Featured article image

Ny satsning på flygfrakt från Luleå

Publicerad den 11 februari 2021
Kommentarer
Fisk och skaldjur från norra Norge är en enorm exportindustri i Norge. Nu kan det bli tal om att en del av de volymerna ska flygas ut från Luleå. Det skulle i så fall återuppväcka flygplatsen som en frakthub.
Korean Air Cargo

Korean Air Cargo

 

Kallax i Luleå ligger perfekt till geografiskt och borde bli ett nav för frakttrafiken mellan USA och Asien. Så var tanken för drygt 20 år sedan vilket bland annat gjorde att Luleå numera har landets längsta bana, 3 350 meter. Men bortsett från ett antal flygningar med Korean Air Cargo rann hela projektet Kallax Cargo ut i sanden.
Men nu finns planer på att åter öka den i dagsläget blygsamma frakthanteringen i Luleå. Under stora delar av förra året har arbetet pågått och nu räknar man med att komma igång med en regelbunden frakttrafik under våren i år. 
Det är den stora exporten av norsk ”sjömat” österut som ligger till grund för satsningen. Det är i sig en närmast gigantisk exportindustri främst lokaliserad till norra Norge. Enligt vissa källor produceras närmare 600 ton fisk och skaldjur per dygn, varav merparten går på export. Det skulle alltså i princip kräva ett tiotal fraktflygplan i storleksordningen B777 för att transportera ut de mängderna. Varje dag. Men fortsatt fraktas stora mängder med lastbil söderut från norra Norge till bland annat Oslo och Helsingfors innan det därifrån flygs vidare till i första hand Asien. Det har under årens lopp gjorts försök att, likt projektet Kallax Cargo, starta frakthubbar i norra Norge, bland annat i Alta. Men det har runnit ut i sanden så när som på kortare Ad Hoc-serier. I förra veckan flög Qatar ut 68 ton sjömat från Evenes, strax utanför Harstad i Norge.
Men nu vill ett norsk-svenskt logistikföretag minska tiden som lastbilarna tillbringar på vägarna genom att omdirigera dem till Luleå. Där ska lax och skaldjur lastas på fraktflygplan och flygas österut. Planerna är relativt långt gångna och en första serie med flygningar kan komma att genomföras under våren. 
I dagsläget är den internationella fraktflygkapaciteten ansträngd men en fördel är att godsflödena går från Asien till Europa. Omvänt finns kapacitet och ibland rena tomflygningar. Upplägget är alltså att de fraktmaskinerna, efter att de lastat av i till exempel Frankfurt eller Amsterdam, sedan flyger upp till Luleå och tar ombord fisken som ska till Kina, Japan och Korea. 
Går ekvationen i lås kan det bli tal om fasta 60 – 70 procent fasta flygningar veckovis kompletterade med 30 – 40 procent AD Hoc.

Kommentarer

thomas
2021-02-14 12:40

Of det är helt rätt man måste ha Cargo i två riktningar. Men varför startar inte Sverige laxproduktion, det är ju svensk sill strömming som är födan för den Norska laxen. Den Norska laxen är dessutom ofta drabbad av parasiter och olika antibiotika måste sättas in. Det här ska jag undersöka. Det är inga problem att hitta Cargo hit från Asien, finns hur mkt som helst.
Detta är intressant.

pf
2021-02-13 12:29

transportsegmentet. Vi i Norge kan ta fisken ut fra EVE, som QR nå gjør 3-4 ggr per uke. Lenger nord kan frakten tas ut av LKL, det jobbes med alternativ ut fra TRD, og hovedtyngden går fra OSL.

Jeg tror disse transporter i dagens situasjon er vel gjennomtenkte rent logistiske, og man må også ha en baktanke om at man bør ha laast også den andre veien. F.eks tågene Narvik – Oslo har mat og utstyr i retur, så det er ikke bare bare å stoppe de ved Kallax .

thomas
2021-02-12 21:44

Att ingen räknat på detta Ryska air bridge flyger fisk från nord norge med B747C från Oslo över Ryssland mot Asien, en enorm omväg, från LLA går det att flyga över N Polen till Japan och Korea behöver inte Ryskt luftrum.
Qatar flyger även mot Asien över omvägen Doha

Gurraberg
2021-02-12 11:55

Ingen åsikt om vad som är rätt eller fel vs Greta m.m.. Men tåg från Narvik till Oslo måste gå via Sverige och passerar Boden, typ 50 km från Kallax. Så det vore väl smart att flyga ut därifrån ?

ABC
2021-02-12 07:54

Det är lax som ska från Norge till Japan och Korea. Vore det inte smartare att flytta laxproduktionen till kalla vatten i Ochotska Havet, Alaskagolfen, Berings Hav eller att bygga bassänger?

/jes
2021-02-11 15:51

Det går ett par långa containertåg varje dag till Oslo från Narvik och nu har man börjat med tåg Narvik-Malmö.

Goopen
2021-02-11 13:48

Det här kommer mp aldrig godkänna.

zeke
2021-02-11 11:10

Ingen fisk kan väl gå från norr om Polcirkeln till Oslo på lastbil, tar ju evigheter.
Det flyg ju nu DHL A300 Lakselv – Oslo, kan man sno den trafiken till Kalax är det bara å gratulera.
Skeptisk.

thomas
2021-02-11 11:06

Qatar Emirates Etihad har full cargoplan, men inte SAS.

thomas
2021-02-11 11:05

Norrmännen har investerat i nya frakt terminaler på Gardemoen, går dagliga c747 därifrån
att inte SAS hängt på detta med LLA för länge sen, skulle nu haft en fungerande Cargo division, med egna cargoplan, som tjänat pengar i dessa coronatider. Framsynthet 0

Markus
2021-02-11 10:09

Såg Qatars flyg från Evenes på Flightradar24 och funderade vad det egentligen var för ett flyg. Tror det var med en A350. Nu har jag fått min förklaring. Ren fraktflyg alltså.
Men det är märkligt att Kallax inte har utnyttjats fullt ut. Och transportera varorna med lastbil till Oslo och Helsingfors, helt vansinnigt!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten