Någon som förstår ANA:s seghet?
All Nippon Airways har ju aviserat Stockholmstrafik fr o m vinterprogrammet 24.
Varför har de ännu inte öppnat bokningen? Går de inte miste om de som redan nu bokar Japanbiljetter för höstlov, vintern och ”våren i Japan”?
Eller kan deras strategi förklaras på annat sätt? De har ju redan anställt folk i Stockholm.
svar
Nu när SAS har lämnat Star Alliance så undrar man lite hur man tänkt kring feed/connections till Arlanda(ARN)-Haneda(HND), speciellt när planet lyfter rätt tidigt (andra Star Alliance flyg anländer sent kvällen innan så blir en lång connection)?
Är rätt säker på att HND-ARN har väldigt bra underlag för feed men kanske är som Qatar och Emirates att marknaden är såpass stor att det blir fullt ändå (+ låga 3 dagar i veckan till att börja med), säteskapaciteten på deras konfiguration är inte stor heller på 787-8 (184 säten på den minsta varianten).
Är det någon som vet hur bokningsläget ser ut de första veckorna? Kul att det nämns att 787-9 med högre kapacitet är tänkt att användas till sommaren!
Brukar inte Asien-flighter avgå på eftermiddagar för att anlända destinationen på morgonen eller förmiddagen?
I så fall tror jag inte på denna flight!
I likhet med pf , tror inte jag heller på attANA kommer lyckas med den här linjen, om man har avgång vid 09:30 från ARN .
Det kommer inte att funka för alla transfer resenärer
Mälardalens potential för direkt långlinjer är kraftigt överskattat.
Vad i Jösse namn gör dessa turister vintertid i respektive stad/land. Affärsmännen flyger väl i högre klass.
Positiv överraskning vad gäller bokningar, nu är det 76 dagar till rutten startar och redan nu är en ARN-HND och två HND-ARN flighter fullbokade i economy.
@pf,
v.g. les mitt siste innlegg en gang til ! Jeg trekker ikke inn CPH.
Japanskt ägande av Hitachi energy som expanderar med en helt ny fabrik och utbyggnad av fabriken i Ludvika samtidigt som man expanderar forskningsverksamheten i Västerås genererar nog en del trafik.
Man ökar antalet anställda med 1000 per år.
hvorfor skulle ruten gå bedre på cph i vinter? større transfer på arn enn på cph (norge 5mil, finland 5mil, baltic ca. 6,5mil). cph har bare ham. sk skal starte got-jfk igjen slik at du kan fly got-jfk-yul/yyz
@pf du svarar på en kommentar som jämför frekvensen på långflygningar mellan ARN&CPH och blir sedan förvånad över att personen dragit in CPH? Utöver det; ganska relevant jämförelse om du frågar mig, tydlig redovisning av vart efterfrågan finns på riktigt.
Linus, diskuterer vi ikke Arlanda, jeg forstår ikke å trekke inn CPH her ??
“Sv. Andreas”:
Du har missförstått mig. Låt mig vara övertydlig: Argumentet att en Japan-linje är befogad p.g.a. Kina-linjers existens (och deras varande under pandemin…som till ~99% var p.g.a. etniskt resande) är milt uttryckt inte helt genomtänkt. Allt jag gjort är att skjuta ned det.
Det kan finnas en massa anledningar till att motivera en Japan-linje till såväl Stockholm som Helsingfors och Köpenhamn, men de har ingen koppling till andra linjer till Kina.
pf, stämmer, du verkar även missat att ethiopian tarmed sig VIE på rutten? Eller ja, tvärtom (ADD-VIE-CPH-VIE-ADD)
Så Finland och Danmark är är överfullt med japaner och japanska företag, eftersom JAL, Finnair och SAS trafikerar sedan länge?
Jag förvånas över jämförelsen med Air Chinas PEK-linje.
Sverige har många, många gånger större handel med Kina än med Japan. Japanskt ägande av t.ex. stålverk som nämns nedan genererar inte heller mycket resande.
Tänk dessutom på antalet kineser som bor här. Vi har ungefär lika många i Sverige som är födda i Kina som i Norge eller Danmark. Lägg till andra generationens invandrare. Japanfödda i Sverige är däremot ungefär lika många som Kuwaitfödda.
Linus, har du for Ethiopean tatt med den “norske delen” ? Ruten er en kombinasjon mellom OSL og ARN !
AC, ja sommertrafikken bör gå bra, men hva skjer i höst og vinter ?
Arlanda/ Stockholm/ Sverige är inte hett för ANA.
Det är en linje som kanske kommer att gå runt ekonomiskt, en satsning som ingen vet om den kommer bära sig hela året. Det kanlätt bli så att den blir en säsong linje
@B ”verkar gå ok.”? Airchina har som sagt flugit i decennier och har etablerat ett eget bolag (AirChina Sweden), rutten flyger året om och dagligen från mars till oktober. Rutten är så lönsam att AirChina körde den över pandemin och var även då nästan alltid full. Att rutten ”verkar gå ok” är verkligen ett mesigt statement.
Om ANA: Flera rutter som t.ex ethiopian, delta, airchina och thai(vinter) flyger i högre frekvens på ARN än på CPH, tror faktiskt det handlar om att starta rutterna från första början för att senare halvchockas av pax efterfrågan, Aircanada går tydligen långt över förväntan som exempel och tror så även kommer vara fallet för ANA.
Till B
Det är med kinesiska flygbolag som med kinesiska el-bilar, statligt subventionerade i syfte att överta marknaden, oavsett lönsamhet.
Och varför har då inte japanerna gjort detsamma?
Finland och Danmark har ju haft denna trafik i decennier, är inte allt detta ett stort svenskt misslyckande?
Nordens största land utan trafik till Japan, tycker jag visar betydelselös heten vad gäller såväl land som huvudstad.
@DEF, Stockholms-området vil neppe alene bidra til at ANA’s linje blir lönnsom over hele året. Jeg er i stort tvil om trafikkgrunnlaget er höyt nok der alene.
I sommermånedene kan japanske turister i grupper skape lönnsomhet. Ja, men den skal leve over hele året.
Selv om jeg personlig er tilhenger av at fly skal i lufta “for det er der man tjener pengene”. En returavgang fra ARN kl 09.35 blir alt for tidlig. For de förste, det finnes alt for få seter ledige på de tidlige morgenfly inn til ARN. For de andre, man må opp i firetiden på natten for å rekke tidlige morgenfly inn til ARN, og det tredje, nå vil ANA være avhengige av en tidligere alliansepartner, og den(SAS) priser connection for dyrt ift konkurrenter.
Nå er det ikke SAS som flyr langt i dette tilfelle, men jeg tror likevel fler bör seg på det konseptet Finnair har bygget opp rundt Vanta, spesielt connections.
Jeg har vondt for å se ANA, med det konseptet vi kjenner i dag, på ruten W25/26.