Första rapporten efter BRA:s passagerarflytt till SAS och Arlanda

Publicerad den 4 februari 2025
Kommentarer
Under januari hade Swedavias tio flygplatser totalt drygt två miljoner resenärer, samma nivå som i januari 2024. Den starka trenden för utrikesresor och den svagare utvecklingen för inrikesresandet fortsatte vid årets början. Men hur har BRA:s passagerarflytt påverkat trafikutvecklingen?

Totalt flög drygt två miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under januari 2025. Resandet ligger därmed på samma nivå jämfört med januari 2024. Det är 73 procent av nivåerna före pandemin, 2019. Utrikesresandet ökade med tre procent medan inrikesresandet minskade med tio procent. På Stockholm Arlanda ökade flygresandet totalt sett med fem procent.

– Under januari låg passagerarvolymen på samma nivå som föregående år. I slutet av månaden startade ANA också sin efterlängtade satsning med en direktlinje till Japan. Vi fortsätter nu arbetet med att stärka svensk tillgänglighet via Sveriges största flygplats, Arlanda, som numera även är Europas punktligaste flygplats, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Stockholm Arlanda Airport hade totalt drygt 1,5 miljoner resenärer under januari. Det är en ökning med fem procent jämfört med januari förra året och 83 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 1,2 miljoner resenärer och inrikesresandet ökade med 14 procent till drygt 274 000 resenärer. Hur många av dessa procent som beror på BRA:s passagerarflytt till SAS och Arlanda framgår tyvärr inte av rapporten. Bromma Airport hade ca 70 000 inrikespassagerare i januari 2024 i jämförelse med 850 passagerare i januari 2025.

Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 331 000 resenärer under januari, vilket innebär minskning med en procent jämfört med fjolårets resultat i januari. Utrikesresandet ökade med två procent till drygt 300 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 23 procent till drygt 30 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 74 procent av nivåerna före pandemin.

Swedavias andra åtta flygplatser hade en varierad utveckling under januari månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen i januari jämfört med januari i fjol såväl som den bästa utvecklingen jämfört med 2019.

Bromma Stockholm Airport hade inte förvånande den svagaste utvecklingen i januari jämfört med januari 2024, till följd av ändringar i flygbolagens trafikprogram och SAS och BRA:s nya samarbete med satsning på Arlanda.

Inrikestrafiken som drar ner den totala statistiken är:
Bromma Airport (-99%) Göteborg Landvetter (-23%), Malmö Sturup (-37%), Visby (-17%), Ronneby (-22%) jämfört med januari 2024.

Nya flyglinjer – januari och februari 2025:
Arlanda – Halmstad med SAS
Arlanda – Kalmar med SAS
Arlanda – Sälen med SAS
Arlanda – Tokyo med All Nippon Airways (ANA)
Göteborg – Bolzano med Sky Alps

Kommentarer

Stockholmare
2025-02-04 08:26

Merparten resenärer till och från bromma var väl ändå affärsresenärer. Det är för mig helt främmande att dessa nu helt plötsligt blivit så priskänsliga…

Besviken debattör
2025-02-04 07:32

Om inrikestrafiken ökade med 14 %på Arlanda betyder det att det var cirka 30 000 fler inrikespassagerare på ARN samtidigt som Bromma minskade med 70 000 passagerare. Att åka inrikes till/från Arlanda är en mardröm, med långa incheckningstider, onödiga shoppingcenter, långa gångavstånd och urusla lokaltransporter med hutlöst dyra Arlanda Express som det värsta problemet. Minskningen av inrikesflyg till/från ARN kommer att accelerera.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500