
Ryanair stänger efter ny skatt
Publicerad den 5 februari 2025Danmarks nya flygskatt infördes i januari och innebär att alla biljetter kommer få ett påslag på cirka 50 danska kronor. På Billundsbasen har två flygplan varit stationerade, och därmed försvinner ungefär 60 arbetstillfällen för piloter, kabinpersonal och flygmekaniker.
– Danmark är ett av få EU-länder som inte fått tillbaka sin flygtrafik på precovidnivåer. Denna skadliga flygskatt kommer att skada Danmarks anslutningsmöjligheter, turismjobb och ekonomi genom att göra Danmark hopplöst okonkurrenskraftigt jämfört med konkurrerande EU-länder som Sverige, Italien och Ungern som avskaffar sina flygskatter, säger Ryanair i ett uttalande.
Ryanairs Billundbaserade piloter och kabinpersonal har erbjudits tjänster på andra baser inom Ryanairs nätverk.
I övrigt går Ryanair fortfarande starkt. Ryanair Holdings (FR) har rapporterat en vinst efter skatt för tredje kvartalet på 149 miljoner euro, upp från 15 miljoner euro under tredje kvartalet förra året. Trafiken under kvartal tre ökade med nio procent till 45 miljoner passagerare. Observera att Ryanairs tredje kvartal löper från 1 oktober till sista december 2024.
Kommentarer
Stämmer det att Ryan planerar besättnings bas i Västerås?
Hoppas att Rajjan satsar på Svensk inrikes istället.
Helt rätt någon bland kommentarerna skrev.
De präktiga tanterna och klimatflickorna i Bryssel jublar över pålagor på flyget
Flyg är för de som har kunskap och är fina och har rätt värdegrund. En dröm att komma tillbaka till ett femtio- sextiotal, kongresser, stil och såklart gratis champagne på de nationella bolagen.
Usch för folklig flyg, hemester i tält ska plebejerna ha!
Hvis man ikke har råd til at betale 50 DKK ekstra for en flybillet, skal man spørge sig selv om man overhovedet har råd til at rejse
Fröppe…är det ok om Ryanair fakturerar dig mellanskillnaden? Det är ju bara 50 spänn..
Vi som nyttjar CPH kommer inte byta till varken MMX eller ARN pga några småpengar i flygskatt. Den spelar ingen roll.
Ryanair borde flytta sin bas på Kastrup till Malmö.
Slå ut det på miljontals passagerare så blir det ganska många paket cigg eller öl ska du se
50 spänn…inte ens paket cigg eller ett par bärs. Lägg ner tjafset!
Ryanair kan ju bara överge Kastrup och välja Malmö istället, för då slipper de flygskatten
Du skriver “Vilket lands moms skulle annars gälla?”.
Ett mycket enkelt alternativ skulle vara att avreselandets momssats skulle gälla.
Alternativt momsen i det land du köpte biljetten.
Nemas problemas!
Rätt så av RyanAir! Börjar man med skatter på flyget utan protester kommer det snart fler och högre pålagor som till slut gör att flyget bara är för välbeställda.
Finns inga Ryanairplan baserade på Västerås…Västerås är endast en destination från 3 befintliga Ryanair baser: London, Malaga och Alicante.
Håller med,,,flytta västerås planen till skavsta ,,betydligt bättre
Vad tråkigt!
Linkan: Självklart är utlandsflyg momsfritt. All internationell transport är momsfri, i luften såväl som över land och hav. Vilket lands moms skulle annars gälla?
Mer flyg ifrån Västerås med Ryanair vore toppen
Lagom till Sverige tar bort sin flygskatt. Hoppas de kärrorna sätts in på Svensk inrikes från Arlanda. Det behövs verkligen konkurrens där.
Dock ska till tilläggas att Ryanair kommer fortsätta expandera på CPH så detta påverkar inte den basen eller flygningarna till och från Kastrup, tråkiga nyheter för dom som fått vara baserade hemma runt Billund senaste 3,5 åren och nu blir av med det…BORT MED FLYGSKATTER!
I såna tider som nästan allt är betydligt dyrare höjningen av flygskatt var minst sagt ONÖDIGT
No sweat. There are 4 other airlines serving London from Copenhagen. Take your pick. Ryanair was usually my last choice because they treat their passengers like sheep (for some of them that is too good …. ). But at least with their NONreclining seats I don’t get the passenger in front of me stealing a third of the tiny (1 cubic metre) space allotted to me. Being somewhat disabled I LIKE that.
If Ryanair will do a competitively priced Malmö-London route they can count me as a regular passenger (are you listeniing O’Leary?) (Probably not).
Har svårt att se hur en 50-lapp eller två avgör om man flyger eller inte. Oavsett om man är fattig eller rik. Är nog mer en principsak för O’Leary.
Hur blir det för oss svenskar som åker ifrån Kastrup ?
Nu kommer ju alla som flyger Kastrup, vilket är en hel del svenskar att få betala dansk flygskatt, för att deras närmaste stora flygplats ligger i Danmark
Ryanairs fokus på CPH är oförändrat – till sydsvenskarnas glädje. Ryanair glömmer också att nämna att Sverige – även utan flygskatt – är långt ifrån pre-pandeminivå.
Hur ser det ut i kastrup?
Undrar vad ska handa med de från cph? Tråkigt för oss i skåne som har familjen i England
Perfekt säger Danmark.
Danska staten är ju tunga i SAS och nu slipper de en konkurrent.
Skatten gynnar de med större plånböcker, tack och lov ryker den i Sverige 😁
Ni glömmer hur mycket det reguljära flyget är subventionerat!
Man betalar ingen skatt på bränslet!
Utlandsflyg är momsfritt!
Ryanair borde flytta från Västerås till Skavsta. Mycket bättre.
Det är väl detta som länder med straffskatter vill. Enklast vore väl att förbjuda flyg helt och hållet istället för att hindra bara fattigt folk att flyga genom ekonomiska pålagor. Flyg är ett transportsätt som alla andra och bör var tillgängligt för så många som möjligt, rik som
fattig.
Helt rätt av Ryan! Fler bolag borde bojkotta länder med dessa skatter
@ Kapitalexport
Och danskar som vill till London kan alltså inte komma dit nu ? 😂
Här kanske danska staten gör rätt eftersom det handlar mer om en export av kapital. Danskar som vill till London och spendera pengar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten