![Featured article image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fweb.flygtorget.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fbild_20180614074208.jpg&w=3840&q=75)
Tillbaka till framtiden när Kastrup blir SAS viktiga hubb
Publicerad den 1 juni 2020Kommentarer
Vi borde ge SAS till danskarna och göra om något bolag som är svenskt till våran egna Flag carrier.
så det at SAS kan gå konkurs er mindre verd for deg ? Jfr din kommentar om at de må fly langruter.
Nå må SAS, og andre komme i gang igjen, ETTER coronaen. For deg ser det ut som antall destinasjoner er viktigere, enn effektiviteten til flyplassen.
Se til Gardermoen, her skriker vi ikke ut om ruter til Ulan Bator, Ashgabad og hovedstaden i Nord-Korea….men vi ønsker oss en effektiv sted hvor vi kan reise til BGO, TRD og FRA…..
därute i Europa är många om man inte kan flyga direkt från ARN. Mer att välja på från t ex Frankfurt, Paris och London. Kastrup kan man gärna klara skg utan. Tänk om, SAS!
Sverige ger miljardlån till ett flygbolag som vägrar flyga långlinjer från Stockholm!! Otroligt!!
at det norske markedet, i omsetning, er like stort som Sveriges og Danmarks til sammen for SAS.
Ja, jeg vet at vårt innenlandske er stort, men Norge fortjener direkteruter til utlandet fra, i første rekke, OSL, BGO og SVG, til andre plasser enn CPH. Gjør ikke SAS det, kan andre ta dette fort-det har skjedd før (DY), og et “born again” DY kan gjøre det igjen.
Störst efterfrågan i Köpenhamn är ju för att ni matar alla dit från resten av Skandinavien. Lägg ner snacket om att Stockholm ska få mer trafik “när efterfrågan finns där” och gör SAS heldanskt istället. Ingen i Sverige vill ha ett “flag carrier” som gynnar danskarna hela tiden. Är inget fel att alla ska flyga via Köpenhamn, jag fattar affärsmodellen men att ni gör det som ett svenskt “flag carrier” är bara pinsamt och ruttet mot svenskarna. Är bättre att vi inte har något “flag carrier” alls.
Vilket inhemsk marknad, om man tror att att den uppreklamerade, men ganska snåla Mälardalsregionen kan
vara basis för ett hub med långlinjer och stor Europa trafik, då vet man inte vad man talar om. Dessutom finns ingen konkurrens kraftig flygplats. pga. Swedavia och svenska ” regeringen”
det blir spennende å se “past-corona” hvordan Lufthansa velger å spre sitt rutenett. Blir det mer på BER, kan det føre til en svekkelse av FRA og MUC. Begge de siste har i dag en stor grad av Connection.
Det vil ta år å bygge opp trafikken igjen, og inntil da bør neppe bolag her i nord være mer truet…..på langruter er jo SAS i dag ikke annet enn et nisjebolag.
Om CPH funkar med bara transfer, nu när danskarna inte får resa. Varför skall man då ha fokus på CPH?
Huvudsaken största huben hamnar där det är bäst för SAS och där man kan få mest intäkter.
Det växlar ju som allt annat med tiden, Vi delar upp det på bästa sätt så det blir bra för alla.
Min purserväninna Bente i CPH , tror på ett större upptagningsområde med CPH för väst trafiken, och jag tror på ARN för österut.
När Berlins ”nya” flygplats öppnar i höst kommer troligtvis en mycket stor del av CPH’s 100 Milj. passagerare att få ett starkt alternativ. Kanske dags för SAS att positionera om sig och utnyttja det geografiska läget bättre. Typ ARL/ OSL. där finns ju en inhemsk marknad.
Ängelholms flygplats är ju redan nedlagd. Dumt att flyga dit då. Blir säkert bostäder där.
Vad tycker du, att den svenska staten skall kräva?
The Observer, i flere diskusjoner, har jeg påpekt at fra HEL klarer AY i løpet av 24 t t/r-flyging til de fleste asiatiske destinasjoner. Det klarer man ikke t/r CPH.
Fly som står mange timer på bakken i asia, drar ingen inkomster.
Takk og lov at Norge har Norwegian. Har ikke vært på Kastrup på 15 år.
ARN har inte en chans att konkurrera mot CPH?
Märkligt nog har CPH inte en chans att konkurrera med HEL när det gäller intercont österut.
CPH blir stort på ARNs bekostnad. Låt SAS-skeppet sjunka!!
Fortsätter ösa in pengar, men får ta tåget
Kan vara så att även Danska staten kräver detta för att gå in med stöd, efter denna kris kommer SAS definitivt bli mer Danskt.
Klart att Gustafson satsar på att flyga folk in till CPH, det är det enda vettiga när det gäller intercont. trafiken. ARN har inte en chans att konkurrera med CPH. ARN är och kommer fortsätta vara en matarflygplats för olika hubs runt om i Europa, FRA, AMS, CDG, LHR och CPH
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten