![Featured article image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fweb.flygtorget.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fbild_20210211092856.jpg&w=3840&q=75)
Ny satsning på flygfrakt från Luleå
Publicerad den 11 februari 2021![Korean Air Cargo](/illustrationer/default.aspx?ID=7550&Bild=bild_20210211092856.jpg&Height=211&Width=370)
Kommentarer
Of det är helt rätt man måste ha Cargo i två riktningar. Men varför startar inte Sverige laxproduktion, det är ju svensk sill strömming som är födan för den Norska laxen. Den Norska laxen är dessutom ofta drabbad av parasiter och olika antibiotika måste sättas in. Det här ska jag undersöka. Det är inga problem att hitta Cargo hit från Asien, finns hur mkt som helst.
Detta är intressant.
transportsegmentet. Vi i Norge kan ta fisken ut fra EVE, som QR nå gjør 3-4 ggr per uke. Lenger nord kan frakten tas ut av LKL, det jobbes med alternativ ut fra TRD, og hovedtyngden går fra OSL.
Jeg tror disse transporter i dagens situasjon er vel gjennomtenkte rent logistiske, og man må også ha en baktanke om at man bør ha laast også den andre veien. F.eks tågene Narvik – Oslo har mat og utstyr i retur, så det er ikke bare bare å stoppe de ved Kallax .
Att ingen räknat på detta Ryska air bridge flyger fisk från nord norge med B747C från Oslo över Ryssland mot Asien, en enorm omväg, från LLA går det att flyga över N Polen till Japan och Korea behöver inte Ryskt luftrum.
Qatar flyger även mot Asien över omvägen Doha
Ingen åsikt om vad som är rätt eller fel vs Greta m.m.. Men tåg från Narvik till Oslo måste gå via Sverige och passerar Boden, typ 50 km från Kallax. Så det vore väl smart att flyga ut därifrån ?
Det är lax som ska från Norge till Japan och Korea. Vore det inte smartare att flytta laxproduktionen till kalla vatten i Ochotska Havet, Alaskagolfen, Berings Hav eller att bygga bassänger?
Det går ett par långa containertåg varje dag till Oslo från Narvik och nu har man börjat med tåg Narvik-Malmö.
Det här kommer mp aldrig godkänna.
Ingen fisk kan väl gå från norr om Polcirkeln till Oslo på lastbil, tar ju evigheter.
Det flyg ju nu DHL A300 Lakselv – Oslo, kan man sno den trafiken till Kalax är det bara å gratulera.
Skeptisk.
Qatar Emirates Etihad har full cargoplan, men inte SAS.
Norrmännen har investerat i nya frakt terminaler på Gardemoen, går dagliga c747 därifrån
att inte SAS hängt på detta med LLA för länge sen, skulle nu haft en fungerande Cargo division, med egna cargoplan, som tjänat pengar i dessa coronatider. Framsynthet 0
Såg Qatars flyg från Evenes på Flightradar24 och funderade vad det egentligen var för ett flyg. Tror det var med en A350. Nu har jag fått min förklaring. Ren fraktflyg alltså.
Men det är märkligt att Kallax inte har utnyttjats fullt ut. Och transportera varorna med lastbil till Oslo och Helsingfors, helt vansinnigt!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten