
DY vill ha sina plan på pir B och Pir C i första hand

Pilot
2025-02-10 19:16

Det beror på var planet ska sen efter den flighten du var på. Om planet ankommer från tex Köpenhamn och planet ska sen till non-Schengen område så finns det stor sannolikhet att planet kommer parkeras på F-piren där dom har kombi-Gates.

Det går även såklart att flytta flygplanet med en tug men det måste beställas och betalas för.

Jan
2025-02-10 18:25

Stämmer inte riktigt.
Ankommit med Norwegians B737 till F pir E pir C pir.

Swedavia
2025-02-10 11:19

1. Flygplatsens layout: Flygplatsen har ett specifikt antal gater, och varje gate är ofta kopplad till en viss terminal eller en viss typ av flygplan (t.ex. stora eller små flygplan). Flygplanets storlek och typ påverkar alltså vilken gate som är lämplig.

2. Flygplansstorlek och typ: Större flygplan, som långdistansflyg, kan behöva parkeringsgater som är utformade för större fordon, medan mindre regionalflyg kan använda mindre gater.

3. Tillgänglighet och kapacitet: Gatekapaciteten beror också på om den är ledig vid rätt tidpunkt. Om flera flygplan anländer samtidigt eller om det är högtrafik, kan det krävas en viss flexibilitet när det gäller gateallokering.

4. Tidtabell och samordning: För att undvika förseningar och säkerställa att passagerare kan byta plan smidigt, försöker flygplatserna planera så att flygplan som anländer från olika destinationer inte blockerar varandra.

5. Flygbolag och allianser: Vissa flygbolag och deras allianser föredrar att få sina flygplan parkerade vid specifika gater eller terminaler för att underlätta ombordstigning och avstigning för sina passagerare, eller för att det finns samordning med andra flyg.

6. Säkerhetskrav och specifika behov: Vissa flygplan kan ha särskilda krav på t.ex. rampanordningar, bränsleuppladdning eller särskild utrustning för passagerare med nedsatt rörlighet, vilket också påverkar valet av gate.

Ramptornet
2025-02-10 11:01

Var flög du ifrån och med vilket bolag?

ESSA
2025-02-10 10:58

Utmärkt fråga. Miljö- och kostnadsmässigt onödigt?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500