Vanliga SAS snart borta på ARN
Av dagens (20/9) 131 SAS-flygningar från Arlanda görs endast 25 av vanliga SAS. Resten görs av Connect, Link, Smartlynx/Smartwings, Nordica/Xfly, Cityjet och Air Baltic. När läggs besättningsbasen ned?
svar
Större chans att en pilot från Ryan på Arlanda snackar svenska idag än en SAS pilot, så undrar vart också vart sjutton tog de svenska SAS piloterna vägen?
Nästan alla länders Main Carrier kräver lokala språkkunskaper.
SAS frångår detta och bjuder in alla att söka arbeten hos dem och tar bort språkkrav. Ett sätt att dumpa den skandinaviska modellen och löner för flygande personal. Sedan pandemin har SAS drivit ett “race to the bottom” för flygande i företaget. En tråkig utveckling i Skandinavien. Det går snart inte att leva på att vara flygande med de stora investeringarna utbildningen kräver. Tror det kommer bita dem i baken.
Man blir nästan förvånad nu för tiden när man hör en skandinavisk pilot på radion
Var har alla tidigare SAS piloter tagit vägen?
På SAS hemsida ligger två annonser ute för Arlanda, en har skandinaviskt språk / engelska som krav och den andra annonsen krävs enbart engelska. Så jag antar att det rekryteras till både SK och Connect på ARN! SK kräver fortfarande att crew ska kunna ett skandinaviskt språk utöver engelska, på Connect är det endast engelska som är krav.
Så klart att bolagen kommer bli ett, allt annat är bara galet. Sen vilket det bli det återstår att se
Vart hittar jag att SAS main söker crew? Hittar bara Connect
Rykten säger att Connect och Scandinavia ska kunna flyga tillsammans…spännande att se….
Basen blir nog kvar, men i connects regi.
Då kan jag informera att idag körs 27 avgångar från ARN av ”Riktiga SAS”. Dessutom ska det anställas mer crew till våren. Så om bolaget överlever, blir nog basen kvar.
Har också hört ”rykten” om att det läggs ned.
Kommer inte att läggas ner.
Smartlynx har snart flugt klart för SAS.
Xfly, connect, link samt SAS ¨main¨ har samma crewrum, samma OCC osv.
Varför skulle det läggas ner?